Hjälp!
Våran största C.purpureus (Hjalmar) håller på att gräva ner sig och komma upp på olika ställen hela tiden. Detta kanske inte är så konstigt men det som vi stör oss på mest är att det finns två stycken eremiter som är nere och ömsar och vi vet inte om Hjalmar håller på att leta efter dem för att gräva upp dem eller om detta är något helt ofarligt.
Håller han på att hitta ett bra ömsningsställe till sig själv eller försöker han förstöra för de andra som redan ömsar?
Hjälp om detta beteende önskas.
Jag skulle tippa på att han bara gräver runt, eventuellt för att han själv vill ömsa, det vet jag dock inte. Skulle han medvetet leta efter andra ömsare så skulle han nog redan ha hittat dem. :) Däremot kan han självklart av misstag råka störa andra ömsande eremiter, det är tyvärr sådant som kan hända. Det är till exempel en av nackdelarna med arter som bland annat C. compressus - de är ihärdiga grävare. Likaså C. perlatus har jag märkt (de är riktiga jordfräsar ju.. O.o).
Jag har ännu inte läst något om att C. purpureus gräver efter ömsare och utgör någon sådan risk för dem, så just det tror jag inte att du behöver oroa dig för. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Aha okej, det är bara det att vi ska flytta nu i veckan och är han i det stora terrariumet och tvunget ska gräva ner sig för att ömsa så måste vi få upp honom vid flyttningstillfället och därmed störa honom. Men är han i det lilla terrariumet (som är väldigt litet) så är det en mycket stor chans att han stör de andra två som ligger och ömsar just nu. Han har liksom grävt upp allt i den ena halvan av det terrariumet, lyckligvis den sidan där de andra två inte ligger.
Haha vi har ett mycket stort dilemma nu känns det som..
Har ni möjlighet att skaffa fram ett till litet akvarium åt honom då, tills ni har fått upp det stora akvariet i ert nya hem?
Lycka till med flytten. :)
Mvh,
Moa
Det är nog dåligt med det.. :(
Men tackar så mycket. :)
Äsch då vad typiskt.. Köp en stor back då som kan fungera som ett extra akvarium tills ni har fått upp det stora akvariet? :)
Mvh,
Moa