Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Läst 60 ggr
Johnken
2022-06-10 21:18
2

Ömsar igen??

Blev med eremitkräfta för ca 3 månader sedan, dock ofrivilligt. Beskrivet i en annan tråd.

För ca 2 månader sedan grävde ”krabbis” ned sig och var borta ganska exakt 1 månad. Vi är tämligen säkra på att krabbis ömsade, då han ser större ut, lite annorlunda i färgerna och nya vassa piggar på benen. Efter 1 månad uppe, mycket aktivitet under nattetid och rätt bra aptit vad jag kan se och tro, så har han sen 5 dagar tillbaka varit under mark igen, på samma plats. Ska han ömsa igen? Storleksmässigt vet jag inte hur man mäter exakt, men han bor i ett turbo skal som är ca 5cm ”långt”. Läste ngnstans att de riktigt små kan ömsa flera gånger per år, men med endast 1 månads mellanrum?

Lite dålig tajming då vi ska resa bort om 5 dar och vara borta i 2 veckor. Hade
Tänkt flytta krabbis i ett plasthem som vi inreder som hens terrarium, till tilltänkt vakt, men nu vet i katten hur vi ska göra.

MoaL
2022-06-24 00:21
0

Det låter osannolikt att han ömsar igen. Hur har det gått?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Johnken
2022-06-24 09:59
0

#1: ok :(

Fortfarande nedgrävd, snart 3v. Fortsätter ge mat och Vatten samt fukta vid behov. Något mer jag kan göra?

Johnken
2022-07-06 19:34
0

Gamska exakt en månad sedan Krabbis grävde ner sig så har han i natt kommit upp igen. Han började direkt med att äta upp 2 larver och har sedan verkat ta det rätt lugnt. Besökt saltvattnet en kort sväng också. Kan inte säga än om han har växt till sig, dvs ömsat. Något tips på hur man ser detta? Sammanträffande att han var nedgrävd nästan på dagen lika länge denna gången som förra?

Johnken
2022-07-10 09:43
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Krabbis ”in action”