Ekollon
Kan man ge eremit kräftor ekollon att äta?
Nästa fråga plattsar egentligen inte här utan hör hemma i forumet för snäckor. Äter vinbärs snäckor ekollon?
Hej!
Vi har inte ek häruppe så jag var tvungen att kolla upp det. :P Och jo, eremiter kan äta ekollon, men det står att man ska krossa dem och sedan låta dem ligga och dra i saltvatten över natten, och därefter låta det rinna av innan man ger det till eremiterna; "Acorns (Crush and soak overnight in salt water then drain before serving)"
Vad gäller snäckor vet jag inte om det går bra, så jag skulle inte riskera det. Eremitkräftor kan äta det för att de tål tannin så bra, medan till exempel hundar och andra djur blir förgiftade av ekollon. Hur väl snäckor tål det vet jag tyvärr inte alls. :/
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tack för svar! Du är bäst Moa.
ska tästa detta till mina eremiter. har gott om ek här. bor nämligen granne med en ekskog.
Haha, tack tack. 

Åh, vad avundsjuk jag blir! Jag vill också ha tillgång till ek. Visst vet du att eremiterna kan äta både eklöv och ekbark? :)
Mvh,
Moa
nej det viste jag inte, det måste jag prova. dom gillade ekollonen ialla fall.
tack än en gång
Så bra att de tyckte om det! :) Berätta gärna vad de tyckte om bladen och barken också, jag är väldigt nyfiken, särskilt som vi inte har det häruppe så att jag kan testa själv. ^^
Mvh,
Moa