Eremitkräftor 2013
Kommer det att införskaffas några nya eremitkräftor i år? Är det någon som har några tydliga eller otydliga planer? Någon särskild art i tankarna? 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag har lyckats övertala frun att skaffa saltvattens akvarium. Gissa vad som skall befolka det? Eremitkräftor ofc
Kanske riktigt samma sak som landlevande men men,
Frugan får äkel rysningar när jag visat henne landlevande eremiter så det gick inte
Detta är bättre än inget
Coolt! Saltvatteneremiter är så himla fina och miljön går att få så otroligt vacker i ett saltvattenakvarium. 
Tycker hon inte om spindlar och liknande djur? Min mamma tycker att spindlar är bland det värsta som finns, så allt som liknar dem - som eremitkräftor till exempel - får hon rysningar av. ^^
Saltvatteneremiter är ju en bra kompromiss, de är ju definitivt inte fy skam.
Har du funderat på vilken art du vill ha?
Mvh,
Moa
Jag skulle jättegärna vilja skaffa några stycken men min envisa man tycker att vi har tillräckligt med djur. 
Det blir troligast blåbenade tror dom heter (Clibanarius tricolor) eftersom de klassas som sandvändare så dom håller sanden ren från ohyra och alger :)
Och kanske Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta beror på hur de funkar tillsammans måste göra mer efterforskningar. Kommer defenetivt inte köpa och testa mig fram.
#3 Åh vad besvärligt med sådana där envisa typer, haha. Du får försöka förhandla med honom eller något, för några eremiter tycker jag allt att du borde få ha. 
Min sambo har nog just ingen gräns så länge jag tar hand om djuren jag tar hem, så jag är lyckligt lottad på den fronten. 
#4 Ja, när det gäller saltvatteneremiter är jag sorgligt okunnig, så jag har faktiskt ingen aning om hur olika arter fungerar ihop, jag vet bara hur arterna du funderar på ser ut (och de är jättevackra).
När väntas saltvattenkaret vara igång?
Mvh,
Moa

#4 Rödbenade kan vara besvärliga mot koraller, och dödar gärna snäckor för att ta skalen, om jag minns rätt. Söta som tusan är de hur som haver!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter