Skada eller parasit? :)
Nyss lärde jag mig något nytt, som jag länge har undrat över! De pratade precis på HCA om en eremit som hade ett hål uppe på ryggskölden, alltså på sin carapace. Jag har själv en eremit, min C. clypeatus, som har haft ett hål där, och jag har länge grubblat över vad den skadan har kunnat uppkomma från. Nyss var det alltså en medlem på HCA som frågade just det, och en annan svarade att det dels har pratats om att det kan finnas en slags parasit som borrar sig ut just däruppe, eller att det är en skada efter exempelvis ett skalslagsmål eller liknande, från den andra eremiten när den råkar borra in sin bentipp - som ni vet kan vara väldigt vass - just precis där.
Ni kan titta själva - skadan på hennes eremit är på exakt samma ställe som på min eremit. LÄNK till diskussionen.
Vad tror ni? Skada eller parasit? Har ni själva sett något liknande på någon av era eremitkräftor?
Här kommer bilderna på min - det har läkt allteftersom han har ömsat (två-tre öms), och nu är det bara en ljus liten prick. Jag kommer även att skicka bilderna på HCA för att se vad de säger. :)
Här är han när han precis hade flyttat in:
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Det här antar jag är efter hans andra öms (han måste tydligen ha ömsat tre gånger! Jisses, jag är verkligen värdelös på att hålla koll…). Ursäkta den värdelösa bilden:
Mvh,
Moa
Vet ej, men tycker att det känns rimligare att det är en skada än ett parasitangrepp. Tycker det var svårt att se riktigt bra på ditt första kort men det ser väl ändå rätt så oregelbundet ut till formen, hade det varit en parasit som tagit sig ut så tycker i allafall jag att den borde gjort ett runt, fint hål. Sen känns det ju även som att ifall en parasit lämnat ett såpass stort hål efter sig så skulle den ha gjort bra med skada invärtes åxå och det borde väl ha märkts på eremiten? Jag gissar på en skada efter en vass nagel.
Ja, förmodligen är det en skada - sedan vet jag inte om parasiter alltid gör just jämnrunda hål, men oavsett vilket så är förmodligen en skada mer troligt. Jag tycker bara att det är lustigt att det tydligen har hittats på i princip exakt samma ställe och sett likadant ut på flera olika eremiter. :)
Mvh,
Moa
Jo fast det kan ju åxå ha en logisk förklaring som wodesorel skrev, att det är typ där dom petar in ett ben för att bända ut någon ur sitt skal. Då är det ju inte så konstigt om skadan uppkommer likadant på samma sida på flera olika eremiter. Dom ser ju trots allt likadana ut allihop, storklon på samma sida, skalen skruvade åt samma håll, benen placerade likadant, osv. Då kanske det helt enkelt blir så att det oftast blir en skada just där.
Ja, förmodligen. :) Jag tycker dock att det är väldigt intressant. Jag undrar hur många som blir utslitna ur skalet som dels får denna skada, dels överlever. De två eremiter jag hade som blev utslitna ur skalet hade inga sådana här skador, och ingen av dem överlevde heller. :S
Mvh,
Moa
Nej, finns det en röd tråd när det gäller eremiter som dör i fångenskap så tycks det väl inte envolvera fysiska skador som vållats av de egna! Så det tycker jag inte heller verkar konstigt. Mao fysiska skador behöver inte vara lika alarmerande som att ben och klor ramlar av av sig självt.
Hm.. Nu är jag visserligen väldigt trött eftersom mitt dygn nu är så kallat "rätt", så jag begriper inte fullt ut det du skriver, men.. Den ena av de som blev utslitna ur skalet överlevde slagsmålet och utslitandet ur skalet, men dog efter ett par dagar på grund av stressen. Det jag är intresserad av är hur många som får just den där distinkta skadan om den orsakas av just ett skalslagsmål. Sådana skador borde ju i sådana fall uppkomma vare sig eremitkräftorna lever vilt eller i fångenskap. Själva tillvägagångssättet borde ju knappast ha förändrats, menar jag. Jag skulle också gärna vilja veta hur mycket mer stress en eremit kan hantera i vilt tillstånd jämfört med vad de kan hantera i fångenskap, samt vad skillnaderna beror på.
Mvh,
Moa