Reaktioner?
Hej allesammans!
Nu kommer jag med nyfikna frågor igen. ;)
Vad har ni fått för reaktioner från omgivningen när ni har berättat att ni har eremitkräftor eller liknande djur? Blir de intresserade? Äcklade? Uttråkade? Vet de ens vad för slags djur det handlar om?
Vad säger de egentligen? Har de fördomar? 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade ju eremiter ett tag när jag var liten, så jag kommer inte ihåg så mycket när det gäller den saken, men jag en skäggagam (en ödla) och när jag berättar om den får jag ofta kommentarer som: "Vad äckligt", "Vågar du ta i den?" eller "vad häftigt!". Och sen brukar det följa frågor (som jag tycker är helt uppenbara) om skötsel och sånt. Ibland händer det att någon tycker att det är helt normalt, men det är väldigt sällan. Jag kan tänka mig att det är ungefär samma sak med eremiter…
När det gäller skäggisar så har jag mest märkt av intresse och att folk tycker att de är häftiga, vilket ju är positiva reaktioner. :) När det gäller eremiter så har jag tyvärr märkt av en snarast uttråkad attityd, särskilt hos djuraffärsfolk, när de har frågat vad jag har för djur och jag kommer till uppräknandet av mina eremitkräftor. "Åh, men de är ju så himla tråkiga" fick jag höra sist jag nämnde eremitkräftor på en djuraffär. :S
Men jag har även haft trevliga erfarenheter av djuraffärspersonal, som när jag träffade ett par anställda i Umeå som blev väldigt intresserade när jag könsbestämde deras eremitkräftor.
Sådant är väldigt roligt.
Övriga reaktioner jag har träffat på är "Nyps de mycket?" och av min mamma fick jag höra "Jaa, de är fina, men jag vill INTE hålla i dem, de liknar spindlar för mycket!", haha. Hon har världens spindelfobi, så fler ben än fyra blir för många. 
Men nästan alla verkar åtminstone veta vad det är för slags djur, även om i princip ingen känner till hur man ska ta hand om dem på rätt sätt. ^^
Mvh,
Moa

Alla blir ganska nyfikna! bara min mamma är lite äcklad XD Min vän ville se dem byta skal och Hermes gjorde det just när hon var hemma hos mig :) hon tyckte det var häftigt!
Snacka om lyckträff att han bytte skal just när hon hälsade på! :P Jag förstår att hon tyckte att det var häftigt, själv tröttnar jag aldrig. 
Mvh,
Moa