Annons:
Etikettallmänt
Läst 1319 ggr
enslagsfarkost
2018-06-08 01:29

Jag har dödat ett barn :(

För två veckor sedan grävde jag upp några eremitkräftor som legat nergräva en tid. När jag silade bort sanden mellan fingrarna åkte en kräfta ur skalet, livlös. Jag blev såklart jätte lessen. När jag tittade in i skalet såg jag kött långt in i gången och jag tänkte direkt att den hade gått av på mitten och resterande var kvar djupt inne i snäckan. Jag ja den i en burk för att senare rensa skalet. Idag skulle jag använda burken till annat och upptäckte ett en liten kräfta hade tagit sig ur skalet och dött av svält eller annat. Jag hade misstagit mig och kräftan var hel inne i skalet.   Tragedi, fy fan va hemskt att han levde och var hel där inne. :(

Annons:
Crucio
2018-06-08 03:35
#1

Sorgligt, men seriöst, "jag har dödat ett barn"? :') Tycker du verkligen det är en rimlig titel på detta inlägg? Clickbait much…


Sajtvärd på Skrivlust

MoaL
2018-06-08 21:22
#2

Usch vad tråkigt! 💔 Men varför grävde du upp dem? Man ska absolut aldrig gräva efter eremitkräftor i annat än extrema nödfall, då de kan ligga nedgrävda i flera månader för att ömsa. Ibland har eremitkräftor varit nedgrävda i upp till ett år(!) innan de kom upp igen. Det du hittade var nog en eremit som ömsade, och det var det ömsade exoskelettet som "åkte ur skalet", medan den mjuka, nyömsade eremitkräftan låg kvar inuti.

Verkligen jättesorgligt, men det visar också hur viktigt det är att låta sina eremiter sköta sig själva och vara ostörda när de gräver ned sig.

Jag beklagar verkligen!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

LiDeLuxe
2019-04-24 11:03
#3

Stackars dig! Jag gjorde nåt liknanfe, såg att min ermis var död, begravde den ute (snö ute), gick in och läste på vad som kundeorsaka plötslig ermis-död, läste om skalömsning, sprang ut och grävde upp den och den levde! Verkar må bra nu (det här var en månad sen). Kände mig jättehemsk!

MoaL
2019-06-02 23:35
#4

#3 Vad otäckt! Men vilken tur att du upptäckte det i tid! :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: