Alla eremitkräftor vildfångade
Vad jag förstått de finns de inga dokumenterade fall av eremitkräftor (åtminstonde landlevande) och alla som säljs är vildfångade.
Funderade på att skaffa men när jag fick höra detta så köpte jag inga, såklart!
Tycker inte ni som äger eremitkräftor att det är oetiskt och fel att köpa vildfångat?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Hej Minoth, och välkommen till forumet! 🙂
Jag vet att det finns en i USA som har fått fram en eremit från start, men det krävs i princip en hel anläggning och en MASSA jobb och tid, så eremitkräftor kommer aldrig att kunna födas upp för försäljning, så länge man inte vill betala flera tusen per eremitkräfta. o.O
Nej, jag tycker inte att det är oetiskt eller fel, helt enkelt för att det uteslutande handlar om liv eller död för dem. Som jag skrev i en annan tråd; "Vi som sköter dem korrekt är en sådan minoritet, vår skuld i att de tillfångatas och köps in är som en droppe jämfört med havet."
Det är inte vi som är målgruppen eller marknaden, vi är så få. Majoriteten som köper eremitkräftor är barnfamiljer som köper billiga och roliga "leksaker" till sina barn. 😮 Och då är det ändå så att majoriteten av eremitkräftorna som importeras inte ens hinner bli sålda ut till kund utan dör hos grossisten eller på djuraffären.
Eremitkräftor ses som ett slit-och-slängdjur som i princip helt saknar värde. I USA kan man till och med vinna dem som priser på festivaler och dylikt, och då är ändå USA ett land med väldigt många eremitälskare (som förstås är helt förtvivlade över sådant).
Om man har intresset, kunskapen och platsen som krävs så tycker jag inte att man ska låta sig hindras av vetskapen att de är viltfångade. Särskilt inte när man vet att exakt varenda eremitkräfta som inte får rätt skötsel kommer att dö på grund av det. Jag har sett djuraffärer ta in eremitkräftor där varenda eremitkräfta som har köpts in har dött, förutom de få jag har haft möjlighet att ta hem. De som har flyttat hit har åtminstone fått en god chans, vilket de andra eremiterna inte har haft. Eremitkräftor importeras trots att djuraffärerna inte tjänar några pengar på dem.
Jag har absolut inget dåligt samvete över mina eremitkräftor, tvärtom gläds jag åt att de slipper att långsamt kvävas till döds på grund av för torr luft eller dö för att de inte får någon möjlighet att ömsa, eller något annat av de jättevanliga skötselfel som förekommer. Så nej, jag tycker inte att det är fel att köpa viltfångade eremitkräftor när situationen är som den är när det gäller dem. :)
Jag ser det som så att man antingen av princip kan envisas med att de är viltfångade och därför inte borde säljas, vilket i slutändan går ut över eremitkräftorna som får dö en väldigt långsam död hos grossisterna eller på djuraffärerna, eller så kan man låta dem flytta hem till någon som ger dem en vettig chans att överleva och må bra.
Mina eremitkräftor mår bra, jag har ingenting att känna någon skuld över. Jag har till och med haft eremiter som har parat sig och burit och kläckt rom här hemma, vilket förmodligen var mitt livs lyckligaste ögonblick eftersom det var den bästa bekräftelse jag kunde få på att de trivs.❤️😃
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor