Min C. clypeatus har ömsat!
Åh vad jag är glad, min största och väldigt nyinskaffade C. clypeatus har ömsat! ^^ Jag trodde inte alls att han skulle överleva, han har gått alldeles för torrt och utan djupt bottensubstrat eller tillräckligt med Vatten hos sin förra ägare, för att inte då tala om stressen att flytta från honom till mig.. Och nu har han ömsat! Yeay! :P
Iofs ska jag väl inte ropa hej än, han är nedgrävd ännu, men jag är glad ändå. :)
/Moa
Innan öms:
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Men om han fortfarande är nergrävd, hur vet du då att han har lyckats med ömsningen?
Har han varit uppe efter Ömsning och sen grävt ner sig igen?
Läste i ett annat inlägg av dig att det oftast Inte brukar lukta när dom dör nergrävda, vilket gjorde mig något mer orolig för min ömsare som varit nere ca två månader. Hörde i och för sig henne röra på sig för några veckor sedan men annars är det mest att det inte luktar illa som lugnar nerverna :)
Jag vet det eftersom det är ett pyttelitet hål ned till hans lilla grotta. Jag har förstås täckt över hålet med en halv kokosnöt, men om jag lyfter på den så kan jag slänga ett getöga ned och kika till honom. Han var i rätt dålig form när jag tog honom, så när det hade gått drygt en och en halv månad sedan han grävde ned sig, utan att jag varken hade sett eller hört något, så lyfte jag på den där kokosnöten och såg - med hjälp av en liten ficklampa förstås, annars är det ju kolsvart - att han hade ömsat och ätit upp nästan hela exoskelettet. Så jag väntar upp honom när som helst.
Vad har du för art? Vissa arter tar längre tid på sig - C. clypeatus är en sådan art. De små C. clypeatus jag hade tog 1½ månad på sig för att ömsa, medan C. compressus tog mindre än en månad på sig.
Risken finns förstås att din eremit kan ha dött, tyvärr, men den risken finns ju alltid och man ska inte oroa sig i onödan.
Vet du var hon är nedgrävd? Om du hörde henne röra sig för ett par veckor sedan får man hoppas på det bästa. Vänta ett par veckor till, och så länge du inte har andra eremiter som är nedgrävda så kan du ju börja gräva runt lite försiktigt och kolla efter den lilla. Om du hittar henne vid liv, så täck över henne igen och låt henne bara vara tills hon själv väljer att komma upp. :)
Mvh,
Moa
Fast om du hittar henne och hon är väldigt nyömsad, det vill säga fortfarande mjuk och nästan utan färger/rosa så kan du inte täcka över henne. När de är mjuka kan de inte vidga hålan igen, utan då måste du placera henne för sig själv i så kallad ISO med möjlighet till skydd. Hon måste också få med sig sitt ömsade exoskelett så att hon får äta upp det.
Om hon har varit nere i över två månader tror jag dock inte att hon är absolut nyömsad, men jag var bara tvungen att säga det för säkerhets skull. :)
Mvh,
Moa
Hon är ensam i terrariet och jag vet var hon ligger men hon har stängt ingången så hon är helt nergrävd.
Hade skador på två ben där dom yttersta spetsarna var av, så det kan väl göra att det tar lite mer tid.
Är egentligen inte så orolig.
Skador på ben brukar sällan vara några stora problem, utan är tvärtom ganska vanliga, åtminstone på djur som man har köpt in eftersom de ofta skadas under transporten. De blir förstås hela igen efter nästa Ömsning. :)
Mvh,
Moa