Har du eremitkräftor?
Som rubriken lyder; Har du eremitkräftor? :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Nä:/
Skulle gärna ha, though..
Hey, I know you!
Sorgligt nog har jag inte det, men det står högt upp på min djur-önskelista må du tro! 
Hehe. :P Tror ni att ni kommer att skaffa eremiter någon gång i livet då, eftersom ni vill ha dem? :)
Mvh,
Moa
#3 Ja, det tror jag! :D
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
Skulle inte tro det… jag vet att jag kommer skaffa det någon gång!
Du har smittat mig Moa!
Hihi, så roligt!
Är det någon särskild art som verkar intressant då?
Mvh,
Moa
Självklart!
Fast det finns nog lite för många arter jag vill ha, haha! Men Coenobita puroureus (?) den blåa, den är riktigt fin! Läste om en hel del arter för ett tag sedan, men ska läsa lite till snart! :)
Nej, jag har inte e-kräftor, men jag läser här och skriver ibland något.
Jag kommer nog inte heller att skaffa e-kräftor. Jag vet mina begränsningar och de är lite för krävande för mig… eller jag är inte så bra på "terrariedjur" helt enkelt och är rädd att jag skulle misslyckas.
Men jag tycker helt klart att e-kräftor är intressanta och coola djur, att de också kan bli så gamla tycker jag är roligt.
#7 De har haft C. purpureus hos Imazo på senaste tiden. ;)
#8 Äsch, du misstror dig själv. Nog skulle du säkert klara det. ^^ Men även om man inte vill eller kan ha något djur kan det ändå vara lite skoj att kika på dem. ;)
Mvh,
Moa
#9 Ja, det är helt klart balla djur. Jag får åka till något land där de lever o glutta på dem… hehe
#10 Jag skulle ÄLSKA att se eremitkräftor i vilt tillstånd!
Vi har faktiskt vilda eremiter även här i Sverige, men de är förstås vattenlevande. ^^ En av medlemmarna har tagit ett kort på just en vild eremit här i Sverige här.
Mvh,
Moa
Det blev inga förra gången jag tänkte skaffa några.. Jag vill verkligen ha några Eremiter, men Föräldrarna tycker vi har nog med djur :/ pytsan..!
-Rasmus 🌈
Jag har inga men vill väldigt gärna ha. Men som med dig Moa, min man har sagt att nu räcker det.
Hej
Vi har 2 Eremitkräftor
Mvh Gax30
#12 Haha, föräldrar i ett nötskal.
Men du får helt enkelt vänta tills du blir äldre i sådana fall.
#13 Finns det någon särskild art du drömmer om? ^^
#14 Så roligt! Vad har ni för art? 
Mvh,
Moa
En jordgubbe skulle vara jättekul men eftersom jag inte har haft någon eremitkräfta tidigare så får jag väl börja med en rugosus. Gäller bara att övertyga mannen också.
#16 C. perlatus är en underbar art, och av erfarenhet kan jag faktiskt säga att de är tåligare än C. rugosus. :) Skaffa helst minst två om du lyckas övertala din man, eremitkräftor föredrar att vara i grupp och trivs inte ensamma. :)
Mvh,
Moa
Har två violor! En tredje dog för ett tag sedan när strömmen gick ett dygn. Blev minus inomhus och jag var inte hemma. Dom andra såg döda ut, men tinade efter några timmar. Nu är dom pigga och glada.
#18 Nej men usch så hemskt! Stackars dig och dina små. O.o Jag är glad att de andra två mår bra i alla fall. :) Hur länge sedan var det det hände?
Mvh,
Moa
Har inga men kommer eventuellt förska mig på det efter flytten, och då använda mitt nuvarande akvarium på 180l ca, borde väl funka alldeles utmärkt.
Hur är det med lock, stog i en skitbra artickel här att det inte ska släppa ut luftfuktigheten, men hur är det med tätning för eventuella smitningar? De har väl en benägenhet att klättra otroligt bra?
// Paltfan
# Det var ett par månader sedan… :C Antar att dom mår bra eftersom StoraVita har ömsat fint sedan dess!
IDAG FLYTTAR TVÅ BUSAR TILL HIT!! :D
Har ett 500l akvarium som bara legat och skräpat i flera år.. Nu ska det tätas och byggas om till Crabitat! Kommer bli så bra!!
#20 Ett 180L låter ju jättebra. :) Är det någon särskild art du vill ha?
Vad för lock tänker du på? Jag använder glasskivor till mina akvarium, annars försvinner förstås luftfuktigheten på en gång. Så länge glasskivorna inte är små och lätta eller eremiterna stora och starka brukar det inte vara någon särskild rymningsrisk. Men jo, de klättrar väldigt bra. ^^ Om man märker att de kan knuffa i locket får man ställa något på det eller hitta på någon fiffig låsning som eliminerar alla risker för rymningar. :)
#21 Härligt, grattis! Så roligt att de flyttar in nu, och att du dessutom får starta upp ett 500L nytt crabitat! 
Mvh,
Moa