Nya kvartetten. :P
De är UNDERBARA!! 
Jag gjorde iordning ett eget litet 60x30x35 (LxBxH) crabitat till dem med ett cirka 13-14 cm djupt lager bottensubstrat. Än så länge är inredningen väldigt spartansk, den kommer att utökas med tiden. Vattenskålarna är också minimala, men eremiterna är också rätt små, så det är ingen fara. De kommer förstås att bytas ut mot större skålar. ^^
De små eremitkräftorna har ganska skadade ben och ett par stycken saknar också ett ben, så jag hoppas att de ömsar snart. :)
En av de små har jag fortfarande inte ens fått se, han har inte vågat sig ut helt och fullt ännu.
Först ut, denna lilla dam:
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Den tredje C. rugosusen vågade sig inte ut längre än såhär:
Mvh,
Moa
#4 Hehehe ser ut som en liten mini-version av min ena Brevimanus ^^
Jepp. :P Den är pytteliten jämfört med mina andra C. brevimanus.
De ser så mycket "större" ut när de tittar ut ur skalen, men skalen är betydligt större än vad de behöver, de är ganska långt inne i skalen när de väl har dragit sig in. ^^
Mvh,
Moa
Skalbyte! ^^
En av C. rugosusarna har bytt skal till detta:
(Ser ni förresten emiten som äter äpple i bakgrunden? :P )
Mvh,
Moa
För att ni ska förstå storleksskillnaden tog jag ut en av mina andra ruggies och tog kort på honom och en av de nya (som har bytt skal igen).
Den nya är till höger:
Mvh,
Moa
Ååååh vill också ha såna små :( Palla att min lilla var tvungen att dö.
Ja usch, det var verkligen beklagligt. :(
När det gäller mina små är jag helt kär!
Iofs är jag förstås kär i alla mina eremiter, men småttingar är så himla söta! Och alla fyra är i ungefär samma storlek. 
Imazo har ju hemma medium-eremiter nu (sådana som dessa små), så be djuraffären beställa hem så många som du vill ha av "Coenobita rugosus M" eller vad det nu stod i papperet. ^^
Mvh,
Moa
#13 är de verkligen så små då? Mina jag beställde in var M/L och de var ju vanliga "stora"… så S borde ju vara rätt storlek :S
Nope, dessa är beställda som M, inte small. ^^ M/L är däremot de "stora", jag vet, men du ser ju hur små dessa är. :) Man kan förstås aldrig veta helt säkert, men du kan ju prova om inte annat. :)
Mvh,
Moa
#15 hmm jo, fast jag har ju iofs redan ett för litet crabitat så fler borde jag inte skaffa :P Ska dock köpa ett nytt 80x35x40 på hornbach på onsdag, och då ska jag också ta en tur förbi arken zoo. kan kolla med dem
Det går ju att starta upp två crabitat om inte annat. ^^ Ååh, ännu mer affärer som inte finns häruppe. :S Jag vill också gå på Hornbach, men närmaste är typ.. långt bort. Hur ser de akvariumena ut då? Vad kostar de? :)
Mvh,
Moa
Skickar med ännu en liten bild som jag tog alldeles nyss. ^^
Mvh,
Moa
#17 haha har varken tid, plats eller tillåtelse för det
Det är vanliga akvarier med svart silikon, den jag ska köpa kostar 359. Ska försöka få den i födelsedagspresent för egentligen har jag inga pengar denna vecka haha… Undrar bara hur jag ska göra med lock till den? ;/ har inget och man får inte med heller
Gå på ett glasmästeri och be dem skära ut minst två (då behöver man inte lyfta av hela locket) glasskivor åt dig. Enkelt och sällan särskilt dyrt. ^^
Mvh,
Moa
#20 jo det hade jag tänkt till det andra akvariet jag har i källaren som jag dock inte kan använda då det är smutsigt och jag inte har någon möjlighet att tvätta det eftersom det är snö ute och det är så stort :P
Men gör de det sådär bara på plats då? för då kan jag ju kolla upp en och åka förbi där också när jag ändå håller på.
Ja, de gör det på plats. Tar typ max två minuter för dem att välja ut en glasskiva och skära ut de mått du behöver. Det ser sjukt enkelt ut när de gör det. ^^ Kom dock ihåg att kanterna inte är fasade (eller vad det nu heter när kanterna är lite avrundade), så de är hyfsat vassa och går lätt sönder. Själv brukar jag tejpa kanterna. Vet inte hur mycket det kostar att fasa.
Du kan ju fråga (och meddela mig sedan. :P ). Sedan kan man köpa skåphandtag och dubbelhäftande tejp på exempelvis bygg-coop och sätta fast handtag på glasskivorna. Lätt som en plätt när man ska in och ut i akvariet. :)
Mvh,
Moa
# Ska kolla upp någon i närheten av dit vi ska då. Och sen tejpa kanterna :P Handtagen var en bra idé!
Lycka till! (och kom ihåg att sätta in bilder!
)
Mvh,
Moa
Hmm, ska höra med snubben på den lokala djuraffären om han kan beställa från Imazo. Skulle gärna vilja ha ett par eremiter till. :)
De är supersöta, förstår att du vill ha fler. Särskilt sådana här småttingar. ^^
Mvh,
Moa
Hallesnuttanes vilka små sötnosar!
Jag vet! 

Mvh,
Moa
Deras än så länge tråkigt inredda crabitat: