Avföring från sköldpaddor..
.. är mumma för eremitmagar.
Om du eller någon du känner har en landlevande sköldpadda hemma, tveka inte att testa med att servera avföringen till dina eremiter. Avföring överhuvudtaget brukar ätas av eremiter, men du får naturligtvis välja med omsorg och inte ge avföring som kan innehålla parasiter.
Med andra ord, vill du även testa att ge kaninbajs eller råttbajs eller liknande till eremiterna, kör i vind.
(Fast jag skulle aldrig testa med avföring från hund och katt - risk för parasiter som sagt…)
Nu önskar jag att jag hade en landlevande skölpadda. Det är tydligen väldigt populärt. *suck* Dessutom läste jag att vissa stammar av C. rugosus i princip är beroende av sköldpaddsavföring i det vilda för att överleva, och eftersom jag har haft lite otur med just C. rugosus funderar jag om chansen för överlevnad skulle öka om man serverade sådant åt dem. ![]()
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hu är det med salmonella och sköldpaddsskit? Kommer ihåg att jag blev varnad för det när jag hade ormar som barn.
Jag tror inte att eremiter kan få salmonella. ^^ De äter närapå ALLT som går att äta i naturen, om det så är en val som har strandat och dött. :) Däremot kan säkert vi människor få det.
Mvh,
Moa
Ja det var det oss tänkte på :)
Aha, ja, men det är ju inte vi som ska äta upp det (tack och lov). ^^ Och man tvättar ju såklart händerna efter sådan hantering. Skulle det vara så stor risk att bli sjuk så skulle ju sköldpaddsägarna ha blivit smittade för länge sedan, och det har de ju inte. :) Som med alla djur måste man tänka på hygienen. 
Mvh,
Moa
Tror du att det kan funka med marsvins avföring???
Du kan ju testa!
Jag vet ju inte hur mycket eremiterna tycker om det, men det är ju ingenting farligt. ^^
Berätta för oss sedan! :)
Mvh,
Moa
Okej, ska göra de:)