Hur bor era eremiter?
Lägg ut en bild på eran bur som era eremitkräftor bor i!
Jag har två akvarium med eremiter, ett stort och ett litet. :)
Här är det lilla, 60x30x35. Där bor fyra av mina eremiter:
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Här är det stora, 130x45x45, fast det har jag tyvärr bara dåliga bilder på, men hur som. ^^ Där bor åtta eremitkräftor:
Mvh,
Moa
Fint! Vad mycket sand de har?!
Mellan 13-16 cm djupt. Det är djupare i det större akvariumet (16cm) eftersom de eremitkräftorna är större än de i det mindre akvariet. Man måste ha djupt för att de ska kunna ömsa. 
Mvh,
Moa
Jaha, med andra ord.. dyrt med Ömsning :)
Vad gör de om man bara har 1 cm sand? ömsar de ändå ? Hehe, knäpp fråga kanske..
Det är absolut inte dyrt. ^^ Jag har en sand+mull-blandning till mina eremitkräftor. Då blandar man fem delar sand med en del mull, alltså betydligt mer sand än mull.
Mullen kostar ungefär 39 kr per block, och man kan köpa 25-kilos sandsäckar på Jula för 49 kr påsen.
Om vi tar mitt lilla 60x30x35 akvarium i mitt första inlägg, så har jag använt en 25-kilos sandsäck och ett halvt block mull, och med det fick jag 13-14 cm djupt bottensubstrat. Det blev med andra ord att kosta 68,50:- för bottensubstratet, och då behöver man aldrig byta ut det alls egentligen - i alla fall inte på ännu ett år. :P Alltså är det väldigt billigt, betydligt billigare än i princip nästan alla djur. :)
Med så grunt bottensubstrat som 1 cm så kommer eremitkräftorna antingen att dö för att de stressas ihjäl, dö för att de inte ömsar, eller så kommer de att försöka ömsa och riskerar att dö för att de inte är nedgrävda under tiden. De kommer vilket som att försöka och försöka gräva ned sig, så att få möjlighet att gräva ned sig i ett lämpligt och tillräckligt djupt bottensubstrat är en livsnödvändighet. :)
Mvh,
Moa
#6 Oj vad billigt :)
De som inte vet något om eremitkräftor och köper det ändå.. de borde väl inte veta att de behöver mycket sand eller säger de det i djuraffären? :O
Nej, de vet tyvärr inte detta, och djuraffärerna vet det inte heller. Många svenska skötselråd säger att det räcker med lite akvariegrus på botten, och det är förstås helt fel. Det är därför det är så många som har haft eremitkräftor men nästan ingen som har fått dem att överleva särskilt länge. Det var det som förskräckte mig så mycket när jag började med eremiter och började kolla upp fakta på engelska, och upptäckte att alla svenska skötselråd är felaktiga. Nu hoppas jag med den här sajten att folk får lära sig rätt, och att attityden till eremiter förändras. :)
Mvh,
Moa
Så synd :O
Ja, det är synd, men det betyder också att det bara kan bli bättre. :) Även om vi inte når ut till alla som skaffar eremitkräftor så når vi ut till vissa, vilket innebär att fler och fler eremitkräftor får en större chans till ett bra liv. Jag kommer också att försöka tipsa på djuraffärer om den här sidan, liksom även ni medlemmar gärna får tipsa era djuraffärer om det här forumet, så att fler och fler får möjlighet att lära sig hur eremitkräftor ska hållas och skötas.
I framtiden så hoppas jag att alla eremitkräftor får chans till ett bra liv, och att alla dessa hemska, felaktiga skötselråd som nu cirkulerar försvinner.
Mvh,
Moa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer ett par bilder från mitt krabitat. Dödskallen köpte jag i måndags. :)
Skickar även en bild på luftfuktaren som är köpt från THCP
iFokus uppladdningsverktyg verkar dock inte fungera så bra just nu. :/
http://i55.tinypic.com/2w36oar.jpg
Vaad fint!
jimutt: Jättefint! Fungerar luftfuktaren bra? :) Vad är det för "stav" du har fasttejpad mot glaset?
Mvh,
Moa
Den fungerar ypperligt!
"Staven" är ett plaströr med några hål i som följde med luftfuktaren. Den sitter kopplad till slangen och ska sprida ut luften bättre än om du bara hänger in luftslangen.
Den fungerar ypperligt!
"Staven" är ett plaströr med några hål i som följde med luftfuktaren. Den sitter kopplad till slangen och ska sprida ut luften bättre än om du bara hänger in luftslangen.
Hur mycket hjälper den med luftfuktigheten? :)
Aha, jag gissade att den hade med luftfuktaren att göra men förstod inte riktigt vilken funktion den fyllde. ^^
Är du och eremiterna nöjda med dina THCP-inköp? 
Mvh,
Moa
Den verkar hjälpa riktigt mycket. Men det beror ju ganska mycket på vilken kapacitet pumpen du använder till har. Just nu har jag då stängt av den tills vidare då luftfuktigheten ville gå över 90% även fast jag körde pumpen på lägsta farten.
Jodå, det är vi verkligen. :)
Av fodren jag beställde så är nog helt klart detta populärast: http://www.hermitcrabpatch.com/Colorado-Care-Hermit-Crab-Kibble-Small-p/ft201.htm
De tenderar att äta upp nästan allt över en natt oavsett hur mycket jag lägger i. :P
Ojdå, över 90%?! Nåväl, då fungerar den ju verkligen. ^^ Vad är det för pump du har?
Jag har inte provat det fodret, men det ser ut som om det är något som eremiter borde uppskatta. :P
Mvh,
Moa
Fungerar den bra? Är den tyst?
Mvh,
Moa
Oj, såg aldrig att du frågat detta. Men den funkar bra och är rätt tyst ^^
Men konstigt nog behöver jag nästan aldrig använda den nu. Fuktigheten ligger nästan alltid runt 80 nu :)
Angående krabitet så kan det eventuellt bli så att jag blir ägare till ett 140 liters akvarium imorn som i så fall blir eremiternas nya hem :)
150 * 51 * 66cm (längd*bredd*djup) är måtten :)
Det är detta(dock utan fiskar): http://www.blocket.se/vasterbotten/Akvarium_400_L_med_alla_tillbehor___fiskar_34270478.htm?ca=2&w=1
Det kostar visserligen rätt mycket. Men är det i väldigt fint skick så tror jag nästan att jag köper det ändå. Sen får man ju med möbeln också vilket är ett stor plus :)
Det akvariet verkar ju hur bra som helst! Men jag vet inte riktigt hur ni räknar.. ^^ Du skriver 140 liter, annonsen säger 400 liter och måtten 150x51x66cm säger 504,9 liter.. 
Vilket som så är det i alla fall ett stort akvarium som eremiterna skulle trivas yppans i! ^^
Mvh,
Moa
Haha :P Det jag skrev var ett slarvfel. Och måtten gav han mig. Fast han kanske mätade fel. Eller så är det på 500 liter. Men det ligger då mellan 400- och 500 liter ;)
Köpte inte akvariumet då jag ansåg det vara för repigt.
Men ska eventuellt kika på ett ännu större (600 liter) senare i veckan ^^
Blir att titta på 600 liters akvariumet imorrn :)
Hoppas det är fint!
Låter ju superspännande! Jag håller tummarna för att akvariet är till belåtenhet. ^^
Mvh,
Moa
600, det är stooort! Hoppas det är fint :)
Nu står detXI i släpen! :D ska fixa bilder när jag kommer hem!
Oj, ni får ursäkta stavfelen. Skriver från mobilen
Spännande! :)
#28 Vad roligt! 
Mvh,
Moa
Blir inte så mycket bilder på det kommande krabitatet just nu då det står i släpet för tillfället. Måste nämligen tömma det gamla och rensa lite där det nya ska stå (där den är som bredast och längst är den ca 93x170) före vi kan ta in det. Sen är det rätt skitigt så det behöver rengöras också. Glaset i sig verkar dock vara i mycket bra skick. :)
Här är iaf en bild där det står på släpet. Som ni förstår är det ganska stort :P. Ska såklart också fixa till ställena där färgen har lossnat o.s.v.
Det till höger på bilden är för övrigt en bänk med exakt samma mått som akvariet :)
Sen är det förresten ca 70cm högt. Så det kommer inte att vara några problem att fixa klättringsmöjligheter direkt. :)
Haha, jag förstod att det var det akvariet!! Jag satt på blocket igår kväll och såg det där hörnakvariet, och sa till min sambo att jag slår vad om att det är det akvariet du skulle titta på. xD Jag blev väldigt imponerad och avis på höjden av det. Tänk vad djupt substrat man kan ha, och mycket klättergrejer!
Grattis!
Mvh,
Moa
Har börjat städa ur det gamla terrariumet nu. Flyttade nyss över eremiterna till ett litet, provisoriskt krabitat. Och det första som händer är att de börjar bråka om vem som ska få bo i det ena cocoshuset :P (har dock ett till cocoshus därinne, men alla vill ju såklart ha samma ;) )
Alltså det här är ju patetiskt… XD
Först jagade en större eremit ut minstingen ur huset. Sen när den lilla stuckit iväg kom den större ut och skulle se vart han tagit vägen. Och då passar minstingen på att smita in i cocoshuset igen XD
Får se hur det är slutar ;)
Såg jättefint ut.. :)
Nu har de fått flytta in i den nya! :)
Ska försöka fixa bilder imorgon. Tog några ikväll. Men ljusförhållandena gjorde att det inte såg så bra ut på bilderna.
#34&35 Hahaha, vilka luringar. xD Håll bara koll så att det inte blir allvar. :D
#37 Spännande! Hur djupt bottensubstrat har du gjort? Hur har du inrett? (Jag vill OCKSÅ ha en 600 liters akvarium att inreda. ^^)
Mvh,
Moa
Just nu har de bara 10cm bottensubstrat. Fast iom att samtliga av mina eremiter är ganska små så trår jag nog att det går bra.
Tänker dock fylla upp till åtminstone 15cm senare. Men förtillfället får de nöja sig med 10.
Ska som sagt var försöka fixa lite bilder idag :)
Ser jättemysigt ut!
Instämmer
^^ Däremot ska jag ju såklart fixa rätt mycket mer därinne. Så det kan blir rätt mycket ändringar. Igår tänkte jag som främst göra krabitet beboeligt så att de skulle slippa bråka i det lilla, tillfälliga krabitatet ;)
Hur går det? Gillar eremiterna sitt nya hem? Vad tycker du om det? 
Mvh,
Moa