Annons:
Etikettskal
Läst 1579 ggr
enslagsfarkost
5/17/18, 5:26 PM

Söker efter små skal

Jag har ett gäng eremitkräftor med ca. 2-3cm öppning i skalet (två arter). Jag söker skal i den storleken samt något större så de får växa lite. Är det någon som har till försäljning eller kan tipsa om ett bra ställe där det finns?

Annons:
MoaL
5/17/18, 9:18 PM
#1

Vad är det för arter? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

enslagsfarkost
5/17/18, 10:44 PM
#2

Jag har fyra stycken av den första arten men tyvärr tappade jag bort namnet och har inte kunnat hitta det igen. Jag älskar dem ändå :) Du kanske vet?

Och nu hittar jag inte dokumentet med namnet på den andra arten, den har jag två av och det ska vara den största landlevande.

Känner mig som världens sämsta men jag ska luska fram namnen och skriva en liten info-text att ha på utsidan. Namnminne är inget jag har :)

Vilken fantastik sida föresten, riktig kunskapsbrunn! Bra jobbat!

MoaL
5/18/18, 5:24 PM
#3

#2 Hej och tack! Vilka underbart söta minismåttingar du har!

Du ser ut att ha en Coenobita rugosus till vänster och Coenobita brevimanus till höger. :) Är du säker på skalstorleken du behöver? Deras skalöppning ser ut att snarare vara max 1½ cm, men det är jättesvårt att säga exakt utan att se i förhållande till ett mått. Hur mätte du skalen? :) 

Det är ingen fara att glömma något, jag hjälper dig gärna. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
5/20/18, 6:36 AM
#4

Jösses så små… ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enslagsfarkost
5/20/18, 12:03 PM
#5

Jag har gigantiska händer :) Nä da, de är väldigt små! Jag gjorde en uppskattning på ca. 2cm så de kunde växa lite, det kanske är för stort? Jag har har mätt över den bredaste delen på öppningen men det skiljer lite mellan dem.

enslagsfarkost
5/20/18, 12:06 PM
#6

Haha kräftorna är väldigt små, inte händerna 😃

Annons:
MoaL
5/20/18, 1:48 PM
#7

#5 Jag skulle föreslå att köpa i olika storlekar så de har att växa i, för ju mindre de är desto oftare ömsar de. Mätte du mellan innerkanterna eller ytterkanterna? 

Du kan hitta gott om olika skal på Ebay. Även Naples sea shell company kan rekommenderas. :)

Köp framförallt turboskal, alltså skal med rund öppning. Undvik gold mouth och silver mouth turbo, jag har aldrig haft en eremit som velat använda dem.

Titta framförallt på exempelvis green turbo, african turbo, turbo petholatus, Mexican turbo, och så vidare. C. brevimanus kan också använda skal med oval skalöppning, som exempelvis olika murex- och fox-skal. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

enslagsfarkost
5/21/18, 2:31 PM
#8

Tack för alla tips! Naples var precis vad jag sökte efter och jag har gjort en beställning på lite blandade storlekar och skal. Ska bli kul och se om de vill byta 🙂

MoaL
5/21/18, 6:02 PM
#9

#8 Vad spännande, hoppas att de kommer snabbt och passar dina småttingar. :D

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
5/22/18, 3:14 PM
#10

#5 haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: