Färsk vitmossa!
Idag har jag varit ute och plockat vitmossa (sphagnummossa) i skogen, så nu har jag suttit i ett par timmar och rensat eländet på diverse skräp som löv, kvistar, lingon- och blåbärsblad, spindlar, insekter, och så vidare. Men resultatet är jag alldeles fantastiskt nöjd med. 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ser fin-fint ut! Men nog måste det ha varit lite jobb att få bort annat skogsskräp ur den! För jag vet hur mycket andra boss som brukar sitta fast i mossan :P
Hehe, jo, det var en hel del arbete - fast det gick ändå bra tycker jag. :) Jag har inte ens rensat all mossa, knappt ens hälften tror jag, och det tog ändå typ två timmar, så visst tar det tid! Men jag tycker att det var ganska roligt.
Snart ska jag ut och plocka meeeer! Fin, fluffig, godluktande mossa. :D
Mvh,
Moa
Den var väldigt grön! O,o Den som finns i skogen runt mig är ganska röd i topparna! :)
#4 Vissa av mina tussar var också rödbruna i topparna. :) Helt normalt och ingenting konstigt alls. Det beror nog ganska mycket på marken och vattnet runtomkring, fukt/torka, och så vidare. ^^
Mvh,
Moa
Så du tog bort de röda från de gröna? Ja, det kan nog vara sånna saker som påverkar det. Eller så är det en annan art av vitmossa som blir röd! :)
#6 Vissa tog jag bort, andra lät jag vara kvar - men mest tog jag bort dem bara för att de inte såg lika vackra ut. :P Däremot är det inte farligt eller så. Vitmossan har inte alltid samma färg, den ändras ju - så nog kan du plocka din vitmossa. :)
Mvh,
Moa
**Hihi, ok! :) När jag kommer hem ska jag gå ut i skogen och samla på mig lite mossa så jag har, för när vi kommer hem så är det inte länge innan snön kommer vars jag bor! ;o
#8 Var i landet bor du? (långt norrut fattar jag dock, haha. :P)
Lycka till med mossplockandet!
Mvh,
Moa
**Nu så bor jag i Kiruna vars det inte finns en enda duraffär som man kan köpa nått ifrån! ;o Men här ute på myrarna finns det gott om vitmossa! :D