Annons:
Etikettövriga-kräftdjur-ex-krabbor
Läst 1177 ggr
Chinesecrestedlover
2018-04-29 12:51

Krabbor (mindre landlevande/halv akvatiska)

Hej!

Har tre frågor kring krabbor ex. "rödklo/röd mangrove krabba" , vampyrkrabbor och dylika mindre arter av krabbor (som är landlevande eller halvakvatiska). 

Är ALLA vildfångade? Går de inte att få dessa krabbor att föröka sig i fångenskap? Finns det några krabbor som förökar sig i fångenskap och som man kan ha som husdjur utan att bidra till att dessa djur tas från naturen? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
MoaL
2018-04-30 01:34
#1

Hej! Vampyrkrabbor är tydligen inte alls svåra att föröka. Honan bär på äggen tills de kläcks under magen och hon släpper ut de små minikrabborna i vattnet. Då är de i samma storlek som bananflugor och håller sig ofta i och i närheten till vattnet. När de är nykläckta äter de allt i vattnet; döda fiskar, pellets och sånt. Uppe på land äter de hoppstjärtar, bananflugor och så vidare allteftersom de växer. Jag har själv planer på att starta upp ett akvarium enbart för vampyrkrabbor då jag gärna skulle prova odla dem. 🙂

Mangrovekrabbor kräver bräckt Vatten att kläcka sina ägg i, så man måste hålla koll på äggens färg så man kan flytta krabbhonan till bräckvattnet i tid. Minikrabborna äter artemia och liknande smått, så det är krångligare, men inte omöjligt. Om krabborna i handeln är viltfångade eller uppfödda i fångenskap vet jag tyvärr inte, men jag misstänker nog att de är viltfångade om man inte hittar någon privat som roar sig med att föda upp dem.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: