Nya eremiter 2011?
Hej allesammans!
Är det någon här som har planerat att köpa några eremitkräftor i år? Vad för art? 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Själv har jag absolut tänkt köpa eremiter i år. Främst siktar jag in mig på C. compressus och C. clypeatus, men alla arter kommer helt klart att övervägas om jag hittar några till salu. :)
Mvh,
Moa
Hej!
Hej!
Jag letar med ljus och lykta efter eremiter som är till salu i Skåne! Någon som vet om det finns några?
Hej!
Det är bäst att du startar en egen tråd om just det, så ser fler att du söker eremiter. :) (Den tråden placerar du i köpes-kategorin)
Men annars, så roligt att du vill skaffa eremitkräftor. :) Har du eller har du haft eremiter tidigare?
Mvh,
Moa
Jag fik faktiskt min första eremit redan 1985 ( eller 84… gammal och senil..)! Det var en tidig boom! Jag tror det var ett ungdomsprogram som gick i teve där dom först presenterades. Jag tror även tidningen KP hade inslag om eremiter som husdjur.. En tjej hade en som husdjur och gick ofta runt med den i fickan.. Hugha! :C Kommer tyvärr inte ihåg om det var från teveprogrammet eller i tidningen.. Kräftstackaren hette Cham, det minns jag. Jag blev helsåld! Många av mina skolkamrater skaffade också. Dom var riktigt populära ett tag. Min första blev några år gammal men dog när en oaktsam kompis passade den när min familj var på semester. Kommer ihåg att man "skulle" mata dom med myssli och fiskmat.. Tur att det finns bättre info idag! Ny tråd skapas! 
Ja huvva. Min sambo (70-talist) har också berättat om bland annat en skolkompis han hade som barn som skaffade en eremitkräfta som han bar runt på hela tiden. Hade den i fickan, tog med den till skolan, och så vidare. Den levde inte särskilt länge som du nog förstår. :S
Müsli och fiskmat? Jöjje mig, inte konstigt att de inte levde särskilt länge. Som du säger, tur att det finns bättre information idag. ^^
Mvh,
Moa

Jag tänker inte köpa nya eremiter men nytt terrarium år dem :)
Det är alltid roligt att köpa och inreda nytt, särskilt när det blir ett större terrarium/akvarium. 
Mvh,
Moa
Jag tänker nog köpa mig ytterligare någon C. Rugosus i år. Är dock på jakt efter ett större terrarium. Men tyvärr är det hemskt många som lägger ut deras terrarium/akvarium alldeles för dyrt. Och det blir ännu dyrare att köpa nytt.
Eventuellt funderar jag på att bygga ett eget med hjälp av min morbror som har byggt flertalet akvarium.
Bygg eget det är roligt!
Bara för det fick jag inspiration till en ny forumkategori: Att bygga eget akvarium/terrarium. Med andra ord, beskriv och berätta gärna hur ni gör om ni bygger eget. :)
Mvh,
Moa
Jag kommer att köpa fem st rugosus om ca två veckor! Jag ser verkligen fram emot det och nu när det inte är så länge kvar så börjar jag bli riktigt nervös för att det ska bli så roligt när jag köper dem! :D
Ops! Nu råkade det bli två av samma inlägg! :) Datorn jag använder är lite koko tror jag och jag vet inte hur / om man kan ta bort ett inlägg! :)
Det är lugnt, jag tog bort dubletten. :)
Men vad roligt att du ska få småttingar!
Då kommer du nog att få både C. rugosus och C. brevimanus. :P
Mvh,
Moa
Men det blir ju bara kul så länge de inte Börjar att slåss mot varandra! :) De ska heta korv, Paol, Majs, Gunnel fast artistnamnet är Anita men hennes vänner kallar henne Siv-Britt och sist men inte minst Sammy. :D