Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikett: nytillskott
Läst 3321 ggr
_Pate_
0

Vill ha tag i Eremitkräftor

Tjena vill ha tag i 2 nya eremitkräftor men verkar ju va helt omöjligt?
Har 2 st såna med lila klo och dom funkar jättebra o mår prima! Precis beställt en helt bunke nya skal från USA så nu provar dom ut nya hem!

Men till ämnet! Var i helvete kan jag få tag i nya eremiter? Bor i Malmö och köpte dessa 2 jag har från en djuraffär som lagt ner nu!

MoaL
0

Hej och välkommen hit! :)
Har du frågat runt på andra djuraffärer i närheten ifall de kan beställa hem eremitkräftor åt dig? Ifall de är kund hos Imazo så kan de beställa hem eremiter utan problem.

Har du C. brevimanus eller C. clypeatus? Båda de arterna har lila klo. :) Om du siktar på att köpa samma art du har så kan du nog få svårigheter dock. Ingen av de arterna går att beställa separat just nu.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

_Pate_
0

Jag fick svar från en djuraffär som kunde ta hem blåbär o den rasen är jag intresserad av! Men tänkte skaffa ett till terrarie och ha 2 såna i och inte blanda de med mina andra lilla klo eremiter, ingen aning vilken av de raserna jag har faktiskt :P bara att de har lila klo :)

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns inga raser inom eremitkräftor, utan de är av olika arter. :)

Om de bara har en lila klo låter det som att de är Coenobita clypeatus. Har du någon bild på dina eremiter?

Är "prickarna" de har på klorna och benen mörka eller ljusa? :)

Här är en bild på en C. clypeatus:

Mvh,
Moa

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur länge har du haft dina eremiter förresten? :)

Här är en bild på en C. brevimanus:

Mvh,
Moa

_Pate_
0

Nej jag har ingen bild tyvärr… Jag har haft dom i 2 år! Min ena kräfta har tappat ett ben såg jag nu :/ kommer du växa ut igen?

MoaL
0

Har de ömsat? Vilka förhållanden håller du dem i?

Om de får ömsa som de ska så kommer benet att växa ut under nästa Ömsning. :)

Mvh,
Moa

_Pate_
0

Jag har de i ett Terrarie så det är som det ska :) okej okej det låter bra! Men han ömsa nyligen så kanske dröjer då?

MoaL
0

Om han ömsade nyligen så kommer det nog att dröja ett tag, ja. Eftersom han tappade ett ben kommer det dock inte att dröja lika länge, förmodligen bara några månader. Så fort de blir skadade så gör de sig redo för att ömsa igen, eftersom naturen är hård - där har skadade djur ingen plats, så de skyndar sig att ömsa för att vara hela och funktionsdugliga så snart som möjligt igen. :) Inom eventuellt max tre-fyra månader så borde han gräva ned sig för att ömsa igen, men det är förstås svårt att säga exakt. :) Se till att han har ordentligt med protein, kalk och vitaminer och liknande, så att han får ordentligt med näring och energi inför nästa öms.

Mvh,
Moa

Snöflinga
0

På Arkenzoo i Malmö ska man kunna beställa.