Annons:
Etikettnytillskott
Läst 1624 ggr
Nitra98
7/7/13, 6:56 PM

Blivande kräftmatte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag kommer inom en snar framtid att få hem två eremitkräftor då jag har en "bekant" som tröttnat på sina. Jag tror jag har läst varenda tråd och artikel här på forumet men jag kommer säkert att ha frågor ändå och jag hoppas det är okej att jag tjatar lite här, haha! 

Till att börja med så har jag fått en dålig mobilbild på en av kräftorna och jag hoppas att ni utifrån den kan hjälpa mig med artbestämning. Går det inte så får jag väl hålla mig tills de kommer hit och jag kan ta bättre bilder men jag är så ivrig så det är svårt att hålla sig! 😃

Sen undrar jag om det finns någon svensk sida där man kan hitta skal, tydligen kommer jag att få med "två skal som är för stora och ett som egentligen inte passar för dem". Jag vill ju införskaffa massor av skal så de får att välja på men det verkar vara både krångligt och dyrt att beställa från utlandet. Men är det enda alternativet så får det ju bli så och då hoppas jag få lite tips och råd om det också. 🙂

Annons:
MoaL
7/7/13, 8:46 PM
#1

Hej och varmt välkommen hit! 
Du får ställa så många frågor du vill! Bildtrådar, berättelser och allt sådant är mycket uppskattat. Vi är tyvärr inte så många härinne, men då är det desto roligare när folk skriver i trådar och postar egna bilder och frågor. 😃

Eremiten på bilden ser ut som en C. rugosus, och det är ju en känslig art. Men det vet du nog om du har läst så mycket här på forumet. ^^

Hur länge har din "bekanta" haft dem? Verkar de pigga? Och när får du hem sötnosarna?

Det är inte alls krångligt att beställa från exempelvis THCP, men dessvärre är det ganska dyrt. 🤐 Inte varorna i sig, men frakten brukar man få svära åt. Men tittar man på svenska djuraffärers priser på exempelvis skal och svampar, så blir man förskräckt och tycker tvärtom att THCP är billigt även med frakt.🤪 Håller man summan på själva varorna under 500kr (tror jag det är) så slipper man åtminstone tullavgift. 

Tyvärr finns det ingen svensk sida som jag vet om. Ibland kan man hitta skal på Tradera/Blocket eller av någon här på forumet. Även på loppisar och sådant kan man hitta skal ibland, då många ju använder snäckskal som dekoration/prydnader.

Vad har du tänkt ge för torrfoder när du får hem småttingarna? Du kan redan nu, om du har möjlighet, gå ut och plocka obesprutade blommor och växter som du kan torka åt dem. 👍 Jag plockar och torkar för fullt nu så att jag har till vintern.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
7/8/13, 1:43 AM
#2

Tack! 🙂

Jag var själv inne på C. rugosus men ville höra efter här vad ni experter säger, för min del hade det ju egentligen kunnat vara precis vad som helst. Min bekanta säger att han haft dem ett år. Grejen med honom är att jag har inga högre tankar om hans djurhållning, han tycker själv att han är väldigt duktig men hans djur är aldrig i bra skick. Har tagit över flera djur från honom och de har alla varit mer eller mindre misskötta. 

Nu har jag frågat en del om eremiterna som han vill bli av med men det är mest "testfrågor" av typen "vad har du för inredning" och "hur sköter man om dem", bara för att se om han har NÅGON hum om dem. Han påstår ju såklart att de är friska och pigga men det sa han även om en dvärgskäggagam som visade sig vara helt utmärglad. "Hon äter bra men håller sig smal", var hans version. Han gav henne dessutom Vatten med en blomspruta, för han påstod att om hon fick fri tillgång (vattenskål) så drack hon tills hon spydde… Jag tror personligen att hon drack så mycket Vatten för att hon var utsvulten och inte hade annat att tillgå, för här drack hon helt normalt och lade dessutom snabbt på sig hull, och då åt hon inte några överdrivna mängder ändå. 

Hoppsan, vilket sidospår, men då förstår du att jag inte har jättestort hopp om att eremiterna ska vara särskilt pigga heller, det finns en stor risk att de är "slut" när jag får dem, om du förstår hur jag menar. :/

Nå, i alla fall så har jag faktiskt varit inne här och läst en hel del under vintern/våren då jag varit lite sugen på eremiter, men sen blev det liksom aldrig av. Men nu när han hörde av sig så visste jag ju direkt vart jag skulle "gå"! 😃 Och tidigare har jag väl läst lite löst sådär, men nu har jag verkligen dammsugit forumet de senaste 4 dagarna för att vara så väl förberedd som möjligt innan de kommer! Han är bortrest till den 9:e men skulle komma över med dem så snart som möjligt när han kommit hem.

Angående torrfoder så har jag tänkt köpa någon sort på djuraffär (tyckte jag läste att Hikari är att föredra i så fall) och så tänkte jag prova att göra någon blandning själv, kommer att läsa och fråga här men har skrivit ner en hel del som du tipsat om i trådar också. Sen har jag en blandning som jag matar mina kackerlackor med, jag väntar på innehållsförteckning från säljaren för att se om det kanske passar även för eremiter. Det är i alla fall olika frön, blommor och växter. Och blir det så att jag beställer från THCP (vilket det lutar åt) så köper jag ju något bra torrfoder där, då kommer jag också att vilja ha tips men såg att de hade som provpaket med flera sorter så ett sånt blir det ju i alla fall. 

Sen undrar jag hur man bäst torkar blommor och växter som man plockat ute? För det vill jag ju gärna ha till vintern. Och hur förvara du det sen? Kanske finns någon artikel om det här som jag har missat, i annat fall så borde det finnas. 🙂

MoaL
7/8/13, 2:35 AM
#3

Ett år? Mja, om han sköter dem som du beskriver så betvivlar jag starkt att de har klarat sig ett helt år, de tål tyvärr inte särskilt mycket.😮Det låter ju förfärligt att han är så dålig på att sköta sina djur. :/ Har eremiterna haft grävmöjligheter och saltvatten?

Jag hoppas innerligt att de klarar sig nu när du väl får hem dem! ^^ Har du skrivit här på forumet tidigare? För jag är så förvirrad, så det skulle du säkert ha kunnat göra utan att jag minns det.😊

Ja, Hikari är att föredra om man ska köpa pelletsfoder, men om du vill fortsätta med eremitkräftor även om dessa kanske inte överlever, så rekommenderar jag att slopa pellets och exempelvis göra eget Foder. ^^ Ingredienser till sådant finns på djuraffär, i hälsokostbutik och i vår egen natur, så det är inte så jättesvårt heller. 👍

Torka växter är superenkelt, och jag har tänkt göra en artikel så snart jag har fått hem min dehydrator! Jag ska beställa en sådan till veckan, då jag vill kunna torka lite "köttigare" saker som jordgubbar och sådant, utan att behöva använda ugnen. Även örter och blommor går att torka i en sådan.

Blomblad från exempelvis rosor, syrener och maskrosor (ingenting får vara besprutat!! Insektsgifter dödar även eremitkräftor) har jag hittills torkat på ett uppspänt myggnät, men ett lakan fungerar lika bra.
Blåbärsris och små grenar med hallonblad har jag hängt upp i "buketter" på en tråd och låtit dem torka så.🙂
Tänk bara på att man bör torka växter på ett luftigt, varmt och mörkt ställe. Om ni har någon "skrubb", typ större variant av garderob eller något sådant, så fungerar det utmärkt. 

Om du har tillgång till exempelvis ekträd så kan du torka bark och blad, det är också bra för eremitkräftor. Vi har ju inte ek naturligt häruppe i Skellefteå, så jag min galning impulsköpte en ekplanta på internet igår, haha. 😂Och i höst känner jag en som kan ta upp en massa ekollon från Stockholms-området, för om inte annat kan jag ju dra upp småplantor som kan ge mig blad till eremiterna. Och förhoppningsvis skulle det, när de är stora nog, gå att plantera ut dem på något skyddat ställe, så att jag kan få tillgång till ekblad även i framtiden. 😎
Även lönn fungerar bra. Tänk bara på att inte plocka växter/blad som har blivit besprutade eller växer nära vägar o dyl, där de blir förorenade.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
7/8/13, 12:29 PM
#4

Nej precis, jag är väldigt skeptisk till att han skulle haft dem ett helt år och de fortfarande lever och jag är såklart rädd att de ska dö bara av flyttstressen nu. Men skulle det vara så illa så blir det nya, för eremiter har jag ju ändå velat ha redan innan han hörde av sig.

Nej jag har inte skrivit på detta forum innan, har bara smugit runt och läst här. 😃

Men jisses, jag ser för mig nu den totala förvirringen som uppstår i Skellefteå när det plötsligt växer ekar överallt! "Ek, här???" Då har du varit ute om natten och smygplanterat över hela stan! 😂

Pappa har en ek på gården så då ska jag passa på idag när vi ska dit, att sno blad från den! Ojoj, han kommer bara att sucka och skaka på huvudet, han tycker jag är knäpp nog som det är redan med mina ormar, ödlor, snäckor och när jag till och med blev kär i kackerlackorna som jag odlar till ödlemat, så pass att jag helst undviker att mata med dem och köper syrsor i stället. 🤐

Sleggyman
7/8/13, 4:37 PM
#5

Vissa individer verkar lite tåligare än andra när det gäller eremiter. När jag var liten (ca:25 år sen) hade vi en stor eremitkräfta i 6 år i en liten plastbalja med 2cm grovt grus och fuktade honom bara med en blomspruta 1 gång om dagen. Han fick springa löst i rummet när man var hemma, fick banan olika frukter och vanligt torrfoder till fiskar. Nu i dag skäms man ganska hårt om det här 😕

Omorika
7/8/13, 4:45 PM
#6

#5 Som sagt vissa är tåligare har ju haft min i 14 år och hade det likadant i början :D.

Ek kan växa i Skellefte men då måste plantan var över 50 cm när man planterar den annars är chansen stor att den fryserihjäl i unga år. Har själv tagit upp ekar på 10 c, från skåne till de här breddgraderna ,en de har inte klarta sig men tror stockholmsekarna är lite tåligare :D.

Visste dock inte att det var mumma mat för eremiter hade jag veta det när jag bodde i skåne hade jag ju kunna bygga upp ett riktigt lager! Typiskt! 

Lycka till med kräftorna :D!

Annons:
Nitra98
7/8/13, 5:16 PM
#7

Det har väl inte funnits någon vettig info om eremiter tills för alldeles nyligen, och fortfarande inget vettigt på svenska förutom detta forumet så hur skulle ni kunna veta? :)

Nu när jag har surfat runt och läst om eremiter så hittade jag bland annat två artiklar om deras skötsel, den ena skriven av sajtvärden här, MoaL, år 2010 och den andra av någon annan person år 2002 och de skiljer sig väldigt mycket åt kan jag ju säga. Den från 2002 rekommenderar tex ett 3 centimeter tjockt gruslager, eller "Blomjord kan också placeras på bottnen i övrigt. Se dock till att det finns en yta med grus. En liten vattensamlig, t ex ett blomfat med Vatten, hör också till inredningen i terrariet."

Så ja, det är ju inte så länge sen som det fanns så dålig info och för de flesta är det nog den infon som lever kvar nu med, om man inte letar och hittar såna här jättebra forum med kunniga människor som även orkar traggla sig igenom de utländska forumen. 🙂

Nitra98
7/8/13, 5:29 PM
#8

#3 De har haft saltvatten, hur det är med grävmöjligheter vet jag inte men han använder i alla fall sand, jord och bark som substrat för "de tycker om att ha lite att välja på" skriver han. Han rekommenderar även att jag har mycket grenar och rötter att klättra på och gömma sig under så han verkar ju inte helt bortkommen i alla fall. (Jag har spelat dum och frågat en massa för att kolla upp lite hur han skött dem hittills.)

Jag nämnde ju att jag har ett specialfoder till kackerlackorna, kan det även passa eremiter kanske? Alltså inte som torrfoder/helfoder utan som komplement till övrig mat bara, lite omväxling så där. Här är innehållsförteckningen:

"Specialfoder till insekter

PRODUKTINFORMATION

Detta är ett vegetabiliskt helfoder.

SAMMANSÄTTNING

Vete; mjöl av skala sojaböna; havre; rapsfrö; kalciumkarbonat; mjöl av rapsfrö; monokalciumfosfat; natriumklorid

Analytiska beståndsdelar, per kg

Råprotein 175 g; råfett 66 g; växttråd 45 g; aska 134 g; kalcium (ca) 38 g; fosfor (P) 5g; kalium (K) 6g; natrium (Na) 1.7 g; metionin 4.6 g; varav hydroxyanalog 2.0 g; kväve (N) 27 g

TILLSATSER, per kg

Näringstillsatser

vitamin A, E672 (retinylpalmitat) 10000 IE; vitamin D3, E671 3000 IE; vitamin E, E3a700 (dl-alfa-tokoferylacetat) 35 mg; järn, E1 (sulfat) 20 mg; koppar, E4 (sulfat) 6 mg; mangan, E5 (oxid) 70mg; zink, E6 (sulfat) 80 mg, selen, E8 (natriumselenit) 0.35 mg; jod, E2 (kalciumjodat) 1.0 mg

Zootekniska tillsatser

Beta-glukanas EC 3.2.1.6, E1604 100 AGL; xylanas EC 3.2.1.8, E1604 70 AXC; fytas EC 3.1.3.26, E4a1640 300 FTU"

MoaL
7/8/13, 11:24 PM
#9

#4 & #8 Risken finns ju, men det är såklart onödigt att ta ut det negativa i förskott. Vi får hålla tummarna för att sötnosarna klarar sig! 

Haha, vilken syn det vore! 😃 Jag har i alla fall googlat om ekar i norrland, och det verkar som att de flesta ekar häruppe inte blir de ståtliga träd som de är i södra Sverige, utan mer buskliknande. Mig spelar det ju ingen stor roll, så länge "ekbuskarna" producerar ekblad. 😎Det är det viktigaste för mig.

Haha, föräldrar begriper inte alltid sådant där, ibland är de allt lite underliga.😇 Eller.. blev det fel nu? 🤪
Åh, där är du precis som jag! Jag köpte till och med två kackerlackor på djuraffär som jag döpte till Dag och Dagny (fast det var två adulta honor, som dessutom fick en drös med ungar var😃). 

Det låter ju jättebra att de har haft saltvatten och vettigare bottensubstrat än grus i alla fall! När du får hem dem bör du dock undvika terrariebark, såvida du inte vet att det är ett helt ofarligt träslag. 

Vad gäller fodret så borde det inte vara direkt livsfarligt i alla fall, eftersom det är ett Foder till kackerlackor. Jag känner inte till alla tillsatser och dylikt, men ska du bara ge mindre mängder så är det knappast någon fara. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
7/8/13, 11:31 PM
#10

#5 Det var väl en C. clypeatus, och de är betyyyydligt tuffare än rugosus. ^^ Jag önskar verkligen att de kunde få in den arten till Sverige igen, i sådana fall skulle jag utan tvekan köpa flera stycken. 

Inte ska du skämmas, det var ju rådande skötselråd på den tiden. 🙂 Tyvärr är det ju till stor del fortfarande det även idag, så vi får sprida korrekt information så gott vi kan, vi som är mer uppdaterade. 😉

Min sambo har för övrigt, till min stora förskräckelse, berättat att han hade kompisar som på den tiden gick runt med sina eremitkräftor i bröstfickan 😮 och visade upp dem och lekte med dem. De eremiterna överlevde aldrig länge.😮

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
7/8/13, 11:42 PM
#11

#6 Jag hoppas att jag kan få fram några ekplantor som överlever! Jag längtar till hösten när jag får hem ekollon. 😃 Har du sett någon ek i eller i närheten av Skellefteå?

Jopp. Eftersom jag inte ens har sett någon ek på riktigt, och inte heller har hittat någon lönn som inte står vid en väg eller mitt i stan (suck), så har jag inte kunnat testa själv ännu. Enligt "alla" på HCA så blir det dock i princip storparty om man slänger ned en näve lönn- och ekblad i Crabitatet, så jag ser väldigt mycket fram emot framtida möjligheter att ge dem partajfeelings. 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Omorika
7/9/13, 8:47 AM
#12

Hej

Lönn borde inte vara något problem skulle föreslå att söka längst älven i Skellefteå. Annars kan ett besök på Rydlinge plantskola vara på plats och kanske ta några blad från ett av deras exemplar i besöksträdgården i smyg eller fråga om du får några blad :D. I min by växer det riktigt stora Lönnar och det ä en bit in från kusten och bara 8 mil söderut så borde finnas vilt i Skellefteå med.

Den nordligaste eken jag sett och vet vars den är är pckså i min hemby, annars vet jag att det finns i nån park i Ume men ha glömt vilken, borde också finnas i Arboretum norr vid Baggböle en bit utanför Ume.

Tror det växer ek längst E4 genom Skellefte men den är ju lite för "smutsiga" men det får mig att tro att det borde finnas nån ek i nån park i Skellefte. Har inte vari där så mycket men ska kolla med en kompis.

Så det är Lönn och Ek som är mumma för kräftorna?

Nitra98
7/10/13, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu är de här!! 😃

De är huuur söta som helst! Två tjejer är det om jag har tittat rätt, passade på när jag satte ner dem i nya hemmet. De verkar väldigt pigga så jag hoppas att det ska gå bra för dem med flytten och att de ska trivas här.

Jag behöver lite hjälp med storlek på dem och vilken storlek på skal som de behöver, jag har fått med 4 st skal varav alla är helt värdelösa på olika sätt. :( Jag kommer att lägga ut annons här om någon har skal att sälja men det får nog bli en beställning från THCP också.

Så här stora är de i alla fall:

Annons:
Nitra98
7/10/13, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En till

Nitra98
7/10/13, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Den ena är jätteblyg, hon sprang och gömde sig ganska omgående:

Nitra98
7/10/13, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Den andra är det full fart på, hon kilar runt, klättrar och undersöker hela crabitatet:

Nitra98
7/10/13, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Fin färg 🙂 Och jag vill tillägga att jag inte har bråkat med dem, utan bara tagit några snabba bilder och sen har de fått vara helt ifred. Nersläckt har de nu första dagen också.

Nitra98
7/10/13, 5:44 PM
#18

Har beställt lite mat och skal från THCP nu, hur lång tid brukar det ta att få hem grejerna?

MoaL
7/10/13, 8:28 PM
#19

Grattis, grattis, grattis!! Vilka sötnosar! 😍 De ser faktiskt riktigt nyömsade ut, så de måste ju ändå ha haft hyfsat dugliga förhållanden hos förre ägaren. 👍

För att mäta rätt storlek på eremiten ställer man den i mitten av mätpapperet och ser i vilken av cirklarna som benen hamnar, när eremitkräftan står i normal ställning. På bilderna ser de ut att vara nyblivna medium i storlek. ^^

För att mäta vilken skalstorlek de behöver måste du ha ett skjutmått och mäta skalöppningen. 🙂

Det brukar inte ta särskilt lång tid, men jag minns faktiskt inte riktigt, det var ett tag sedan jag beställde sist. 🤔 MAX två veckor i alla fall, mer än så borde du inte behöva vänta, men jag tror att det bara är omkring en vecka i leveranstid. 

Vad beställde du för Foder förresten? :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
7/10/13, 8:36 PM
#20

#12 Jag har faktiskt lyckats hitta en lönn nu! En liten bebislönn som bara är ett par meter hög, och växer vid en gångväg i närheten av mig. 👍

Jag vet inte om jag skulle våga ta något från någon plantskola.. Använder inte de insekts-/snigelmedel? Sådant drabbar eremitkräftor också. 🤐Tyvärr, annars vore det ju ett väldigt bra alternativ.

Jopp, lönn och ek. De innehåller mycket tanniner och dylikt som är bra för de små rackarna och deras färg. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Nitra98
7/10/13, 9:00 PM
#21

Tack! 🙂

Ja det där med mätandet vet jag (har ju som sagt läst typ allt på detta jättebra forum! 👍) men hon ville inte stå still på papperet! 😃 Men jag fick det också till en "liten" medium. Båda är typ lika stora. Ska se om jag hittar något smart att mäta skalöppningen med också, något skjutmått har jag tyvärr inte.

Jag beställde lite olika men fattar inte riktigt om något är ett helfoder. Detta blev det nu i alla fall:

http://www.hermitcrabpatch.com/Crabtastic-Foods-Crunch-Mix-p/ft615.htm

http://www.hermitcrabpatch.com/THCP-Sample-Variety-Pack-p/sam001.htm

Och "Instant hermit crab treats Goji berry och blueberry.

Och så några skal, men tycker det var svårt att välja storlek, ska mäta mina och sen blir det ju lättare när jag kan utgå från de skal jag förhoppningsvis får hem snart. 🙂

Sleggyman
7/10/13, 9:14 PM
#22

Jag skulle nog säga att ingen mat är helfoder ( om du menar att det skall täcka alla närings behov hos eremiterna )
Omväxling av Foder är alltid bra. Jag har 3 olika Foder och ger även mussla & räkor då och då till mina saltvattens eremiter, fastän dom ska kunna klara sig enbart på det som växer på levande stenarna.

Nitra98
7/10/13, 9:35 PM
#23

Ja omväxling ska de såklart få, jag tänkte mest om det finns som ett "basfoder" och så kompletterar man med annat. Nu fick jag tex med någon slags pellets från djuraffär, jag tänkte servera av det tills vidare men också erbjuda flera andra alternativ varje dag. I dag, som ju är första dagen här, så har de fått såna pellets, morot, banan, kokos, ägg och Honung. 🙂

MoaL
7/11/13, 7:11 PM
#24

#21 Jag hade gärna tipsat om andra sorter, men det där blir också bra. 😃 Inget av dem är något så kallat helfoder. Det första fodret exempelvis, är helt vegetabiliskt. Av de andra fyra paketen så är det endast ett som man kan räkna som Foder, dvs Surf'n'Turf, som är protein, så det bör du alltid blanda tillsammans med fodret i första länken. 👍

De andra tre är mer tillskott. 
Organic soil/hermit crab soil/diet supplement är helt enkelt organisk "jord", direkt från maskarna. Väääldigt näringsrikt, och brukar kunna vara riktigt populärt. ^^ Fyll gärna en skål med detta åt dem, men lägg det inte i vanliga matskålen. Om det hamnar på bottensubstratet så är det absolut ingen fara och det behöver inte städas upp.

Oyster shell supplement är krossade ostronskal som ges som kalktillskott. Det kan du gärna strö ut över sanden, då eremitkräftor har för vana att gå runt och plocka i bottensubstratet, och då äter de av det. Glad Du kan även blanda det med jorden ovan.

Natural mineral supplement/blend är ett tillskottsfoder med olika slags mineraler. Det kan du ge i en egen liten skål (typ i ett ostronskal eller dylikt) eftersom det inte blir dåligt, så då kan det vara onödigt att servera det i den vanliga matskålen som ju måste diskas ur med jämna mellanrum. 😉 Du kan även blanda det i skålen med jord som jag beskrev ovan. 

"Instant hermit crab treats" är som det låter, inget helfoder utan mer av ett slags godis (men inte onyttigt på något sätt), och består av Honung, kokosmjölk och frukt/grönsak beroende på vilken smak det är.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
7/11/13, 7:58 PM
#25

Ok, tusen tack för utförligt svar! 

En annan sak, var får du tag på såna där snäckskal som du har som matskålar? Jag har ju sett dina bilder och tycker det är fint med "snäckfaten". 🙂

MoaL
7/15/13, 3:11 AM
#26

Du menar ostronskalen? Sådana kan man hitta på loppisar/antikaffärer(sådana som också har en massa "skrot")/Myrornas och dylikt. De brukar säljas för typ 5-10kr styck, så de är inte alls dyra.👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
7/15/13, 11:22 AM
#27

Ja precis. Tack, då får jag börja gå på loppis, haha! 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: