Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettallmänt
Läst 1479 ggr
linus 0514
0

konstigt!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

r jag tre c.brevimanus men en av dom låg på sanden ute ur skalet !!halv!!Gråter så tittade jag i hans skal ock såg att det låg nåt där ioch den var blå så jag kände försiktigt på klon och den var mjuk?  jag förstår ingenting.???

linus 0514
0

min nya eremit

linus 0514
0

min största

svin
0

Är inte helt säker på att jag tolkar det du skrivit rätt. men kan det inte vara så att en av dina krabbor har ömsta och att det är det gamla exoskelettet som ligger på sanden och krabban är i sitt skal.

linus 0514
0

mmm det är nog så har lagt över lite sand överså den får vara ifred

svin
0

På den första bilden tycker jag i allafall att det ser ut som du har tre eremitkräftor i sina skal + en till (som då kanske bara är ett exo då såklart)

Ifall det är så tror jag att man helst skulle flytta den ny ömsade krabban till ett ISO-terrarie så den inte riskerar att bli skadad av de andra nu när dess nya exoskelett är mjukt.

svin
0

Har du tagit upp det gamla exot och kollat at det är tomt?

MoaL
0

Oj! Om alla eremiter är i sina skal så är det där ett exoskelett. Då ska du absolut inte peta på eremitkräftan då den är mjuk och kan bli illa skadad, utan stoppa den ömsade eremitkräftan OCH exoskelettet (JÄTTEVIKTIGT att exoskelettet följer med!) någonstans där den får vara ifred från de andra. Den kommer att äta upp exot för att få i sig bland annat kalket och kitinet i det, så att han kan hårdna och överleva. :)

När du lade sand över honom, lade du då exot under honom? Om inte så MÅSTE du göra det, det är superviktigt. :)
Har du råkat gräva upp honom, eller har han gjort en ytömsning?

Lycka till! :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

linus 0514
0

ja jag la exot under  . han har gjort en ytömsning

MoaL
0

Jag håller tummarna för att han kommer fram på en vecka eller två eller fler och visar upp sitt nya, fina, nyömsade jag för dig och hans artkompisar. Skrattande

Mvh,
Moa

linus 0514
0

han va sö i ca:4dar sen gick jag och la mej och när jåg vakna va det såhär       men att det bara tog en natt att ömsa ?Glad

svin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Läst ett tips om att isolera ömsare från de övriga i terrariet genom att sätta en avskuren PET-flasra som bariär runt krabban, kan det vara ett alternativ i en sån här situation? Om man inte har den i en ISO då förståss.

linus 0514
0

har gjort en skiva av plast och satt i ena hörnet av aquariet så det lär ordna sig Glad

svin
0

GladFint!

linus 0514
0

vill inte flytta på den så den blir stressadGlad

MoaL
0

#10 Det är inte själva ömset som tar särskilt lång tid, utan det som tar tid är perioden innan de ömsar och, framförallt, efteråt då de äter upp exoskelettet, väntar på att det nya ska hårdna, samt återhämtar sig. :)

Och det låter jättebra att du har delat av akvariet åt honom så att han får vara ifred. Skrattande

Mvh,
Moa

MoaL
0

Hur mår han? :)

Mvh,
Moa

linus 0514
0

han har inte kommit upp