Förbereda med skal?
Hej! Jag och sambon håller på att förbereda inför att införskaffa eremitkräftor och se till att allting är rätt, och jag är rätt osäker på det här med skal.
Det behövs ju ett bra utbud för dom att välja mellan, och de ska inte behöva gå runt med obekväma skal men mitt problem är detta:
Jag vet inte om hur stora skal eremitkräftorna behöver förrän vi har köpt dem, och när vi väl har dem så känns det sent att beställa skal (jag har bara hittat passande skal från källor i andra länder). Att låta dem gå i ett par veckor utan att kunna byta känns ju helt fel.
Hur brukar man göra med detta? Bör vi helt enkelt köpa massa skal i massa olika storlekar för att förbereda med eller klarar eremitkräftorna av att vänta ett tag tills vi hunnit beställa rätt storlekar?
Bästa hälsningar
William
Hej!
Vilken art har ni tänkt skaffa? Utbudet på lämpliga snäckskal i Sverige är tyvärr extremt begränsat, men tar du reda på vilken art ni ska skaffa och vilken storlek Imazo (grossisten som skickar till djuraffären) listar eremitkräftorna som, så kan jag mest troligt hjälpa er med ungefär vilken storlek ni behöver beställa. :) I värsta fall får ni vänta tills ni har fått hem dem, men det bästa vore att ha åtminstone några alternativ medan ni väntar på fler skal. De kommer i skalen de hade i det vilda, och ibland är de trasiga eller alldeles för små.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hej!
Vi tänkte C. brevimanus, såg att Imazo hade dessa listade som 3-4 cm (https://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=034.4077&parent=s5F&itemcount=0), hur tolkar man det? 😃 aha ok, ja då känns det ju bråttom. Tack så mycket för svaren!
3-4 cm är inte särskilt stora eremiter, vanligtvis små medium. :) De brukar behöva skalstorlekar med cirka 2,5cm skalöppning när man får hem dem. Favoriter i den storleken är Turbo petholatus (tapestry turbo), Turbo fluctuosus (Mexican turbo) och de flesta typer av "green turbo". Ett impopulärt skal är Turbo chrysostomus (gold mouth turbo), de är billiga och går att köpa i bulk, men används vanligtvis bara i nödfall om det inte finns andra alternativ. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor