Annons:
Etikettallmänt
Läst 1149 ggr
MoaL
4/14/18, 6:32 PM

Eremitägare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur många eremitkräftägare har vi här nu? Vad har ni för art/-er? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Eremitkräftor?
8/1/19, 4:56 PM
#1

Hur många har du? Gå gärna in och svara på mina frågor om eremitkräftor!👍

Eremitkräftor?
8/13/19, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu har jag köpt 2 eremitkräftor och säljaren sa inte vilka raser det var men ser du vilken det är?

MoaL
8/14/19, 2:08 AM
#3

#2 Coenobita rugosus

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Alwyn
9/24/19, 8:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Hej svej, nu är även jag eremitägare 😂 Jag har funderat på det länge och igår slog jag till. En ruggis blev det. Jag ville hem och kolla könet först, innan jag köpte en till. Nu när jag sett att Herman va en hane ska han få en brud 💗

Vilma widberg
9/28/19, 7:10 PM
#5

Jag har en ruggis och en Coenobita clypeatus som jag köpte idag på expo😁

Alwyn
9/30/19, 8:27 AM
#6

#5 inte tillsammans väl? 😂

Annons:
MoaL
10/1/19, 2:48 AM
#7

#Alwyn 

Grattis! Har Herman fått en kompis än? Det är viktigt, oavsett kön, då de är kolonilevande djur som  känner sig otrygga när de är ensamma. ^_^ Kön spelar ingen roll, särskilt inte så tidigt. Dessutom har det hänt vid flera tillfällen att eremitkräftor har bytt kön under Ömsning, och framförallt inom C. rugosus är det även vanligt med intersexuella individer. 

C. rugosus och C. clypeatus går utmärkt att hålla tillsammans. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
10/1/19, 2:49 AM
#8

#Vilma

Posta gärna en ny tråd och visa bilder på dem! :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Alwyn
10/1/19, 6:25 AM
#9

#7 de va slut när vi återvände till butiken. Skulle få in fler idag! Ok bra att veta det här om könen. Är det inte mindre risk för rivalitet om man har olika kön? Hmmm jag läser överallt att arter måste hållas för sig, stämmer inte det?

MoaL
10/1/19, 8:11 AM
#10

#9 Spännande! De har inga problem alls med samma kön. Rivalitet är egentligen endast ett problem när det gäller skal, och det kan bli bråk om de har bristfällig tillgång till bra mat eller går för trångt. Om man håller dem väldigt bra kan de även para sig, men konkurrensen mellan hanarna är i min erfarenhet väldigt mild. De är mer fokuserade på honan än på varandra. :) Alla arter av landlevande eremitkräftor kan hållas tillsammans, bara man ser till att förhållandena ständigt är anpassade efter den känsligaste arten man håller. Majoriteten av arterna lever inom samma områden i det vilda och minglar med varandra naturligt. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: