Kryp
Nu har jag fått några slags kryp inne hos eremiterna som främst sätter sig på vattnet och i fodret. Såvitt jag kan se så är det samma slags "ohyra" som jag fann på den eremit som dog senast här hos mig, en av de små som jag nyss har köpt.
Jag har lyckats få några hyfsade bilder på de små krypen, där de absolut största är ungefär en millimeter långa. De är silverfärgade/vitaktiga (jag skulle tippa på att de som är vita är nyömsade) och studsar fram på vattenytan, och såvitt jag kan se så har de sex ben + antenner.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag tror helt enkelt att det här är något man kan få på terrariedjur som går i en fuktig mijlö, så jag tror inte att de är farliga på något sätt. Jag har dock ändå frågat vad det är för något på HCA, den tråden kan ni läsa här.
Kamillah, ser krypen du fann på din nya eremit ut såhär?
Ni andra medlemmar, har ni sett sådana här kryp - eller några andra slags kryp - tidigare hos eller på era eremitkräftor?
Mvh,
Moa
Jag och ytterligare en på HCA tror att det är något som kallas för "springtails" och de är helt ofarliga. :)
Ännu en bild:
Mvh,
Moa

jag får en likadan art men mycket mycket mycket mindre…kanske har de vuxit upp omärkta?
De här är yttepyttesmå. De absolut största är bara max en millimeter långa, och de minsta är inte ens en tredjedel så stora. Minimala. Det är bara min kamera som är duktig på att ta kort ibland, så krypen ser större ut än vad de är. :)
Mvh,
Moa
Usch med kryp! ;/ Nej, så såg inte de ut som jag hittade på min nya eremit.
Hm, så typiskt att du inte tog några kort på dem, det hade varit väldigt intressant att se vad de var för några små rackare. 

Mvh,
Moa
Jag har nog samma i mitt ena terrarie. men mina hoppar inte så mycket på vattnet utan flyter mest.
Har haft det väldigt lungt med kryp (än så länge iaf). Någon dag efter att jag fått hem första eremiten såg jag dock en, väldigt liten, röd insekt av något slag som kröp på eremiten. Jag tror att jag sett samma sorts insekter på jättelandsnäckorna jag hade tidigare också.
Vet dock inte vad det var, men jag har då inte sett något sedan dess heller. :)
#9 Ja mina flyter också, men tittar man nära och typ blåser lite på dem så börjar de hoppa. ^^
#10 Det är ju det som är nackdelen med fuktiga terrariemiljöer - man får in en massa kvalster och insekter som trivs där det är varmt och fuktigt - som hos snäckor och eremiter. :S
Mvh,
Moa
två sådana sattt på min döda eremit.
Mvh Kaninsköld
#12 Just dessa är så kallade hoppstjärtar och dyker upp där det är fuktigt, så de är inte farliga. :) Jag har sådana här kryp i alla mina crabitat. De håller sig mest till i och omkring vattenskålarna och matskålarna.
Jättetråkigt med den döda eremitkräftan. :(
Mvh,
Moa