Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikett: att-äga-eremitkräftor
Läst 1877 ggr
Ariess
0

Frågor om att skaffa eremiter

Hallå! 👋

Jag har på sistone börjat få upp ögonen för dessa fascinerande djur, och lite smått funderat på att skaffa egna. Jag har i princip ingen tidigare erfarenhet utav dem, utan har läst mycket här på forumet för att få lite mera koll. 

Det är trots detta en hel del saker jag undrar över. 

• Hur stort "problem" är ohyran för oss människor? Då menar jag flugor och liknande som samlas och förökas där det är varmt och fuktigt. Om man bara har ett akvarium med eremiter i lagom storlek, blir det då stora mängder ohyra?
  • Min lokala djuraffär kan ta hem eremitkräftor från Imazo på beställning, men hur säkra är dessa grossister på att det faktiskt är den art man beställer som man faktiskt får hem?
  • När/om jag i framtiden beställer hem eremiter från Imazo, bör jag satsa på två eller tre stycken? Jag har förstått att väldigt få har kunskap om hur de faktiskt bör hållas, och jag vill inte riskera att en av dem dör snart efter hemkomst, och lämnar den andre ensam i veckor.
  • Och så till den eviga frågeställningen… Vilken art bör jag satsa på? Jag är som sagt helt och hållet nybörjare, men mycket öppen för att lära mig! Jag kommer heller självklart inte att skaffa några nya djur innan jag har allt hemma för att tillgodose  alla deras behov. 

Med tanke på all den kunskap som verkar finnas här på forumet hoppas jag på att få några svar! 😎

Tack på förhand!

MoaL
1

Hej och välkommen hit! 👋

• Det finns ohyra och det finns "ohyra". ^^ Ohyra som i löss etc. som faktiskt ställer till med skada och parasiterar på eremitkräftorna är inte särskilt vanliga, och jag vet ingen här i Sverige som har stött på sådana problem. Det är ingenting som är skadligt för människor i alla fall, men det är inte bra för eremitkräftorna.

"Ohyra" som i sorgmyggor, hoppstjärtar och dylikt är på sin höjd irriterande, men inte farligt varken för eremitkräftor, människor eller hemmet. Sorgmyggorna är såklart värst, eftersom de svirrar runt ute i hemmet också, men de flesta är redan bekanta med dem eftersom de är vad som felaktigt brukar kallas för blomflugor. 😉

• Jag känner inte till någon annan grossist som importerar eremitkräftor förutom Imazo, och de vet inte mer än vad informationen säger som de i sin tur får av de som säljer djuren åt dem. Oftast brukar den dock vara korrekt, det är i få fall man lyckas stöta på någon enstaka eremitkräfta som köps in som en annan art. 🙂 Däremot kan jag ju inte säga något om djuraffärerna, det är ju inte omöjligt att det finns djuraffärer som säljer eremitkräftor under fel artnamn, men det är ju inte grossisternas fel.

• Jag rekommenderar att köpa minst tre stycken. Tyvärr finns risken att någon kommer att dö, det är något man tråkigt nog får vara förberedd på. :/

• Ja, det är en bra fråga. 🙂 Undvik att med akt och mening beställa hem framförallt Coenobita rugosus, då det är den absolut känsligaste arten. Även C. perlatus är en känslig art, för att inte tala om ganska dyr. ^^
De arter jag tycker att du kan börja med är någon av C. violascens, C. brevimanus, C. compressus och, såklart, den allra härdigaste; C. clypeatus. Tyvärr har varken compressus eller clypeatus funnits tillgängliga på flera år. :/

Jätteroligt att du har fått upp ögonen för eremitkräftor! De är sannerligen fascinerande och intressanta djur, jag blir aldrig less på att titta på dem. 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ariess
0

#1 Tack för svar!

Någon gång i framtiden ska jag definitivt skaffa några kräftor, men det är minst ett år framåt, vilket egentligen bara är bra, så hinner jag förbereda mig ordentligt innan. 

Hellre att ta tid på sig och skaffa ordentliga kvalitets grejor än att hasta sig fram! ☝️

Gällande "ohyra" så är det just dessa sorgmyggor och annat jag menar (som enbart irriterar, inte skadar). Blir det väldigt mycket av dem? Är det i så fall bra att ställa akvariet ett rum som är lite avskilt, där man inte vistas stora delar av dagen?

MoaL
0

Det låter klokt. 👍

Nej, jag tycker inte att det är någon fara vad gäller sorgmyggorna. Har man blommor hemma vet jag inte om man ens märker någon skillnad. Jag märkte skillnad och störde mig på dem till en början, men då hade jag inga växter heller - nu har jag både växter, eremitkräftor, snäckor och andra terrarium som sorgmyggorna kan trivas i, och jag märker inte av dem alls.

Mvh,
Moa

Sleggyman
1

Köp en liten köttätande växt så fixar den biffen ;)

MoaL
0

Haha, en köttätande växt äter inte särskilt mycket. 😃 Man får kanske börja odla dem.. :P

Mvh,
Moa