Gigantiska turboskal
Måste bara visa upp ett par polerade turboskal i giant-size som jag köpte på tradera. :P Tänk vilka stora eremiter det skulle krävas för att fylla ut skalen! (Och tänk vilka stora djur de var medan de fortfarande levde!) :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Här är båda två, jämförda med två turboskal som är vanliga på eremitkräftor i stortleken medium/large, samt ett skjutmått som man använder för att mäta skalöppningarna. :)
Mvh,
Moa
Det större är cirka 8 cm i öppningen.
För att se närmare på bilderna, kom ihåg att ni kan förstora dem genom att klicka på dem! :)
Mvh,
Moa
Och båda tillsammans (med ett "normalstort" turboskal framför). :)
Mvh,
Moa
coolt, kan dem bli så pass stora att dom flyttar in i de skalen? 
Chit! Gud så stort! =P
Men jag tror jag har sett så stora eremiter faktiskt. Lila var den.
Engagera: Det är nog inte sådär jättevanligt med SÅ stora eremitkräftor, men inte är det omöjligt. Dock har jag för mig att eremiter kan bli större i det vilda än i fångenskap. :)
MajaL: Var det en C. brevimanus (världens största landlevande eremitkräfta) eller en C. clypeatus (som också kan bli gigantisk)? *nyfiken* :)
Mvh,
Moa
De hade inte kunnat identifiera arten. Du kan se den på www.thepetfactory.se
Funderade på att skaffa den ett tag, tycker den är otroligt vacker! =)
Okej, vore ju coolt att se en sån stor irl :D Finns det någon djurpark som håller eremitkräftor? Vill se dom! :D
MajaL: Är det den Japanska eremitkräftan du menar? Det är en Coenobita purpureus. :) Eller menar du kokosnötkrabban (Birgus latro)? Den tillhör endast samma familj, men räknas inte till eremitkräftor även om den som ung faktiskt bär på ett skal. :) Jag vet åtminstone en på HCA som har en ganska ung sådan (de är ju jättehäftiga!). Länk
**
Engagera:** Jag vet faktiskt inte, jag brukar aldrig gå på djurparker, men annars så brukar eremitkräftor säljas på många djuraffärer och även på mässor och sådant. Fast inte sådär jättestora förstås. :P
Mvh,
Moa
Deras lista ligger visst inte uppe nu, utan är under uppdatering. Men den kom från Thailand tror jag.
Jaså? Åh vad spännande, när kommer den uppdaterade listan upp? :)
Mvh,
Moa
Han sa den skulle komma efter helgen, så antagligen nu någon gång.
Snygga skal :)
De är mycket snyggare i verkligheten, då är de riktigt vackra. :)
Mvh,
Moa