Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettboende-och-inredning
Läst 1733 ggr
zoidberg
0

klätter vägg

har funderat på att gjuta en klättervägg åt mina eremiter, då min ena kräfta är väldigt aktiv.

tål kräftorna finbetong eller ska jag lacka med nån speciel lack?

Jag vet ju att dom är känsliga för skadliga ämnen dom små krabaterna:-)

är det någon som gjort egen klätter vägg och har erfarenhet?

Funderar även på att göra vattenfall på liknande sätt.

Tacksam för tipps och råd.

MoaL
0

Jag har faktiskt ingen aning om de tål finbetong eller ej. Glad Vad innehåller det? Det låter som ett spännande projekt i alla fall, och kan säkert bli jättefint. Vad gäller vattenfall så får ni vara beredd på att det kommer att hamna sand i det, som kan ställa till det i pumpen och liknande. Jag använde ett vattenfall ett tag, men valde att ta ut det eftersom eremiterna drog med sig en massa sand som sedan rann ut och ned med vattnet. :S

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

zoidberg
0

Har forskat lite om vad betong innehåller. Det innehåller ballast som är makadam eller grus och cement som består av kalksten och lera, så det borde väl inte vara någon fara tycker jag.

MoaL
0

Det låter inte farligt, men jag törs förstås inte säga någonting säkert. Glad Har dock svårt att tro att torr, färdig betong skulle vara någon fara. Hur har du planerat att göra den här klätterväggen?

Mvh,
Moa

vinteralvan
0

På reptiler i fokus borde det finnas en hel del tips. Många gör egna bakgrunder till sina terrarier.

zoidberg
0

Jag har en kompis som juter bakgrunder till terarier men han lackar och målar dom, jag tror färgen kan vara farlig för kräftorna, efter som det kan lossna flagor när dom klättrar kanske.

MoaL
0

#5 Oftast brukar man använda giftfri färg när man gör inredningssaker till djur. Din kompis kanske använder giftfri färg? :)

Mvh,
Moa

Gustavsson2in1
0

är finbetongen torr är det ingen fara med däremot om du tänkte göra vattenfall med den så utsöndras kalk i vattnet . det man får tänka på som är det enda speciella med betong  är att vattnet som rinner på det blir väldigt basiskt =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **