Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettallmänt
Läst 1552 ggr
TIMMY
2010-12-22 12:32
0

Underbart!

Först vill jag skriva att jag är otroligt glad att se att någon tar sig an att försöka sprida lite kunskap om eremitkräftorna! Skamligt hur dåligt upplysta alla egoistiska konsumenter är! Har haft eremitkräftor under flera år vid flera tillfällen och hållit dom under först sämre förhållanden och senare mycket bra förhållanden! Har inte eremitkräftor numer…en del av mig skulle vilja egentligen. Har fått svårt för vilda djur i fångenskap, även om dom varit uppfödda i fångenskap. Jag fick lära mig att det var viktigt att veta vad för art man hade pga att arter från en viss världsdel anv. sig av skal som oxå hittas just i den världsdelen osv. Vilka skal som föredrogs av vilka arter kommer jag inte ihåg. Kommer även ihåg att det var viktigt att ha en hög med tomma skal som en del av "inredningen" i Crabitatet. Både större, lika stora, mindre och av rätt sort. Iaf vill jag ge forumstartaren en stor eloge för arbetet bakom och önskar er all lycka till! Eremiter är mycket spännande, vackra och intressanta djur - men även underskattad och även om jag inte äger djuren så vill jag dom endast de bästa! Kul att titta in och se lite bilder! God jul och gott nytt!

mvh,

IDA

MoaL
2010-12-22 12:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Wow, tack så jättemycket. Skrattande
Ja, jag tyckte att det var på tiden att någon såg till att få tummen ur och skriva upp ordentlig fakta om dem på svenska, för det behövs verkligen. Och jag tycker dessutom att det är roligt. ^^ Eremitkräftor är underbara djur, och jag hoppas att fler inser värdet i vad de har där hemma. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

TIMMY
2010-12-22 12:51
0

Jag kunde sitta och titta in i deras hem långa stunder på kvällen…kankse inte så konstigt att mina vänner tycker jag e lite knas. Samma med mina akvarier under åren…tyckte mitt största var som en widescreen. Lite terapeutiskt faktiskt…;o) Och de där om hur skamliga konsumenterna är….kankse aningen hårt nu när jag tänker efter. Men jag menar det i välmening liksom…och det gäller införskaffandet av alla djur. Det är ju på ett sätt mycket egoistiskt det vi håller på med…och det i sin tur sätter oss i en situation där vi har extra mycket ansvar att se till att vi har skaffar all information vi bara kan. När alla har tillgång till internet och även kan bra engelska finns det liksom ingen ursäkt längre.;) Jag har fått erfara detta många gånger - en gång när jag skulle vara semesterhem åt en papegoja. Hon hade det så dåligt och så sitter ägarna med den senaste tekniken, ie laptops, uppkoppling, mobiler osv…..blä Fick minst sagt eld i röven och lärde dom en läxa. Till min stor förvåning blev dom så glada att jag la mig i och bryde mig. Hon har det idag iaf extremt mycket bättre än innan!!

MoaL
2010-12-22 13:25
0

Jag kan också sitta och titta på dem hur länge som helst. :)
Tja, egentligen ÄR det ju skamligt att ingen har gjort något. Jag skrev litegrann om just det i den här artikeln, och håller fast vid det; Hur kan så många miljontals eremitkräftor dö, utan att någon inser att något är galet?
Jo precis, hur kan folk inte ens tänka sig att möjligheten finns att finna information? Det ligger ju inte direkt någon osanning i att allt finns på internet, för det gör det ju, på ett eller annat språk. :) Tyvärr letar de flesta som söker information om eremitkräftor på svenska, och informationen som kom upp då, innan jag skrev mina artiklar, är ju skrattretande dålig. Jag sökte också information på svenska till en början, men efter bara ett par veckor tyckte jag att det saknades en massa, och sökte på engelska - och blev förskräckt över hur fel den svenska faktan var! (Hur kan de som har skrivit den svenska faktan egentligen ha missat så mycket?!)

Jag hoppas nu bara att fler hittar hit, och att kunskapen bland svenska folket ökar - för jag vet ju att alla som skaffar eremiter vill att de ska leva, de vill ju att djuren ska må bra. Det verkar bara som att de flesta inte riktigt begriper att det INTE är normalt att de dör efter max ett år. :)
Snyggt jobbat, och vilken tur att de inte blev arga på dig och struntade i att lyssna. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor