Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 1727 ggr
[ntmee]
0

vill köpa eremitkräfta men...

Jo jag sitter och läser på om Eremitkräftor och är jätte intresserad av att köpa 2st men jag har ingen aning om vart man kan köpa dessa. I de zooaffärer som jag frågat i så är det bara en butik som har och hen rekomenderade att inte köpa fr affär eftersom att "kvaliteten" på kräftorna är så varierande…

Vart kan man köpa en bra kräfta för nybörjare?

(ber om ursäkt att jag lägger upp samma inlägg på 2platser)

Sleggyman
1

Eremitkräftor går inte att avla på, eller det är ingen som lyckats änså länge så de går bara att köpa via affärer. Dock så finns det säkert bra och dåliga affärer att beställa ifrån. Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med det då jag bara har saltvattens eremiter. Men andra på forumet borde kunna hjälpa dig med det. Och välkommen till forumet 🙂

[ntmee]
0

Hej!

tack för ditt svar! Har du tips på bra affärer?

Sleggyman
0

Tyvärr som jag skrev så har jag bara saltvattens levande eremiter inte landlevande. Jag köper mina via min lokala saltvattensbutik. Jag tror det lättaste är att gå tillbaka till din djuraffär och snacka med dom igen och ha allt redo innan de kommer då eremiter är väldigt stress känsliga. MoaL här på forumet har skrivit många skötselråd trådar som är en bra ide att lusläsa.

Du kan läsa lite om hur jag har mina saltisar i denna tråd 😉

http://eremitkraftor.ifokus.se/discussions/5112c3abd4ebea670d02d45d-saltvattens-eremiter?discussions-1

[ntmee]
0

Fick hem 2st igår och insåg att jag var för snål med sand, då hade dock affären stängt så det fick inhandlas idag. I morse hade ena grävt ner sig, antagligen pga stress. Kan jag fylla på mer sand utan att gräva upp honom? Eller bör jag gräva upp innan jag fyller på ny sand?

Sleggyman
0

Jag skulle ta och vänta tills han har kommit upp igen innan du gör något. Låt dom stressa av innan du belastar dom med mer stress. Kom även ihåg att de kan vara ner grävda flera veckor om de ömsar.

[ntmee]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Tack för svaret! Butter är fortfarande nedgrävd men blyger som legat stilla sen han kom har nyligen börjat röra sig och har ömsat! Ligger ett gammalt "skelett" en bit ifrån honom :)är det bra eller dåligt att det redan är gjort? Han ömsade inte när vi tog han fr affären

Sleggyman
1

Det är vell inte farligt men det är större risk att skadas eller inte klara av det om de ytömsar. Ta inte bort skelettet då de brukar äta det för att återfå viktiga mineraler. Bunkra upp med godis åt dina eremiter när de varit så duktiga 😉

[ntmee]
0

Såg nu på morgonen att han käkat av skelettet… Och han verkar ha grävt ner sig precis om butter… Lagt fram godsaker :)

Sleggyman
1

Då är det bara att låta dem vara. Byt Vatten & mat som vanligt. Tålamod är nyckelordet här 🙂 Så länge det inte luktar förintelse så kan du vara lugn.

[ntmee]
0

Blyger är uppe igen ;) han verkar inte veta vad han vill

Sleggyman
0

Kanske bara behövde en paus från allt jobbigt 🤪

[ntmee]
0

Tror att hen får byta namn till Toker! Han kör en varannan dag grej tror jag. Nu har han grävt ner sig igen! Härligt knasiga djur;)

Sleggyman
1

Hehe jo de är väldig egna djur med total olika humör och personligheter. Jag har en vitbenad saltvattens eremit som gillar att springa fram mot rutan och försöka ta sig ut genom glaset när man sitter och kollar in i karet, Eller så sitter han på LS och ger dig onda ögat.