Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettallmänt
Läst 963 ggr
[ntmee]
0

Art hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte två rugosus men är riktigt osäker om de stämmer.. Lägger in bild

[ntmee]
0

En till

[ntmee]
0

Samma kräfta

MoaL
0

Det är svårt att se några detaljer på det där avståndet, så har du möjlighet får du gärna ta upp eremitkräftan och ta några närmare foton på den. Klor, ögon, ben och ryggsköld i den mån det går. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[ntmee]
0

Får försöka nästa gång han tittar upp… Hur ska jag lyfta på ett säkert sätt?

MoaL
0

Man lyfter upp dem i skalet. :) När jag fotograferar mina eremiter brukar jag antingen hålla dem i skalet eller låta dem sitta i öppen handflata, beroende på individ och vad det är jag vill fotografera.

Mvh,
Moa

[ntmee]
0

Varken jag el maken ser ngra mörka prickar under ögonen på våran rugosus. Han kikade fram idag och tror han ömsat igen. Ser mörkare ut i färgen

[ntmee]
0

En till bild

[ntmee]
0

Jämför bilderna? Blev osäker på om det inte är butter som tittat fram

MoaL
1

Jag tycker att det ser ut som C. rugosus, även om den inte har tydliga fläckar på undersidan av ögonskaften. Purpureus tror jag inte att det är. I alla fall de av den arten som jag har sett har en annan form på ögonen. Dock finns det olika varianter inom arten, och den andra varianten kan jag nästan ingenting om. Att du skulle ha råkat få en sådan håller jag dock för mindre troligt. Jag tror helt enkelt att det är en rugosus, fast utan framträdande teckning på ögonen. Glad Jag kan såklart inte säga med 100% säkerhet, och om du vill fråga på HCA så får du gärna göra det och höra vad de säger. Där finns det folk som har över 30 års erfarenhet av eremitkräftor. Skrattar

Mvh,
Moa

[ntmee]
0

Nu har butter kommit upp efter lite mer än en månad nergrävd! Han är dubbelt så stor som Toker!

Sleggyman
0

Härligt! :)

MoaL
0

Superskönt att han har kommit upp! Har du någon bild? 🙂

Mvh,
Moa

[ntmee]
0

Ingen bra ännu…. Ska försöka igen

[ntmee]
0

En till

[ntmee]
0

Här är en ny bättre

MoaL
1

Helt klart en supersöt rugosus. 😃 De är så gulliga när de hänger sådär med benen, haha. ^^

Mvh,
Moa