Annons:
Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 1514 ggr
Wilma@a
3/3/18, 6:51 PM

Vilken sorts krabba?

Hittade inte någon grupp med krabba så det blev så här! Jag ska skaffa en krabba men vet inte vilken sort? Vet ni någon liten sort? Berätta gärna livslängd och storlek! Blir tacksam för svar!

Annons:
Ess1
3/3/18, 7:16 PM
#1

Är det till 10-litersakvariet?

Du skrev ju att du inte skulle ha några djur?

Jag har föreslagit snäckor till dig. Det är lättskötta djur, som du dessutom hittar ute i naturen. Ta med dig några hem, och släpp ut dem när du tröttnat. Inred akvariet med jord, växter, någon gren att krypa på. Mata med blad (t ex maskros och sallad),  andra  grönsaker och frukt.

Wilma@a
3/3/18, 7:26 PM
#2

Nej! Ska skaffa större akvarium! Tack för tips! Men vet du någon krabba till 60 liters?

Wilma@a
3/3/18, 7:26 PM
#3

Nej! Ska skaffa större akvarium! Tack för tips! Men vet du någon krabba till 60 liters?

Kirnzy
3/3/18, 7:41 PM
#4

Jag kan nog rekomendera vampyrkrabba. De är små, de flesta ca 5 cm (3-7cm), landlevande men behöver en vattendel, relativt enkla att få tag på, otroligt charmiga och passar utmärkt i 60 liter. Annars kanske panterkrabba.. Men de vill ha lite större än 60L, är vattenlevande men behöver en landdel, inte like intressanta (enligt mig såklart), de blir också ca 5cm, svårare att hitta fakta om dessa och jag tror de är lite ovanligare. Livslängd har jag tyvärr ingen aning om för någon av arterna, det sägs otroligt olika överallt. Vill du ha ett djur med kort eller lång livslängd..? Oavsett vilken krabba du väljer (om du väljer en krabba) det är otroligt viktigt att läsa på mycket. Självklart gäller det för alla djur med speciellt krabbor tycker jag kan vara väldigt knepiga.

MoaL
3/3/18, 7:44 PM
#5

Du verkar vara lite osäker på vad du vill ha för slags djur om man kollar på din inläggshistorik. Jag skulle föreslå att du tar och funderar igenom vad det är du egentligen vill ha ut av ditt djur, och varför du vill ha det. 🙂 

Glöm inte bort att krabbor inte ska hanteras i onödan, precis som exempelvis fiskar. Och man ser dem rätt sällan, de är huvudsakligen aktiva när det är mörkt, i alla fall landlevande krabbor. Jag har en vampyrkrabba och jag ser den kanske max en-två gånger i månaden, ibland inte ens det.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Wilma@a
3/3/18, 8:22 PM
#6

Tack

Annons:
Grodan
3/16/18, 4:03 PM
#7

#5 oj… en gång i månaden… låter jobbigt, hur vet man att de mår bra?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
4/6/18, 10:55 PM
#8

#7 Det vet jag inte alltid, men så ser jag honom med jämna mellanrum och vet att han fortfarande är alive and kickin'. 😉 Dessutom äter han, även om det kan vara lite svårt att se iom alla tropiska gråsuggor som lever rullan därinne. Men vissa matbitar flyttar sig, och det är bara han som kan dra runt på saker därinne. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
4/10/18, 1:35 PM
#9

#8 haha, är det meningen att ha tropiska gråsuggor? är de stora? Jag äääälskar gråsuggor…!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
4/14/18, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Haha jodå, de är duktiga små städare, särskilt tillsammans med hoppstjärtar. 👍 Jag älskar också gråsuggor, de är ju helt galet söta! De tropiska är ca 0,5cm långa. Jag har även kubanska gråsuggor som blir uppemot 1,2cm långa. 😍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
4/14/18, 10:35 PM
#11

Gah så söta ❤️

Jag googlade lite förut när jag skrev här sist (samt startade en tråd på mus-ifokus) och blev lite förtjust i den stora vattengråsuggan… (jättegråsugga)… Coolare djur får man leta efter…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: