Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikett: bilder-videor
Läst 1647 ggr
MoaL
0

Han kom upp idag! Bilder förstås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, som titeln lyder; Han kom upp idag! Och då menar jag min Coenobita clypeatus som har ömsat. :) Det absolut första han gjorde var att byta skal, så det var klonkandet från honom och hans skal mot glasrutan som fångade min uppmärksamhet, så då dundrade jag förstås i mat och nytt Vatten och sådant. Jag grävde också upp det lilla som var kvar av hans ömsade exoskelett (vilket inte var mycket) och sköljde av det och la det på bottensubstratet.

Såhär såg han alltså ut innan öms:
(Ursäkta att de är så oskarpa, men det var precis när han hade flyttat hit och jag skyndade mig att ta kort så att han snabbt skulle få komma ned i akvariet, och sedan grävde han ned sig nästan på en gång för att ömsa..)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

…

Mvh,
Moa

MoaL
0

Glad

Mvh,
Moa

MoaL
0

Och nu idag. Tungan ute

Mvh,
Moa

MoaL
0

Glad

Mvh,
Moa

MoaL
0

Sötnos. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

…

Mvh,
Moa

MoaL
0

Han är piggelin. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

Den är lite krokig hans nya korta lilla antenn. ^^ (Om ni kollar på före-öms-bilderna så ser ni att den främre delen av andra parets vänstra antenn saknas helt och hållet.)

Mvh,
Moa

svin
0

Ja, och den högra antenen har vuxit lite åxå tror jag :)

Jättefin!

MoaL
0

Jajjemän, den var också skadad, fast den fanns i alla fall. :) Förhoppningsvis kommer de att bli riktigt långa och fina om ytterligare ett par ömsningar. Glad Nu har han dessutom fått tillbaka alla tippar och naglar, för på ett par av benen var tipparna av, och naglarna var ju helt borta förstås. :)
Nu har han hela kvällen/natten växlat mellan att ömsom sitta i sitt kokosnöthus, och ömsom gå ut och äta. ^^ När han kom hit åt han ingenting innan han grävde ned sig och ömsade. Han drack bara en himla massa saltvatten, och sedan försvann han.
Nu är jag så glad! En underbar julklapp. Skrattande

Mvh,
Moa

svin
0

:) grattis!

Jag ska hem i morgon och se om jag fått nån julklapp Flört

Vad har han satt i sig för nått nu då? Köttbullar och prinskorv eller sill kanske? Skrattande

MoaL
0

Jag håller tummarna. ;)
Haha, nää, inget sådant. ^^ Han har tryckt i sig torrfoder; torkade räkor, alger, och så vidare, och det var drygt ett kryddmått han åt! Jag la upp två kryddmått, och han har suttit och tryckt i sig drygt hälften, vilket är mycket för en eremit. Han åt som en liten gris. :) Jag la ned lite grönkål och sådant också, men det var han totalt ointresserad av, han gick inte ens dit. Det var helt klart det som luktade illa som han ville ha. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

Nu har den lille skrutten bytt skal igen. :P

Mvh,
Moa

MoaL
0

Tuff är den lille rackaren också. ^^ Hoppar nästan ur och visar till och med det femte paret ben. :P

Mvh,
Moa

svin
0

Han känner väl sig stor och stöddig nu förståss :D

Ett kryddmått mat!? Första gången Stalin fick popkcorn försvann det en ordentlig näve på en natt Flört Tyst

Prova att förvälla grönkålen, fräs den i mycket smör och koka sen ihop den med lite sirap och mycket grädde, Det blir riktigt Gött! Skrattande

MoaL
0

Haha, bara för att du har stora små monster. ^^ Eremitkräftor äter pyttelite - när de inte precis har ömsat försås, då är de betydligt hungrigare. När jag serverar alla mina eremitkräftor mat så brukar jag lägga upp mellan 1 och 2 kryddmått, och det blir ändå aldrig uppätet. Jag blir imponerad om de äter upp hälften, och då är de extremt hungriga - och de är sju stycken i stora akvariet. Skrattande Fast vissa saker äter de faktiskt lite mer av, typ färska syrsor, äpple och banan.

Det där receptet gissar jag är för människomagar och inte för små eremiter? ^^ Jag ska prova det någon gång när jag får lite husmorskänningar, för nu såhär kring jul när det äntligen säljs ser jag alltid till att ha det hemma till marsvinen. Mycket C-vitamin. :)

Mvh,
Moa

svin
0

Ja, det är ju bästa julmaten ju! :) för en annan som är veg. i allafall.

Fast han är relativt liten i maten åxå normalt sett. Det är mest den gången som var riktigt extremt Skrattande Ska bli kul att se hur Athena äter om hon behagar komma upp nån gång.

MoaL
0

Hon kommer säkert att vara bra hungrig, särskilt som hon väl har varit nedgrävd ett tag nu? Alla mina ömsare har då varit väldigt hungriga när de har kommit upp, men det är nog individuellt. Glad

Mvh,
Moa

MoaL
0

Haha, den här lilla killen är sanslös, nu har han bytt tillbaka till skalet han kom i. ^^ Beslutsångest så det smäller om det. :P

Tillägg: Nu har han bytt tillbaka till skalet som han har på bilderna i #13 och #14. Tungan ute

Mvh,
Moa