Nyömsad eremit - igen! :)
Jajjemän, idag kom den åttonde och sista av mina eremitkräftor upp, nyömsad och rar. Det märks att hon har ätit mycket kokos en tid innan hon ömsade, för hon har fått blå toner på benen, men också orangea tippar! :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Och hon fick ett tydligt streck på övre delen av storklon som ni ser..
Mvh,
Moa
Snygg!
Valde ett skal med matchande färger åxå 
Åh, det har jag inte ens tänkt på.
Jag är i alla fall så glad att hon kom upp, jag har inte sett henne på drygt två månader eller så, så jag började tro det värsta.. Fast då blir man väldigt glad när de väl kommer upp! :)
Mvh,
Moa

Min har också ömsat…och nu hans vän ömsar med på ytan!!! han har redan gjort allting nytt, han sitter och förstarkar. JAg är glad över att den andra har inte attackerat honom eller ätit hans skinn. De sitter i olika terrarium nu iaf :/
Vilken tur att du har separerat dem! Har han alltså ömsat av sig hela exoskelettet nu? Vilken tur du har i sådana fall, att han inte fastnade i det trots att han ömsar på ytan. Finns det någon förklaring till varför han ömsade ovan jord? Hur ser deras terrarium ut? Hur fuktigt är bottensubstratet? Hur djupt? Luftfuktighet, värme, och så vidare? Eller har du perfekta förhållanden och det är ett sådant där fall man aldrig begriper sig på? :) Förlåt alla frågor, men sådant här är alltid intressant - och skrämmande. :S Hur länge har du haft dem? Vad är det för arter? :)
Mvh,
Moa

De är två vanliga Coenobita C. och de heter Hermes och Hyperion. Jag har haft Hermes i nästan 3 år och Hyperion 2 och ett halvt. Jag tror att de har för lite sand just nu…de har vuxit och jag har inte tänkt på det, jag ska lägga till playsand när jag städar efter Ömsning. Det finns mellan 80 och 90% fuktighet och mellan 27 - 30 grader beroend på sidan av terrariumet. De har playsand och smålecakulor som substrat och inredning. Många skal och en bakgrund som ser ut som ett trä (de älskar det!) och saker att klättra och gömma sig. Jag vill köpa en större terrarium till sommaren, nu är det cirka 60x40x30. och sepiaskal! nu är der puder i maten, jag ska köpe mer snart :)
Jag tror att han ömsar på ytan därför jag flyttade honom. Hyperion började ömsa innan jag reste till Italien (hemma) och jag flyttade hermes till ett annat terrarium. Sen när jag kom tillbaka i måndags var Hyperion färdig och jag flyttade Hermes (som låg begravad i sanden) till det vanliga terrarium. Sen jag tog upp honom medan jag letade efter några skal för att Hyperion kunde få tag i dem. Han såg helt normalt ut. Sen, idag när jag visade dem till deras "vakt" jag såg att Hermes hade sin exoskelett runt sig och en del knutit ihop. Han ser litet och vit ut men exo:n är hård. Hyperion gick runt och verkade inte ens titta på honom…
jag hoppas jag svarade till allt :)
Menar du Coenobita clypeatus? :) Hur djup sand har du nu? Hur stora är eremiterna?
Hehe, ja, de brukar älska allt som går att klättra på, så jag förstår om de uppskattar en sådan bakgrund. :)
Ja det förstås, har du flyttat honom en massa så är det nog det. Man ska aldrig gräva upp och flytta nedgrävda eremiter, då de alltid gräver ned sig av en anledning (öms, stress, för torr luft, för varmt, och så vidare) och då stressar det bara ännu mer om man gräver upp dem. :)
Vad menar du med "en del knutit ihop"?
Vad hade han för färg innan han ömsade? En nyömsad eremit är rosa och mjuk, och de börjar inte äta på sitt exoskelett förrän de har blivit tillräckligt hårda för att kunna nypa sönder det med klorna. Har han börjat äta av sitt exoskelett ännu? Om han fortsätter vara vit så beror det nog på att han har fått dåligt med färgproducerande foderämnen innan öms. :) Låt honom hur som helst vara i fred nu tills han själv börjar röra sig runt i terrariet, för att undvika stress så mycket som möjligt. :)
Mvh,
Moa

Ja Coenobita clypeatus. Sanden är nu runt 5 cm men eremiter använder nu skal som har öppning runt 1 inch så de är "medium"…vet inte hur kan jag mäta dem XD, jag ska lägga till sanden iaf så de får åtminstone 10 cm att gräva i.
JAg vet att man skulle inte gråva upp dem, jag brukar inte göra det. Jag ville flytta honom till det vanliga terrariumet därför det är varmare och större. Jag grävde upp honom igen av en slump, jag ville ta up andra tomma skal.
Han är lila…lila och vit. Han exoskelett är hård redan men inte färdig. Jag vet inte hur att förklara, en liten del "skinn" har inte separerat sig från honom, när han kommer ut ur skalet, han ska säkert kunna ta bort det. Han har inte börjat äta exo:n än, han bara sitter inuti skalet och förstärkar sin nya exo. Den andra har redan ömsat och han har blivit lila och röd precis som han var innan så de får färgämnena.
Om skalöppningen är runt 2,5 cm (en tum) så ska de ha minst kring 15 cm djupt bottensubstrat att gräva i. :)
Om du skriver ut detta blad så går det att mäta storleken på eremiterna, men minst kring 15 cm djupt är ändå lämpligast om de använder såpass stora skal.
Aha, jag förstår. :) Om du fyller på med fuktig sand så att det blir såpass djupt som de behöver så kommer du mest troligt aldrig mer att råka gräva upp någon, eftersom de brukar gräva så djupt ned de bara kan. Mörkret och fukten som finns i sanden behövs för att ömsningen ska lyckas så bra som möjligt. Totalt mörker har visat sig stimulera hormoner som hjälper dem att komma igång med ömsningen och hjälper dem igenom ömsningen. :) Har du läst min artikel om ömsning här på iFokus?
Ja, förhoppningsvis lossnar det. Annars får du nog försöka fukta honom och se om det lossnar lättare då. Håll honom och omgivningen väldigt fuktig nu när han är uppe på ytan, så att han inte blir uttorkad.
Okej, jag tänkte bara. Beroende på vilka foderämnen de får så kan de få väldigt olika färger från öms till öms. :)
Mvh,
Moa

Han har kommit ut ikväll, han gör inte så mycket..bara står och glor. Han håller i sin exo-del också. Jag tror att han mätar om han kan äta den nu. Rummet där terrarium är är ganska mörkt och vi sitter där inte så ofta. Han verkar vara klar i alla fall, nu är det bara att fixa lite styrka :)

aaah men det är Hermit Crab association chart…Sista jag kollade Hermes var Small och Hyperion medium, ska kolla igen efter ömsning