Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettallmänt
Läst 173 ggr
Vilma widberg
1

Aggressiv

Hej, ev av mina kräftor är otroligt aggressiv mot en av de andra kräftorna, han hoppar på den medans den andra gömmer sig i sitt skal. Den aggressiva krabban nyper på den andra medans den andra gör sånt där kräftljud. Jag stoppar alltid fighten och ställer de på separata platser i terrariet.
Den aggressiva kräftan är bara aggressiv när den största krabban är nedgrävd, kan det ha något med dominans att göra?
Det är inte att han vill åt den andras skal då jag har runt 30 turbo skal de kan välja mellan i många olika storlekar.
Jag har även en diet med mycket luktande protein och annat bra så det är nog inte heller att han vill äta upp den andra.
Han är aggressiv mot mig också efter att jag stoppat fighten springer han mot min hand och nyper, han har en son där riktigt ond blick.
Vet ni varför han är så aggressiv?

MoaL
1

Hej! De kan absolut bli buffliga och tjafsa för att fastställa hierarkin, särskilt när det blir förändringar (någon försvinner eller tillkommer), men det ser bara buffligt ut och brukar inte vara särskilt allvarligt. Däremot bör man avbryta om den ena "ger sig"/gömmer sig och aggressorn ändå fortsätter. I värsta fall kan du behöva isolera den aggressiva en tid så den får lugna ned sig, och den utsatta eremiten får vila och slappna av.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vilma widberg
0

Ok kan testa det nästa gång, han fortsätter nästan alltid även om den andra ger upp.