Presentationstråd
Här får alla som vill gärna presentera sig. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hej hej!
Jag tänkte att det kanske var på sin plats att jag som är Sajtvärd börjar, och ni behöver förstås inte skriva lika mycket som jag om ni inte vill. 
Jag som skriver heter Moa och är än så länge 21 år (född 16 april -89). Jag bor tillsammans med min sambo i Skellefteå, Västerbotten; en sisådär 80 mil norr om huvudstaden för er som inte vet.
Här lever vi tillsammans med bland annat vår älskade lilla bebis, amstaffen Roy. Den som säger att amstaffs är elaka och aggressiva mördarhundar förtjänar en smäll för sin okunskap, för snällare, keligare och tåligare nallebjörnar går inte att hitta. Vill jag ställa honom på huvudet när han sover så skulle han på sin höjd bli busig - fast det skulle förstås vara besvärligt att ställa honom på huvudet, för han sover (och snarkar) under täcket med huvudet på min arm varje natt. ;)
Jag är förstås en djurfanatiker av stora mått, och har alldeles för många djur här hemma. Jag älskar att ha stora utrymmen till dem, och att inreda deras burar/akvarium/terrarium är bland det roligaste som finns. Särskilt när man ser att de uppskattar det förstås. :)
Jag är uppvuxen med brukshundar (främst schäfrar), och smådjur började jag med när jag var cirka sju år gammal, då med en gerbil. Det fortsatte med dvärghamstrar när jag var elva och därefter råttor när jag blev fjorton, och råttor har jag haft sedan dess. Övriga djur har tillkommit allteftersom åren har gått, och nu har jag alltmer börjat gå över från smådjur till terrarie- och akvariedjur. Fast tamråttor släpper jag förstås aldrig. :)
Värt att nämna är kanske att jag har både tourettes och aspbergers syndrom (ska snart utredas för det sistnämnda), och ett av mina främsta specialintressen är just djur. Detta innebär att jag lär mig närapå allt intressant som finns att lära sig om den djurart jag för tillfället har fått upp ögonen för, medan det som är ointressant och/eller tråkigt aldrig fastnar - en förklaring till varför matematik är mitt sämsta ämne. 
I övrigt så älskar jag vintern och snön, så just nu trivs jag förstås alldeles ypperligt. :)
Mvh,
Moa
Någon annan som känner sig pratglad? 
Mvh,
Moa
Kille på 17 år.
Har inga Eremitkräftor nu men nästa helg hämtar vi hem 2st komplett med hem och allt.
Här finns det massvis att läsa ser jag, det är mycke info jag måste skaffa mig men det ska nog gå bra 
Hej och välkommen! :)
Vet du vilken art du ska få hem? *nyfiken i en strut*
Jag hoppas att du får hjälp av det som finns att läsa här, annars är det förstås bara att fråga i forumet. :)
Mvh,
Moa