Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettallmänt
Läst 998 ggr
Fille K
0

Rymmare

Vad chockad jag blev när jag hittade min minsta eremit nere i tvättstugan. Jag var borta på semester förra veckan och hade djurvakt (farmor och mormor) då och när jag kom hem trodde jag att han hade grävt ner sig. Men sedan ikväll hittade jag honom i tvättstugan. Djurvakterna visste inget om detta. Så det kommer nog att förbli ett mysterium. Som tur är mår han bra och såg ut att vara jätteglad att någon hittade honom (och jag var superglad att jag hittade honom). Han såg utsvulten, törstig och hade hemlängtan till sitt varma och fuktiga hem. Hur som helst ser han ut att må bra ut och kommer nog att återhämta sig ganska snart.😄

MoaL
0

Oj!! Vilken tur att du hittade den lilla rymlingen! Och superskönt att han verkar må bra. 👍 Jösses, jag får hjärtat i halsgropen bara av tanken på något dylikt. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fille K
1

Herregud nu rymde han igen😕 fast den här gången hörde jag honom i god tid när han sprang runt helt förvirrat i korridoren, pew😰. Nu vet jag iallafall hur jan gör. Han klättrar från en av växterna, uppför snöret som hänger ner från termometern/hydrometern, puttar upp luckan på terrariet och faller sedan ner på golvet från ca. 1,4 meters höjd (stackarn😢) och springer sedan iväg till det fuktigaste stället han kan hitta. Nu har jag iallafall fixat så att termometern inte hänger ner och tejpat igen luckorna till terrariet ordentligt. Hoppas att han inte hittar på ett nytt sätt att rymma för nästa gång är det inte säkert att jag hittar honom. Jag har också bestämt mig för att hålla lite mer koll på mina älskade eremiter och ta lite mer bilder på dem😄

Nitra98
1

Men hjälp, vilken företagsam liten självmordskandidat! Tur att du hittade honom och har avslöjat hans tillvägagångssätt, hoppas han håller sig på plats hädanefter. 🙂

MoaL
0

Huvva så hemskt! När man har eremiter måste man se till att säkra deras crabitat ordentligt. 😉 Jag ställer alltid tunga saker på locken/glasskivorna så att det inte finns någon risk att de kan trycka undan dem. Eremitkräftor är starka, inte bara de större rackarna, utan även de små! De kan till och med klättra upp för silikon om de är i mindre storlekar och riktigt ihärdiga, så man får passa sig. 🤦‍♂️

Vilken tur att han mår bra i alla fall, och att du upptäckte honom!

Fler bilder (och inlägg) är ALLTID välkomna! 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor