Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 593 ggr
MattiasLundin
1

Ny eremitägare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej Moa! Köpte en eremitkräfta till min son i lördags. Vi fick inga vidare bra skötselråd och tror vi gjort mängder med fel redan. I butiken sa de inget om saker jag läser här på forumet om tex luftfuktighet, värme, djup på sand/botten, Ömsning av skin mm. Så jag tänkte berätta lite hur det har varit för oss dessa två dagarna. Eremiten ser du på bild. Pigg och glad första dagen. Drack massor med Vatten och klättrade högt upp i en gren. Gick glatt omkring i min sons hand medan jag fixade med terrariet. Terrariet är av plast och är cirkelformat. Ca 30 x 30 cm. Vi har 10 cm av någonslags jord som vi löste upp i Vatten (vakuumförpackad hård jordiska). Taket av terrariet är av nät och där hänger en lampa. Vi tyckte det var lite väl mycket luftintag upptill så vi har delvis täckt det med en plexiglasskiva. I affären sa de att vi skulle ha på lampan 8:00-20:00 och sen avstängt resten av tiden. (Alltså borde servil betydligt kallare under natten). Idag grävde eremiten ner sig och försvann. Först såg vi den längst ner på botten i kanten av plastglaset i någon timma men nu verkar den vara helt gömd någonstans i mitten. Så nu undrar vi: 1. Vad har vi gjort för fel som behöver åtgärdas? (Eftersom vi knappt fick några skötselråd alls. ) 2. Om det nu enligt forumet här kan vara så att eremiten ligger nergrävd i flera veckor skall vi då alltså inte byta mat, Vatten mm? 3. Behöver vi extra skal omgående? Fanns inte i affären. 4. För att det skall bli hög luftfuktighet måste vi väl nästan ha akvariet slutet. Hur stort luftintag behövs? Räcker det med en liten glipa. 5. Är det rätt att lampan bara skall vara på dagtid? Vi vet inte riktigt vad vi skall göra just nu. Vi ser ju inte ens eremiten som totalt grävt ner sig. Väldigt tacksamma för alla tips vi kan få.

MattiasLundin
0

…kan även tillägga att vi har vanligt kranvatten i ena skålen samt kranvatten med salt (utan jod) i andra. Det var de enda råden vi fick.

MoaL
1

Hej Mattias, och välkommen hit!
Tyvärr är den sorgliga sanningen den att djuraffärer inte kan just någonting om eremitkräftor och deras skötsel. 

Eremitkräftor lever i stora grupper i det vilda och finner trygghet i antal, så er eremitkräfta skulle behöva sällskap. Dock skulle de då också behöva ett betydligt större akvarium än 30x30. Jag skulle rekommendera att kolla blocket eller liknande efter ett större begagnat akvarium. :)

Mullen ni har är kokosmull. Det idealiska substratet är en blandning av fem delar sand till en del kokosmull (5:1 ratio), minst 15cm djupt. Bra sand finns att köpa på Jula. 

Stäng igen all ventilation. Ni har en C. rugosus och de behöver cirka 85% luftfuktighet, och helst omkring 29,5°C varmt. Det gör inget om det blir lite svalare nattetid, men personligen föredrar jag att hålla förhållandena någorlunda jämna. I mina crabitat är det max en grads skillnad mellan natt- och dagtid. :) Bästa sättet att hålla temperaturen hög nog är med hjälp av en värmematta i rätt storlek på baksidan av akvariet (aldrig på undersidan), och för att hålla luftfuktigheten hög nog ska akvariet/terrariet vara tätt tillslutet. Är luften för torr skadas gälarna och de får problem att ta upp tillräckligt med syre.

Er eremit har nog grävt ned sig för att stressa av, snarare än för att ömsa. I princip alla eremitkräftor gör det när man får hem dem. De har varit med om extremt mycket från det de fångades in tills de hamnar hos djuraffären. Den kommer att komma upp efter ett tag igen. :)

Eftersom ni bara har en eremitkräfta och skalet ser helt och fint ut så är det inte akut. Det behöver införskaffas såklart, men den klarar sig ett tag till. Arten ni har använder i princip enbart turboskal, och djuraffärer säljer tyvärr inte den typen av skal. Det är svårt att överhuvudtaget hitta lämpliga skal i Sverige, så man får handla skal via ebay eller onlinebutiker.

De ska ha 12h ljust och 12h mörkt, så det stämmer. 

Ni skulle behöva köpa ett medel som tar bort skadliga ämnen från kranvattnet. Det bästa medlet heter Seachem Prime och finns att köpa på ebay.

Vad använder ni för salt just nu? Saltet man använder ska vara ett marint salt som man använder till saltvattenakvarium. 

Jag skulle rekommendera att läsa igenom artiklarna om skötsel jag har skrivit här på sajten, och ställ så många frågor ni vill/behöver! Jag kan också varmt rekommendera att gå med i facebookgruppen "Land Hermit Crab Owners Society". Det är förvisso en internationell grupp så vi pratar engelska där, men det är lite mer fart där än vad det är här. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MattiasLundin
0

Hej Moa! Tack för alla svar. Vi har fått upp luftfuktigheten och värmen nu men vi har fortfarande bara sett vår eremit den första dagen vi köpte den. Det har nu snart gått en månad. Det står på olika forum att man inte får gräva upp den så vi har ju ingen aning om den lever och vi kan heller inte byta terrarium pga detta. Just nu har vi ingen aning om hur vi skall göra. Känns ju helt onödigt att byta vatten/mat när vi inte ens ser vårt djur. Vad skulle du göra i situationen vi befinner oss i nu?

Niklas
0

#3: Hur har det gått med er eremitkräfta?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning