Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettallmänt
Läst 6637 ggr
Sleggyman
0

Saltvattens eremiter

Jag fick äntligen mitt mail om att levande stenen ankommit, så jag pep iväg och hämtade upp stenen för nu 20min sen. (21:39 nu) I med stenen direkt i mitt väntande clownhotell som stått igång tom men med bakteriekultur i 3 veckor. Nu för 5 min sen hörde jag ett klick från karet. Så antigen har jag fått en pistolräka eller en mantis med stenen.

Nu är det så jag har skaffat en saltvattenskar pga frugan inte ville skaffa landlevande eremiter så det blev en komromiss. Nu blev det så att det får bli saltvattens levande eremiter. De blir inte lika stora som landlevande men desto piggare att springa runt i karet.

Jag ska lägga upp bilder på karet men vattnet måste klarna, just nu är det bara en vit dimma
Det blir nog 4 veckor innan jag kan köpa eremiter pga karet måste ha sin startupp cykel. Det är bara stor risk för de små liven dör om jag stressar fram.

MoaL
0

Åh vad spännande!!

Jag kan nästan ingenting om saltvatten och de djur som man har i sådana akvarium - jag kände till att pistolräkor låter, men inte att mantisräkor gör det. ^^ Om det är en mantis undrar jag dock hur det går för framtida eremitkräftor - är inte mantisräkor riktiga små rovdjur som dödar och äter både kräftdjur och fiskar och dylikt?

Allt måste kännas betydligt närmare nu när stenen har kommit? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sleggyman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo mantis är döden för eremiter men jag har ett 20L nano som jag skall starta upp som karatän kar, utifall det skulle vara en sådan få han bo där. Här är en bild på karet på morgonen nu när dimman har gett sig lite.

Sleggyman
0

Ah glömde nämna att en mantis smyger runt och slår på stenen för att skrämma ut fireworks och annat som är ätbart ut ur stenen. Det låter som ett klick eller knäpp.

MoaL
0

Det där kommer att bli hur snyggt som helst! 

Är det svårt att fånga in mantisräkor? Fascinerande verkar de vara i alla fall. :) Vad är fireworks för något? (Google var inte särskilt hjälpsam i det här fallet.. :P)

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Ah sorry felstavning "Fireworms" ska det vara.Det borde inte vara allt för svårt då jag bara har 6kg sten.

MoaL
0

Aha, sådana har jag sett flera gånger, jag har bara inte fått veta vad de kallas. :) Bara att man inte ska röra i dem.

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Äntligen är de här, Igår kväll var jag iväg och köpte 2 eremiter till karet
Det blev 2st blåbenade eremiter.
Dock så köpte jag bara en av dom och fick den andra för den var i ett verkligen hemskt skick. Han har bara 1 ben och 1 klo kvar men övrigt är han pigg och jobbar som en kämpe i sanden och plockar och äter, Han använder sig av munarmarna att stödja sig på den sidan han inte har ben eller klo. Det gör nästan ont i en när man kollar på honom krypandes runt i cirklar. 😢
Jag hoppas på att han klarar sig.
Han ligger under en av stenarna nu så jag kan inte ta kort på honom,

Håll tillgoda med en skitdålig bild på den andra killen/tjejen?. Jag fick zooma in då han/hon bara är en 50öring stor

Sleggyman
2

När man talar om trollen när jag vände mig om så koma han släpande ut från stenen. Han är närmare en krona i storlek

MoaL
0

Men liten då!😕 Jag hoppas att han får ömsa i fred och så snart som möjligt så att han slipper vara så handikappad som han är i nuläget.🙂

Stort grattis till dina små eremiter! Äntligen har du fått hem dem. ^^ Har du eller har du tänkt ha några andra djur i karet med dem?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Jo lite turbosniglar och kanske en liten clownfisk, men jag kommer öka belastningen väldigt sakta. Nästa vecka ska jag köpa en fragg eller två.

MoaL
0

Det låter ju spännande! Jag är väldigt förtjust i turbosnäckor, fast de verkar ha ganska stora problem att ta sig upp när de hamnar "på rygg". 😮 Jag vet i alla fall att jag ha fått vända på flera sådana på djuraffären för att de inte tog sig upp. Det är ganska häftigt att tänka på att det är skalen från sådana snäckor som våra landlevande eremiter använder (bland annat). ^^

Var får du förresten tag på skal till dina eremitkräftor? Går det att köpa i någon slags blandning, följer det med när man köper eremiterna, eller vad?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Hej

Jag har just kommit hem från en ny shopping runda. Inga turbo snäckor den här gången men 2 st nya blåbenade eremiter, Yay och en Clavularia Virdis ( tror det stavas så).
Snäckskalen köpter jag av affären. Han har alltid hemma ett gäng, det är lite blandade former men de flesta är olika sorters turbosnäckor. Jag köpte med mig 3st i större format än de eremiterna har just nu. En av de nya eremiterna är kring 2ggr en enkrona i storlek. Han/hon verkar ganska pigg även fast jag håller på att koppa in  dom så försöker han/hon forsera plastpåsen nonstop.

Jag kommer inte köpa varianten av turbo som inte kan vända sig om de faller på rygg, lita på det :) och tack för varningen.

Clavularia Virdishade med sig lite lägre liv i form av en nakensnigel/snäcka & en liten mussla + säkert en massa saker man inte ser. Ska bli kul att se om dom överlever.

Sleggyman
0

Upplevde något lite konstigt nyss.
Just som jag släpper ner de två nya eremiterna så knallar båda direkt fram till varann och står mitt imot varann med känselspröten viftande mot varann. De står så i ca: 2min innan de båda knallar över till min stympade ( inlägg nr 8) och börjar snurra runt och kolla in hans skal. Han är självklart helt indragen i skalet.
De rycker lite fram och tillbax brottandes mellan varann en stund, tills plötsligt den stympade kryper ut och kollar runt och de båda stora stannar helt up och gör likadant som förut, viftandes med spröten ett par min (väldigt nära varann alla tre). Sedan lägger de ner honom igen och gå iväg var sitt håll och börjar äta från LS och sanden. 

Sitt sätt att säga hej kanske?

vinteralvan
0

#13 Låter helt klart som någon typ av hälsningsritual. Skrattar

Sleggyman
6

Goda nyheter!!!

Herr stympad har ömsat under natten och verkar ha fått tillbaka det mesta av ben och klor. Jag ska fixa bilder så snart jag kan.

Sleggyman
3

Här kommer en bild på den nya största eremiten jag köpte i början av veckan.

Sleggyman
2

Nästa bild på en mindre eremit som jag köpte i början av veckan. Den här har en skumt skal finns nästan inga tydliga spiralmärken och det är oehört slitet, men det verkan han inte bry sig ett dugg om.😃

Sleggyman
2

En bättre bild på herr stympad. Han har varit lite skygg ett par dag och undvikit de andra eremiterna, men nu är det full fart på honom.

Jag har märkt att saltvattens eremiter är fruktansvärt aktivta. Jag har inte sett dom sitta stilla annat än för att plocka loss mat från sten eller sanden.

Måste berätta en liten kul grej, imorse när jag flytta runt lite i karet pga dom rummlat runt min Clavularia Virdishade så den rammlat ner, så när jag är färdig så upptäckte jag att lillen min minsta eremit har klöstfast sig i handen och sitter och pickar. ( jag har opererat handen så jag har väldigt dålig känsel & ingen på vissa delar av handen) Herregud vad han hade klöst fast sig sen.. jag fick jobba med en liten skruvmejel för att pilla bort benen, för jag ville inte skada honom vilket inte var lätt när hans ben är 2mm tjocka.

MoaL
0

Vad fina de är! Och den största (#16) är ju riktigt, riktigt stilig. 👍

Antagligen trodde de först att det var ett tomt skal, och när de upptäckte att det var upptaget så hälsade de på varandra och lämnade honom sedan ifred. :) Låter ju jätteskönt att han har ömsat nu i alla fall! Att han har varit lite skygg är inte så konstigt, de är mer försvarslösa under och just efter Ömsning, och då är de också lite försiktigare av sig. ^^

Ojdå, nöp han sig fast så hårt? De brukar ju vara så väldans mesiga och försiktiga av sig. Fast i och för sig har jag tagit upp ett par sådana tidigare och tittat på dem, och efter en stund har de kommit ut och sedan försökt nypa fast i första bästa underlag. Jag har bara alltid varit beredd på det, annars kanske jag också hade fått arbeta med att få loss dem. :P Tur i oturen då att du har nedsatt känsel i handen, även om det normalt sett inte är något man önskar. 😮🙂

Jag måste säga att jag är riktigt avis, de är ju verkligen hur fina som helst, och så just det att de är synliga och aktiva i princip hela tiden är ju jätteroligt!

Mvh,
Moa

Sleggyman
2

Här visar en bild på hur duktiga de är att plocka alger från LS. Stenen har varit samma färg som nedre delen hellokitty rosa 😉

Jo det kanske var lite tur men å andra sidan borde jag kännt honom smygandes upp på handen om jag haft känsel. Men det var ingen fara jag fick inte ens märken på handen, han är ju som sagt pytteliten som en 50 öring. Jag var mest oroligt för honom eller henne.

MoaL
0

Vilka små städare! :P Hur många är det du har sammanlagt?

Mvh,
Moa

Sleggyman
2

4st och jag kommer inte skaffa fler pga storleken av karet.

Igår kväll var det första fighten igång. Jag hörde en skumt klickade ungefär som man tar 2 stenar och slår imot varann. tänkte inte mer på det, Jag trodde det var en eremit som rammlat ner från stenen. Men jag fortsatte höra det under 1 timme då och då, Så jag började kolla vad som gjorde ljuden, men jag kunde inte se något förutom den största som kollade in ett nytt skal som jag lagt ner tidage under dagen. Sen ser jag det, Den stora har krypit in i det nya skalet och försöker rycka ut något som håller imot vara av skalen slår imot varann klick klick klick. Jag är snabbt nermed handen och lyfter upp honom ovanför ytan så han släpper skalet. Ut ur det nya skalet kommer eremit som är näst störst klorna fullt uppspärrade och går löst på lillen som sitter ovetandes en bit ifrån honom 😕. ner med handen igen och lyfter upp bråkmakaren och blir själv nypt som tack ( han sket fullständingt att han var ovanför ytan och gick lös på min hand). Det var bara och hoppa i skorna iväg till djuraffären och köpa 2 skal i olika storlekar och släppa ner. Numera går de två större omkring i nya fräsha skal 😉

vinteralvan
2

Va skönt att det "bara" var nya skal som behövdes.

Sleggyman
0

Yepp nu är det som det aldrig hänt. Just nu står de två som bråkat ett par cm ifrån varann utan att bry sig. Han blev vell avensjuk på det nya skalet. Jag ska ta bilder på dom och lägga upp imorrn

MoaL
0

För eremitkräftor så är ju deras skal det viktigaste som finns för att skydda sig mot rovdjur, så att de slåss om de bästa skalen är ju egentligen ganska logiskt. 🙂 

Jätteskönt att det inte slutade illa på något sätt, och att du kunde ge dem nya skal så fort. 👍

Mvh,
Moa

Sleggyman
1

Här är en bild på en med ett nytt skal. En bonus är att de nya skalen väger 1/3 av de gammla så nu kryper de runt lättare.

Sleggyman
1

Mums mums på räka

MoaL
1

Vilka fina bilder! Blåbenade eremiter är så extremt snygga, man kan ju knappt sluta titta på dem. Färgerna är så klara och tydliga. 😍

Mvh,
Moa

MoaL
0

Har allt varit lugnt sedan de fick nya skal? :P

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Ah nej det verkar har varit krig. Jag har varit borta i en vecka på kurs med jobbet. När jag kom hem så verkar det som de 2 stora har gått in för att döda varann. På bilden på inlägg 27 så har den med bruna skalet dödat den med det vita skalet til höger 😕 men det är vell the way of life. Mat får dom så det borde inte varit pga av det, isåfall borde sniglarna varit det lättare bytet. Annars så verkar de trivas.

.

Sleggyman
2

En uppdatering på saltkaret där mina pluttar bor

MoaL
0

Åh nej, vad trist. :( Det är verkligen inte roligt när man har djur som dör på grund av slagsmål. Man får hoppas att du slipper mer av den varan. :)

Det ser jättefint ut i akvariet! Ett riktigt litet eremitparadis. :)
Förresten, kom du fram till om det var en pistolräka eller mantis eller något annat som gjorde att det klickade/knäppte i stenen?

Mvh,
Moa

Sleggyman
1

Nope vet ej vad det var, verkar som vad det än var dog under inkörnings perioden när nitriten är skyhög så dör mycket djur.

Jag kan lägga in en bild på min nya medlem i klanen, den absolut minsta eremit jag någonsin sett (med absolut förstort skal) Den bor i mitt 20L nano salt kar med en turbosnigel som kompis. Den röda fläcken på stenen framför honom är 5mm så ni får en uppfattning på hur liten den är. 😉
Det förstan den gjorde i karet var att attackera snigel som bara kröp rakt över den anstormande krabaten 😂 Efter den har den varit lite reserverad mot snigeln och flyttat sig när den kommer krypandes.

Sleggyman
1

Eremiten från bild nr 8 ser ut såhär idag ömsad och bytt skal.
Nu har han/hon fått flytta till mitt 20L nano pga han konstant gör utfall mot de andra och bråkar utan anledning. Så nu springer han/hon runt och undersöker karet, har inte suttit stilla på 3 timmar än så läng. Leter vell efter något att bråka med hehe.Lilla rödbenade fick flytta till mitt större kar med de andra.

MoaL
0

Hahaha, jag skrattade högt när jag läste om snäckan som kröp över miniplutten. :P Så vansinnigt liten han är! En riktigt sockersöt liten rackare. ^^

#34 Vad fin han blev! Grönskimrande också, men det kanske är för att han är alldeles nyömsad? Det låter ju jättehärligt att de är så aktiva och verkar trivas så bra - sedan är det väl såklart mindre kul när man råkar få små bråkstakar, men det lyckades du ju lösa. :)

Mvh,
Moa

Sleggyman
2

Nu har det hänt en större katastof. häromdan upptäckte jag att doppvärmaren gått sönder och gjort vattnet strömförande. Needless to say så har många saker dött i karet.
Allt microliv är dött
större delen av korallerna är döda
alla sniglar som var i karet dött,
De enda som klarat biffen var eremiterna.
Jag behöver nog inte säga att jag haft lite ångest över deras lidande, vem vet hur länge vattnet var strömförande? Nu har alla fått flytta till mitt lilla 20L

Nu kommer jag riva ner karet och gå igenom all teknik som sitter i det och köpa mer pålitliga grejer. Jag har beställt ny levande sten då de gammla är stendöda.

vinteralvan
1

Ojojoj, gud så tråkigt. Ledsen

MoaL
0

Åh nej, så fruktansvärt!! Stackars, stackars både dig och djuren. :( Men helt fantastiskt att eremiterna överlevde. Tur i oturen kan man ju säga. :) Hur verkar de må nu då, när det har gått några dagar?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Eremiterna verkar bara må fint. En har även ömsat. Lite bråk men det är troligast för det är trångt i 20L. Men inga skador än och dom får mycket mat så de håller sig relativt lugna

Sleggyman
0

Startade om mitt 58L för 2dar sen med utbytt teknik. Lyxade till det med en slimline bakgrund. Levande stenen borde dyka upp imorgon.

MoaL
0

Det ser riktigt bra ut! Vilket extrajobb det blev, men vad skönt att allt verkar vara bra med småttingarna (åtminstone). :) Jo, 20 liter tycker de nog är alldeles för litet för så många eremiter. De må vara små i kroppen men är desto större i personligheten. 😉

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Karet har stått och tuffat på en par dagar nu. Så här ser det ut just nu

MoaL
0

Nice!! Det är inga djur där ännu, eller? Jag vet så lite om hur akvarium funkar. :P

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Nej inget än förutom det som har följt med LS & några koraller som jag flyttat över från 20L pga eremiterna puttar omkull dom konstant.
Nitrit cykeln som jag väntar på är giftig när värderna är höga.

Här har du lite info 😉

http://www.zoovaruhuset.se/index.php/sklraamp-bestningslistor-mainmenu-29/sklrmainmenu-91/akvazrie/kemi

MoaL
0

Jag förstod nästan att värdena var för höga fortfarande (och att värdena är höga i början är typ det one and only som jag vet om saltvattenakvarium, haha 😃)

Tack för länken!

Om du skulle vara intresserad av att skriva ihop en eller flera artiklar om ämnet saltvatteneremiter och hur man startar upp ett akvarium åt dem, så är det bara att säga till!👍 Det skulle vara mer än välkommet. ^^

Mvh,
Moa

Sleggyman
1

Nog borde jag kunna snickra ihop något , dock är jag klassad som nybörjare av rang när det gäller saltvatten 😃

MoaL
1

Men vet du, det gör faktiskt ingenting. 😉 Så länge det du skriver ihop innehåller rätt information så är det bara att skriva hej vilt. 😃
Jag anser inte att man behöver ha hållit på i tjugo år för att kunna något om det man gör. Är man intresserad av det man gör trillar kunskapen liksom bara över en. ^^

Mvh,
Moa

Sleggyman
1

Min vitbenade eremit tyckte det var en skitbra ide att krypa upp ur vattner imorse. Han har kämpat i flera dagar att klättra upp efter akvariets silicon kant i hörnet upp mot doppvärmaren, och imorse lyckades han äntligen🙂. Han gjorde ett försök att klättra vidare ovanför vattnet men det verkade inte lika roligt så han vände ner igen efter en 20 min.

MoaL
0

Haha, vilken envis liten snygging!😃Försökte han klättra över kanten något, eller höll han sig vid vattenytan?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Han kröp runt på den svarta listen men höll sig alltid på insidan av karet. Det verkar som den lilla eremiten som delar karet med honom har lärt sig av honom. Hittade lillen på samma ställe nu när jag kom hem från jobbet hehe.

MoaL
0

Haha, ja inte är de dumma. 😉Många kan nog tro det, men vi som har dem kan nog vittna om att de är betydligt listigare - och ENVISARE - än många djur. 

Har du någon bättre bild på din vitbenade eremit?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Inlägg 34 eller den här bilden. Jag har inte hittat det riktiga namnet för arten än men saltvattens affären kallar dom vitbenade eremiter. Jag jobbar på att sammla ihop lite info innan jag skriver en artikel om dom :)

MoaL
0

Oooh, det låter lovande med en artikel. 😉😃

Det kan inte bara vara någon annan färgmutation av blåbenad då? Syns det några andra avgörande skillnader mellan dina blåbenade och din vitbenade?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Nu äntligen efter många dagars spanade fick jag varsin front bild tagen på den blåbenade och vitbenade.
Vitbenade är en så kallad storkload eremit.

Sleggyman
0

Dubbel post

Sleggyman
0

Medan den blåbenade är en eremit med lika stora klor

MoaL
0

Mysteriet tätnar, haha 😃 Riktigt vackra är de båda två. Har du förresten alla eremitarter tillsammans nu? Hur går de ihop?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Nej min lilla rödbenade går med min blåbenade i mitt 20L nano, och den vitbenade går med en liten som är både röd och orange den ser jag sällan kanske 1 gång i veckan.De är i mitt 58L. Jag gissar på att den lilla är en nattaktiv art.
Lite irriterade att jag ville köpa bara blåbenade men fick olika raser varje gång. Och det är som det är, man har inte hjärta att lämmna tillbax dom när man väl fått hem dom.

MoaL
0

Nej det är väl klart, man vill ju inte lämna bort dem. ^^ Men jag tycker att det låter konstigt att de har beställt hem blåbenade och får hem olika arter varje gång. 🤔 Eller har de "bara beställt" utan att ha koll på vilken art de ska beställa hem?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

När han har beställt dom men företaget plockar dem bara på måfå, eller om de inte har sorten tar de andra sorter.

MoaL
0

Det är ju väldigt dåligt gjort av dem. 🤓Det vore ju en sak om de gör fel omedvetet, men att bara plocka andra arter när de inte har hemma den önskade är verkligen dumt gjort. Olika arter har ju olika behov/beteenden.

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Min vitbenade har bytt till ett nytt snyggt skal. Han var framme vid rutan imorse och visade upp sig.

Sleggyman
1

Måste.. klättra… upp.. efter.. siliconlisten..

Sleggyman
0

Även min minsting rödbenade har bytt skal, dock till en annans eremit som har varit borta i 3 veckor så jag befarar det värsta 😕 Lite halvtasking bild men han är ju bara 2.5cm från spetsen på skalet till motsatta sidan, Så pytte pytte liten. Klorna är ca: 2mm tjocka 🙂

MoaL
0

Haha, vilka sötnosar! De är fantastiskt vackra, och vilka späda små ben  den lilla rödbenade har! De ser pigga och välmående ut. ^^

Mvh,
Moa

Sleggyman
1

Uppgradering till eremiterna är på väg. Jag har köpt ett 200l kar från en bekant som jag skall göra om till saltvatten 😃
Då kommer eremiterna få hur mycket plats som helst, och kanske några kompisar 🤔

MoaL
0

Så spännande! Grattis! Det blir ju en ordentlig uppgradering det. ^^ Då får de verkligen ordentligt med utrymme. 😃

Mvh,
Moa

Sleggyman
1

En bild på det nya karet, Ny uppstartat lite grummligt men det försvinner snart.

Sleggyman
1

Ah glömde tillägga att de har fått uppgraderat från 50L till 200L med 12kg Levande sten extra från 6kg upp till 18kg. Bara det bästa för småttingarna 😉. 

Ps: Jag hittade min 4 eremits rester. Som befarat så har han antigen blivit dödad av nån av de andra eremiterna.

MoaL
0

Woho, härligt! Ordentligt med utrymme för de små rackarna. 😃 Ska du bara ha eremitkräftor (och snäckor?) i akvariet, eller blir det fler djur nu när du har uppgraderat till ett såpass mycket större akvarium?

Så trist med den fjärde stackaren. :( Var det en blåbenad?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Det blir nog lite mindre fiskar för att få lite liv i karet. Men jag måste köpa mycket mer snäckor för att kontra algerna som kommer att bli. Just nu är det bara 3st turbosnäckor. Jag skulle gissa på att det måste köpa 10-15st till.

Nej det var en sort jag inte riktigt vet vad det var. Blåben med röda tippar & oranga ögon.

MoaL
0

Vilka slags snäckor är det du har i akvariet? Och vilka är de bästa ur städarperspektiv? 🙂

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Bara turbosnäckor just nu (2st) men jag behöver ett helt gäng till nu. Alla är snäckor är ju bra huvud Foder är ju alger så de äter nonstop utan uppehåll. För många och de kan svälta istället.

Sleggyman
0

Livet går sin stilla gång i karet inget gruff mellan de 3 👍 bland hittar man alla 3 sittande sammlade på samma ställe och spröten viftar som bara den.

Min vitbenade hade suttit blixtstilla på samma ställe i 2 dagar

Sleggyman
0

Imorse hittade jag det här nedanför hans favvo plats

Sleggyman
0

Nyömsad och fin sitter han nu och väntar tills hans exo stelnar, lite blyg annars brukar han knalla fram till glaset när man sitter och kollar.

MoaL
0

Åhå, grattis till ömsningen! Tänk om det kunde vara lika lätt för landlevande.. 😮🙂 Fint skal han har! :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Hur lång tid tar det förresten innan exoskelettet "försvinner" (blir uppätet, etc.)?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Ca 2 dagar. Alla. Smådjur äter det också

MoaL
0

Okej, intressant. :P Jag önskar att det var lika lätt att ta reda på det när det gäller landlevande eremiter. ^^

Mvh,
Moa

Vattnadal
0

Jag ska nog försöka skaffa mig några små eremiter igen, då jag ska ta tag i min saltburk igen…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sleggyman
0

Låter som en bra ide. Då blir jag inte ensam med saltisar 😃

Sleggyman
0

Upptäckte till min glädje att min minsta eremit som jag inte sett på flera veckor helt plötsligt satt och kolla tillbaka på mig mitt bland LS. 🥳

Sleggyman
0

Här är en bild så ni ser hur pytte han/hon är. Ni får kolla noga 😉

MoaL
0

Vilken liten miniplutt! Jättesöt! 😃 Att h*n lyckas hålla sig osynlig är inte svårt att förstå, i den storleken och dessutom såpass kamouflerad som de är i sina skal. ^^ Skönt att h*n vid liv och ser välmående ut!

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Min blåbenade saltis visade upp sig på morgonen. Han har varit borta i nästan 3 veckor 🥵 Jag hann bli lite nervös att han kolat.

MoaL
0

#86 Oj vad den är snygg! Sätt gärna in en bild på den i din artikel. 😃

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Om jag visste hur :)

MoaL
0

Men Sleggyman, det är ju bara att fråga om du är osäker på något. 😛 Jag skickar ett PM med instruktioner.

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Jag har installerad en liten ledlist som får vara månljus i karet på nätterna. Riktigt kass bild men mobben ville inte fokusera bättre än såhär.

MoaL
0

#90 Vad snyggt! Härligt ljus. 🙂 Har djuren ändrat beteende på något sätt på grund av ljusändringen, eller är de som vanligt?

Mvh,
Moa

Sleggyman
0

Nja inte direkt så jag kan se förändring förutom att jag ser den blåbenade eremiter knalla omkring när månljuset är igång. Den är sällan framme dagtid.

Grodan
0

#86 Åh, vad fin han är.

Och coolt skal. Vart hittar du de där skalen?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sleggyman
0

Hos min vanliga akvarieaffär de har en liten hink med skal.

Sleggyman
1

Min vitbenade var framme vid rutan muckade gräl med mig 😃

inthegame
0

Haha, vad gullig! Går det bra med dina eremiter?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

Sleggyman
0

Yepp inga dödsfall sen de två blåbenade gick in för att döda varann. De ömsar varannan månad ungefär.

MoaL
0

#95 Charmknutte. :P

Låter härligt att det har gått så bra. 👍 Och tänk vad lättsamt med eremiter som ömsar så problemfritt och snabbt, vilken dröm! ^^

Mvh,
Moa

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.