Annons:
Etikettallmänt
Läst 1343 ggr
Aliicee
2018-05-27 16:32

Nybörjare

Hej, ska skaffa eremitkräfta och skulle behöva lite skötsel råd och tips, jag har skrivit ner en lista på allt vi behöver men hur är det med Foder? Vad rekommenderar ni och sen bara lite allmänt som är bra att veta

Annons:
MoaL
2018-05-27 23:55
#1

Hej och välkommen hit!
Vad kul! Till att börja med bör eremitkräftor aldrig vara ensamma, så köp minst två. 😉

Vi har många olika artiklar här i forumet som du gärna får läsa igenom. Det kan vara ganska överväldigande med all information till en början, men ta det bara i din takt och låt dig inte avskräckas. 🙂

Det finns inget helfoder att köpa som är bra för eremitkräftor, så låt inte djuraffären lura på dig några pellets. Eremitkräftor är allätare och nedbrytare, de äter allt från alger, löv, bark och maskgödsel, till grönsaker, vilda växter, insekter och döda djur. När man ger grönsaker och växter är det viktigt att vara säker på att de inte har blivit sprejade med insektsmedel, då sådant även skadar eremitkräftor. Nu under vår och sommar växer det mycket ute i naturen som man kan passa på att plocka och torka, så man har under resten av året. Alger kan man köpa i affären och i hälsokostbutiken. Lämpliga löv kan man plocka direkt från träden och torka, samt plocka till hösten när de faller ned av sig själv. Insekter kan man köpa i djuraffären, både levande och torkade.

Akvariet får gärna vara så stort som möjligt, då eremitkräftor är aktiva och de flesta arterna blir riktigt stora. Fyll på med substrat tills du har fyllt åtminstone upp till hälften av akvariets höjd. Två djupa "pooler" med Vatten (en med salt- och en med sötvatten). Det finns inget som duger i djuraffären för lite större eremiter, så köp hellre till exempel Smartstore plastbackar av mindre modell, och se till att de alltid har ett sätt att ta sig upp ur dem. 👍 Jag rekommenderar att ha en syresten i vardera vattenskål som sätter vattnet i rörelse, då det dels gör att man inte behöver byta Vatten lika ofta, och också hjälper luftfuktigheten, men det är inget måste. Utan syrestenar/pump måste vattnet bytas varannan dag. Och glöm inte att det behövs ett vattenberedningsmedel som tar bort klor, kloramin och tungmetaller från vattnet. 🙂

Det är bara att ställa frågor om du undrar över något. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2018-05-28 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

😊

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
2018-06-16 17:48
#3

#2 Vilken ljuvlig bild på en lycklig e-kräfta! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ikkorrbollhojda
2019-01-06 00:08
#4

Hej på er, har som nybliven eremitist hittat hit och har en del frågor som jag hoppas ni kan svara på. Min första fråga gäller saltvatten. Har köpt akvariesalt som ni förklarat i en annan tråd, men de där tabletterna för att ta bort klor och annat krafs fick jag inte tag på, kan man använda sig av destillerat Vatten? Och vad gör egentligen dessa tabletter? Omvandlas kloret till något annat?

MoaL
2019-01-06 09:56
#5

#4 Hej! Det bästa är att beställa Seachem Prime via eBay.  Det kommer inom ett par veckor och är det bästa medlet vi vet än så länge. :) 

Den här säljaren har jag köpt från:

https://www.ebay.com/itm/Seachem-PRIME-Water-Conditioner-FISH-TANK-DECHLORINATOR-Ammonia-Nitrite-Detoxify/253662196472?epid=1205194530&hash=item3b0f71f2f8:m:mjRIuVCKWyOt8-3Gzky7RQg:rk:1:pf:0

Där står det också vad medlet gör med vattnet. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: