Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettbeteende-hälsa-sjukdom
Läst 1537 ggr
jimutt
2011-03-14 20:46
0

Bråk

Hej hej,

Undrar lite hur hårdhänt man ska låta eremitkräftorna vara mot varandra?
Bevittnade nyss då den större av de två som är ovan jord för tillfället försökte gå på minstingen. :/

Det var som om han försökte få över honom på rygg.

För att skilja dem åt var jag bara tvungen att sticka ned handen mot dom så sprang den större sin väg. Men man blir ju lite orolig.

Att dömma på vad jag läst så var skulle det ha kunnat vara ett bråk gällande den lilles snäckskal. För den större verkade försöka greppa runt öppningen av den lilles skal och en hel del "shirping" (vad man nu kallar det på svenska) hördes.

MoaL
2011-03-15 00:49
0

Det händer att mina tjafsar litegrann och så, och går på varandra (sällan särskilt uppskattat) samt knuffar varandra med storklon om de inte vill ha någon annan nära. Dock har jag aldrig sett dem ta i varandras skalöppningar, men det kan jag lika gärna ha missat. Det var inte det att h*n bara ville ha stöd för att klättra upp/över? Vilket som är det bäst att du håller koll och avbryter om det blir mer bråk än så.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

birdie86
2011-03-15 18:27
0

Om det blir allavarligt kanske bättre att separera dem. Andra djur har bråk om de "gillar inte" varandra så varför inte eremitkräftorna med?

MoaL
2011-03-15 23:10
0

Om det är upprepade bråk så måste man förstås separera dem, men tjafs blir det bland alla djur då och då. Man får hålla koll helt enkelt. :)

Mvh,
Moa

jimutt
2011-03-16 14:25
0

Nu verkar de i alla fall ha lugnat ned sig. ;)
Igår kvälls satt de då ganska länge utmed varandra på en gren och "kände" på varandra med känselspröten.

Fast får väl försöka hålla koll iaf. :)

MoaL
2011-03-16 15:21
0

Skönt att det löste sig. :) De bad kanske om ursäkt till varandra med antennerna. Flört

Mvh,
Moa