Annons:
Etikettavel
Läst 423 ggr
MoaL
2019-10-18 23:33

"The miraculous journey..."

Som första någonsin i USA, en av en handfull i hela världen, och den hittills mest framgångsrika, fick Mary Akers ifjol upp just över 200 bebisar på land. Alla är fortfarande vid liv, och många av dem fick nya hem i somras under världens första CrabCon, en konferens/mässa som pågick över en helg med flera olika talare - bland annat såklart Mary, som pratade om avel -, olika säljare som sålde skal, mat, inredning osv.

Nu har hon bebisar igen; tusentals zoeae, hundratals som har nått megalopa-stadie (sista stadiet i vatten), och senaste uppdateringen var att hittills 86 stycken har tagit skal och klättrat upp ur vattnet för att göra sin första Ömsning på land. Först därefter räknas de som landlevande på riktigt.

Hon är en inspiration för alla inom hobbyn, och vi hoppas att de någon gång i framtiden blir skyddade i det vilda och att de får en högre status som exotiska djur, jämfört med nu när de säljs på djuraffärer och strandshoppar i gallerburar eller minsta storlekens petboxar, eller kan vinnas i spel på marknader och liknande, som om de inte vore mer än leksaker som rör sig utan batterier.

Mary är fantastisk, och jag ser så oerhört mycket fram emot att få träffa henne nästa år när jag reser till USA för CrabCon 2020 (där jag för övrigt ska vara en av talarna, wish me luck!).

Det hon gjort är ett fantastiskt framsteg, både för djuren och för hobbyn. Än så länge är ALLA eremitkräftor i handeln viltfångade. För tio år sen ansågs det helt omöjligt att föda upp dem. Antalet eremitkräftor som trivs tillräckligt för att para sig har ökat oerhört bara de senaste åren, och vår kunskap om dem utvecklas hela tiden. 

Här är en artikel som postats idag om Mary och hennes framgång att föda upp eremitkräftor: [theoutline.com](THE MIRACULOUS JOURNEY OF A CAPTIVE-BRED HERMIT CRAB)

Hennes blogg: http://maryakers.com/about/

Hennes instagram: https://www.instagram.com/akers7670/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: