Annons:
Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 413 ggr
Eremitkräftor?
2019-08-13 10:37

Köpte dem igår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte 2 eremitkräftor igår! Vi åkte från Linköping till Norrköping. Vi fick välja 2 stycken och han gav oss larver och lite bark dem skulle gå på! Han sa inget om nått Saltvatten eller gömställen men eftersom att jag har kollat på iFokus så viste jag att det behövdes! Så jag köpte en och en växt! Sen läste jag när jag kom hem och det stog att man skulle ha 2… aja till frågan, min ena eremitkräfta tog ett dop i morse. Och kom inte upp från burken med Vatten i! Så han låg där och kom inte upp så jag bar upp han och så var det klart! Den andra har ståt still jätte länge!! Men vi har ingen saltvatten och vi andvänder kranvatten!! Vilket tydligen var farligt men jag visste inte det. Jag kokade Vatten med havssalt och dem är inte döda än! Om jag ska köpa tillbehör till eremiter så måste jag åka till norköping varje gång! Kan man inte tillverka gömställen och sånt?

Annons:
MoaL
2019-08-14 02:00
#1

Barken måste bytas ut till en blandning av sand och kokosmull. Barken är tyvärr helt olämplig och rent av skadlig för eremitkräftor.

För att ta sig i och ur vattnet behöver de något att klättra på. Många av oss använder till exempel plastcanvas, annars funkar även plastväxter eller akvariedekorationer i form av broar osv..

Saltvatten är jätteviktigt, likaså måste ni använda något för att få bort klor, kloramin, tungmetaller, och så vidare. De dör inte på en gång av kranvatten, utan de får bland annat gälskador och dör efter ett tag. Det räcker inte att koka det.
Saltet ni använder måste också vara marint salt, det vill säga salt som säljs för saltvattenakvarium.

Gömställen kan du göra av till exempel kokosnötter du köper i mataffären. Även mangroverötter och korkrör är jättebra.

Har du någon bild på hur ditt crabitat ser ut nu?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Gurky
2019-08-28 21:07
#3

När du gör saltvatten behöver du en osmosanläggning eller osmosfilter (och eventuellt andra filter också beroende på ditt vatten) för att få rent Vatten. Du måste även ha en saltmätare och som MoaL säger salt som är specifikt för ändamålet. Eller så kan man köpa färdigt saltvatten från butik. Kan vara enklare då jag gissar att det inte är kopiösa mängder det handlar om. Inte för att vara sån, men man borde läsa på INNAN man skaffar ett djur OCH förbereder sig. Man har trots allt ansvar för liv.

MoaL
2019-08-29 18:46
#4

#3 Håller med, men vad gäller säkert saltvatten till landlevande eremitkräftor räcker det med att tillsätta 1-2 droppar Prime och tillräcklig mängd marint salt. Det hade varit annorlunda om det gällde saltvattenlevande eremiter som behöver ett riktigt saltvattenakvarium. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: