Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettallmänt
Läst 1501 ggr
Larsen52
0

Ny som eremitkräftägare

Hej, har idag för första gången köpt eremitkräftor och undrar vilken art det är, de på zooaffären sa att den kallades för zebra, hittar ingen info om de någon som vet vilken det e? Sen en fråga till, går det bra att ge färska champinjoner till de?

Tack på förhand :)

Giski
0

Jag hörde också om dessa "zebror" när jag skulle köpa eremitkräftor, däremot kommer jag inte ihåg vilken art det var. Om du laddar upp en bild på en av dem skulle man mycket lättare kunna säga vilken art det är.

Champinjoner borde gå bra, jag har gett det till mina för ett tag sen och de överlevde! :)

Larsen52
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra då slänger jag ner några :) här kommer lite bilder

Larsen52
0

o en till…

Giski
0

Hmm… Jag kan i alla fall inte identifiera arten med hjälp av dessa bilder, Moa kanske kan det. Vi får se när hon loggar in! :) Det viktigaste när man ska identifiera en eremitkräfta är inte skalet utan "framsidan", allt som sticker ut, själva eremitkräftan. Jag har lite svårt att se just detta på bilderna då dessa delar skyms av skalet. Kan du kanske ta en bild på framsidan av eremiten och i lite mera ljus är den första bilden?

Larsen52
0

Det är jättesvårt o få en bra bild de e så himla små o fortfarande ganska så blyga men ska försöka imorrn :)

Larsen52
0

här kanske…

Giski
0

Jag kan vara helt ute och cykla nu men jag tror att det antingen är en C. Rugosus eller en C. Purpureus, ev. Violacens. De säljer i alla fall just nu rugosus och "blåbär", vilket purpureus ibland kallas. Varför den kallas zebra har jag ingen aning om, tycker du den ser zebrig ut? Vi får vänta tills det att Moa loggar in och höra vad hon säger, jag skulle nästan vilja kalla henne för experten här på forumet! :)

Larsen52
0

Tack för hjälpen :) Jag vet inte riktigt men det kan kanske vara att de e lite randiga på klorna och på en av de syns det jättemycket. Ja utan det som Moa har skrivit här hade jag nog aldrig köpt mina eremitkräftor och kunnat förbereda på rätt sätt :)

zoidberg
0

När jag skaffade min två eremiter kallades dom för "zebra" och när jag frågade om det latinska namnet sa dom att det var violacens, jag tycker att det ser ut som den arten på bilderna du lagt upp.

Larsen52
0

Aha, tack så mycket! :)

MoaL
0

Tack för de snälla orden Giski! Skrattande

Välkommen hit till forumet, Larsen52! Jag är jätteglad över att du har blivit hjälpt av det jag har skrivit här. Skrattande Precis som Zoidberg skrev så ser din eremitkräfta ut att vara en Coenobita violascens. Jag kan förstå att det är svårt att ta bra fotografier (de är duktiga på att röra på sig ^^), särskilt om man inte riktigt vet vad det är man ska fota.

När man artbestämmer en eremitkräfta så är det viktigast att titta på ögonen, den stora klon och antennerna. Det första paret antenner hos en C. violascens ska vara röda och klon ska inte ha någon ridge, det är väl de tydligaste tecknen. Även ögonen ser förstås annorlunda ut, men för ett ovant öga kan det vara svårt att särskilja violascens ögon från rugosus. Dessutom använder eremitkräftan på din bild ett skal som är vanligt för just violascens att använda, medan rugosus helst bara använder skal med rund öppning. Glad

Om du inte riktigt vet vad jag menar med första paret antenner eller ridge, ta då gärna en titt i den här artikeln. Glad

Grattis till dina eremitkräftor!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Larsen52
0

Haha tack så mycket :D