Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 1047 ggr
Giski
0

Ömsning snart! :D

Hej, idag så tog jag upp Majs för att kolla på honom. Då såg jag att han hade lite gråa / vita "märken" längst ögonen. Tror ni att han kommer att ömsa snart? :D

Men det kanske inte är så bra med tanke på att hans vänner kommer om två veckor! ;o De kanske kommer at äta upp honom om de inte hinner träffa han innan de kommer! :o

För övrigt verkar allt vara bra men han sitter uppe på sin pinne hela dagarna och går knappt ned! :D

MoaL
0

Jag vet inte vad det kan vara, men det kan lika gärna vara exempelvis saltavlagringar eller något liknande. :)

De kommer ju då att mötas när han kommer upp i sådana fall, så det är inget att oroa sig för. :) Ge dem bara ordentligt med protein så minimeras riskerna för sådana otrevligheter. Även eremitkräftor som känner varandra kan gräva upp ömsare om man har otur, men det är inte särskilt vanligt. Åtminstone inte så länge man har tillräckligt djupt bottensubstrat och ger ordentligt med mat. :)

Hehe, det låter som att han har hittat sitt favoritställe. :P Mina eremiter har också sådana ställen, där de nästan aldrig går ned ifrån. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Giski
0

Jaha, men blir inte ögonen dimmiga innan de ska ömsa? :)

Jag tror att han fastnar där och inte kommer ned! ;o För han försöker att komma därifrån men det är lite brant och lätt att ramla. Jag tog ned han efter att han hade sittit där i ett dygn och då gick han och badade och åt nästan direkt! :)

En annan sak som jag har märkt är benet som jag tyckte var så ljust förr har blivit mörkare. Den har fått nästan samma färg som de andra benen! :) Jag kanske kan få en bild på hur benet ser ut nu men  nu sitter han på sin pinne och vill inte släppa taget om den! :) Jag har redan en bild på hur benet såg ut precis när vi fick han. :)

MoaL
0

Jo, ögonen kan bli dimmiga innan öms, men jag tolkade inte "gråa/vita märken längs ögonen" som att de var dimmiga? Om de är det så kan det förebåda öms, javisst. :)

Det vet jag faktiskt inte riktigt vad det beror på, men det har säkert någon naturlig förklaring. Så länge det fortfarande är hårt och ser helt och friskt ut så är det nog helt normalt. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Jag satt och tänkte ganska länge på hur jag skulle skriva för jag var osäker på om man skulle kunna förstå vad jag nemade. Jag misslyckades väll då! XD

Men ögonen är som lite dimmiga och lite extra runt kanterna. :)

MoaL
0

Haha, inte alltid så lätt att beskriva kanske. ;) Har du någon bild på det annars?

Mvh,
Moa

Giski
0

Nej, jag har nog ingen och vill inte störa honom för mycket nu när han är ensam. :)

Men jag tror att det är borta nu för jag kan inte se dedär "fläckarna" längre. :)

MoaL
0

Då låter det nog mer som saltavlagringar eller något liknande, om det har försvunnit. :)

Mvh,
Moa