Annons:
Etikettallmänt
Läst 378 ggr
Eremitkräftor?
8/1/19, 4:14 PM

Eremitkräftor

Hej! Kan någon snälla hjälpa mig! Jag råkade skriva detta inlägg på fel kategori! Men nu skriver jag nog på rätt! Jag vill att ni med eremitkräftor (på sand) kan hjälpa mig! Jag har lite frågor som jag inte hittar på internet! 1. Kan dem byta färg? Såg några som var rosa och blå så det är därför jag undrar! 2. Vilka raser kan man ha tillsammans? 3. Vad ska man göra för att dem inte ska nypas? 4.blir dem stressade av högt ljud? 5. Hur ska man bära dem? Eller får man inte det? Vi ska köpa dem om 2 veckor! 6. Är det okej om man bara köper 2 eller måste man köpa fler? Tacksam för svar! Visste inte vilken grupp jag skulle välja så det kanske är helt fel!

Annons:
MoaL
8/3/19, 6:51 PM
#1

Hej!
Har du haft möjlighet att läsa igenom de olika artiklarna här på sajten? :)

1. Ja, de byter färg mer eller mindre varje gång de ömsar. Färgen de har beror mycket på fodret de åt innan öms, men också på vilken art de är. Vilka såg du som var rosa och blå?

2. Det finns inga raser inom eremitkräftor, utan de är olika arter. Alla landlevande eremitkräftarter kan hållas tillsammans, men beteenden och behov kan skilja sig så det är viktigt att veta vilka arter man har.

3. Undvika att hantera dem. :) De nyps om de känner sig hotade eller för att få grepp om saker så att de inte faller, det går inte att få bort. De ska hanteras så lite som möjligt, dels för att de är väldigt lättstressade och dels för att de andas med modifierade gälar och behöver ha minst 80-85% luftfuktighet för att kunna andas.

4. Eremitkräftor har ingen hörsel på samma sätt som vi, men de känner vibrationer både från underlaget och i luften. 

5. Se 3. :)

6. Det går bra, men ju fler de är desto bättre trivs de. Dock krävs det betydligt större akvarium ju fler eremitkräftor man skaffar. 

Eremitkräftor är inte de enklaste djuren, och är definitivt inte billiga, men med rätt skötsel så är de otroligt intressanta. ❤️

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Eremitkräftor?
8/13/19, 10:56 AM
#2

Tack så mycket!

Upp till toppen
Annons: