Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikett: beteende-hälsa-sjukdom
Läst 1510 ggr
jimutt
0

Nedgrävda, bra eller dåligt?

Hej hej,

Mina tre eremitkräftor som jag har haft i kanske en månad nu har grävt in sig i en sandhög på deras favoritställe i terrariumet. De har legat nedgrävda i ca 3 dagar nu. Undrar huruvida detta är normalt beteende eller om något inte står rätt till?

Agilis
0

Jag skulle tro att det är helt normalt, det verkar som om de kan ligga nedgrävda väldigt länge innan de kryper fram igen. De kanske ska ömsa? MoaL kan säkert ge dig lugnande besked när hon loggar in! =)

MoaL
0

Hej! :)
Agilis har helt rätt, det är alldeles normalt. Eremitkräftor kan ligga nedgrävda ett par veckor för att stressa av, och ibland flera månader när de ska ömsa, så det är absolut ingenting konstigt och du ska inte gräva runt efter dem. Det kan stressa upp dem ännu värre, och skulle du råka störa en som ömsar finns risken att det kan sluta olyckligt.

Det är oftast roligare för ägaren om man har åtminstone mellan fem och tio eremitkräftor (om man har plats) eftersom det då sällan händer att alla är nedgrävda på en gång. :) (Fast jag har haft perioder då jag har haft elva eremiter och endast tre stycken har varit aktiva. Flört)

Jag vet att det är jättenervöst, särskilt när man nyligt har börjat med eremiter, när de bara "försvinner", men man vänjer sig. Ibland dör de förstås när de är nedgrävda, men så länge du inte är säker så bör du vänta åtminstone tre-fyra månader innan du försiktigt börja kika runt i sanden. Det luktar nästan aldrig illa så länge de inte har dött på ytan, så det är svårt att avgöra på annat vis än genom letande.

Så du får beväpna dig med lite tålamod, de kommer säkert upp inom en vecka om de bara har grävt ned sig för att stressa av. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jimutt
0

Tack för svaren. =)
Då blev jag genast lugnare. Då är det bara att avvakta och se vad som händer då. :)

MoaL
0

Precis. :)
Oftast brukar man se ett hål i bottenubstratet någon morgon när man kliver upp, och då är det någon eremit som har grävt upp sig. :) Tänk på att de gärna gräver runt nere på botten, så en eremit som har grävt ned sig på ena sidan akvariet kan lika gärna komma upp på andra sidan.

Mvh,
Moa

MoaL
0

Hej igen. :)
Hur har det gått? Har eremiterna kommit upp? :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

Njä, de håller sig fortfarande där nere. Jag vet dock var en av dem ligger då man kan skymta skalet genom glaset. Förhoppningsvis kommer de upp nu till julhelgen så att jag kan ge dem lite extra god julmat. ;)

Har förresten julpyntat terrariumet igår. Ska ta någon bild och lägga upp lite senare. :p

MoaL
0

Ja vad roligt, jag har nog aldrig sett ett julpyntat crabitat. :P

Mvh,
Moa

jimutt
0

Nu har den ena kommit upp!

Imorse när jag kom in i rummet där terrariumet står såg jag att termometern hade vält och att några av småtomtarna (just ja! Har ju glömt att lägga upp några bilder) också hade vält. Jag tvivlade ju dock på att någon av eremiterna hade kommit upp och när jag inte såg till någon tog jag förgivet att de vält av sig själva.

Men nu för en stund sedan la jag märke till eremiten som letat sig upp. :)

Har för övrig fått en webbkamera nu som jag tänker rigga upp i terrariumet någon gång och sedan streama filmen på en hemsida. :)

Har för övrigt planerat att bygga mig ett litet vattenfall senare som hjälp för att hålla uppe luftfuktigheten. =)

MoaL
0

Haha, har du tomtar i Crabitatet? Så gulligt. Nu får du minsann starta en bildtråd och lägga upp ett gäng bilder på både crabitat och eremiter! ^^

Har den ömsat?
Din eremit och en av mina har lyckats pricka in samma dag. Min C. compressus kom också upp idag, nyömsad. :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

Så vitt jag kan se så har ingen av dom ömsat nej. För det bör väl ha ändrad färg så att det är märkbart i så fall?

Måste se om jag kan få tag på en bättre kamera så att jag kan fixa lite bättre bilder. Eller så ber jag brorsan fota med systemkameran. =)

Inatt riggade jag för övrigt upp webbkameran och gjorde mig en timelapse film över hela natten. Jag håller på att ladda upp den på youtube nu :)  Då kan ni bland annat få se när minstingen byter skal. :P

Man ser dock inte så hemskt bra då jag försökte hålla det så mörkt som möjligt åt eremiterna.

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte nödvändigtvis, vissa gånger ändrar de inte färg särskilt markant, medan de kan ändra färg extremt andra gånger. Minns du hur ben, "naglar"/klor och liknande såg ut innan de grävde ned sig? Efter en Ömsning har de till exempel extremt vassa naglar/klor, som du kan se om du kollar i artikeln om ömsning. Jag skickar med en bild här också.

Det finns ju så kallade nattlampor som avger blått ljus som man kan ha igång nattetid utan att det ska störa djuren, det kanske kan vara något? Om man nu vill titta på/filma dem när det är natt kan det ju vara praktiskt. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Förstora bilden för att se ordentligt. :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

Ska ta en titt på klorna! Börjar nämligen misstänka att en av dem har ömsat. Tycker att den har blivit mycket mer orange vid "lederna" än vad den var tidigare. Plockade nämligen upp honom idag och han vandra omkring lite i mina händer. Fick dock extremt dåligt samvete nyss då den hiskeligt snabba lilla krabaten lyckades springa ut till kanten av min hand för att sedan ramla ned på träpallen jag hade under. Okej, fallet var visserligen bara några centimeter men det är ju fortfarande mitt fel att han ramlade….  :/
Nåja, han verkar då må bra i alla fall =)

MoaL
0

Man ser ofta andra färger i lederna också, ja.
Det är knappast någon fara, de tål ganska mycket så några centimeters fall är nog lugnt. :) Jag brukar nästan alltid sitta i soffan när jag håller på med mina, just för att jag vet hur lätt de kan springa av handen. :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

Såg dock inga rester efter exoskelettet när han kom upp. Men det kanske man inte alltid gör?

Jo, de verkar ändå vara relativt tåliga de små krabaterna. Såg en video om kvinnan som haft sina eremitkräftor i över 30 år nu (kommer inte ihåg hennes namn). Och i samband med att en av hennes eremiter nöp henne i fingret så att hon började blöda rejält hade hon reflexmässigt ryckt till vilket resulterade i att eremitkräftan slungades iväg genom hela rummet. Trots det klarade den sig tydligen oskadd, den var dock väldigt groggy efter vilket man ju kan förstå.

MoaL
0

Nej, ibland har de ätit upp nästan allting och så är det bara pyttesmå bitar kvar, men om du gräver runt och vänder på sanden där den har legat så kanske du kan se några små vita bitar? Insidan på exoskelettet är nämligen vit. :)

Jo, jag har tipsat om den videon både på länktips här på iFokus och även i min artikel på zoonen. :) Hon heter Carol Ormes och har haft sina två eremiter sedan -76. Det måste ha gjort fruktansvärt ont när hennes eremit nöp henne. Min C. clypeatus som väl knappt är hälften så stor som hennes nöp mig i ringfingret här om dagen när han tappade balansen, och det gjorde ont, ont, ont. :S Annars brukar bara mina ruggies nypas, men C. clypeatus:en vann lätt när det gäller att nypas hårt.
Ja, det är väl knappast rekommenderat att råka slunga sina eremiter genom rummet, så att hennes var groggy är inte så konstigt. ^^ Ujuj vad jag skulle vara orolig. Men det var väl flera år sedan nu, och de lever då fortfarande. :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

Jepp. Nu går jag kanske lite OT. Men det är ju min egen tråd så.. .;)

Undrar bara hur gammal den äldsta av dina eremiter är? =)

För övrigt är den tredje fortfarande nedgrävd och har varit det i ganska exakt en månad nu. Men jag hoppas på att han håller på att ömsa eller liknande och att det kommer att gå bra. =)

MoaL
0

Oooj, det är jättesvårt att säga. Den eremit jag har haft längst har jag väl haft i omkring 2½ år, men det är nästintill omöjligt att säga hur gammal hon är. Jag hoppas bara att jag får behålla henne i många år till. :) Annars tror jag att den som är äldst är den som är störst, vilket är min C. clypeatus. :)

Carol Ormes har de äldsta kända eremitkräftorna, men eftersom det är väldigt svårt att räkna ut ålder på en eremitkräfta på annat vis än de år man själv har haft dem, så vet man inte så mycket mer. Det sägs att eremitkräftor kan bli kring 70-80 år, och det måste ju ha räknats ut på något sätt. Oftast gäller "ju större eremit, desto äldre". Sedan finns det tydligen vissa metoder som att räkna olika års/ålders/tillväxtringar på någon del som sitter ovanpå deras balansorgan, och så vidare, men jag kan inte särskilt mycket om det, och det går bara att göra efter att eremitkräftan har dött.

Den ömsar säkert, de brukar inte vara nedgrävda så länge bara för att stressa av. :) Hur hög luftfuktighet har du?

Mvh,
Moa

jimutt
0

Har lite problem med luftfuktigheten för tillfället. Men med lite sprayning så brukar jag kunna hålla den över 70% iaf. Måste dock komma på någon bra lösning för att få upp fuktigheten ytterligare.

MoaL
0

De brukar bli extremt aktiva om man har mellan 80-85% luftfuktighet. Alla mina åtta är uppe och springer runt hela dagarna, de är aktiva trots att det inte är mörkt. :)

Vad har du för lock? Hur mycket ventilering har du? :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

Jag har en slags överbyggnad gjord av aluminiumprofiler samt träplattor av något slag. Längs ena långsidan på den sitter två skjutbara glasluckor. ventilationen är i form av ett "galler" på ena kortsidan. Det skulle nog dock inte skada med lite bättre ventilation. Är dock rädd att luftfuktigheten skulle sjunka ytterliggare då.

MoaL
0

Förmodligen skulle den sjunka, ja, och det får den inte göra. Hur brett är gallret, och hur många och stora hål är det? Jag hade tidigare en hyfsat smal sträng vent (rostfri plåt av något slag med flera runda hål) på båda kortsidor, och jag hade stora problem med att hålla luftfuktigheten högre än 65-70% någon längre stund, och mina eremiter grävde ned sig nästan allihopa, de trivdes inte alls. Så jag valde att dels sätta ned en värmelampa för att få värme och ånga, dels täppa för ventilationen på motsatta sidan. Nu ligger min luftfuktighet ganska stadigt på 80-85% dygnet runt, och ALLA mina eremitkräftor är uppe och vandrar, klättrar, äter och har sig, både dag och nattetid, så jag får se dem väldigt mycket, det är aldrig inaktivt i mitt crabitat. Det är så roligt. Skrattande
Nu har jag alltså nästan heltäckande glasskivor över mitt crabitat, med bara lite ventilation på ena sidan. Eftersom jag ändå är in i akvariet ganska ofta och ger mat, fuktar (en gång dagligen oftast), sätter upp de där idiotiska plastväxterna som trillar ned då och då, och så vidare så räcker det. I april någon gång ska jag beställa från THCP igen, och då ska jag beställa en Tropic Aire Humidifier som hjälper med luftfuktigheten samt för in friskluft, och då behöver man knappt någon ventilation alls, det kommer in friskluft med hjälp av en luftpump. ^^ Jag ska också skaffa en eller ett par terrariefläktar, dels för att få lite luftrörelse i Crabitatet men också för att inte framsidan ska imma igen totalt, vilket den gör på ena sidan av Crabitatet.

Mvh,
Moa

jimutt
0

Kan du ta en bild av din ventilation så kan jag kanske avgöra huruvida jag kan stänga för lite av mitt galler?

Var inne på THCP igår och såg den där luftfuktaren. Så fort den kommer in i lager igen så planerar jag att beställa en samt den största luftpumpen. Tycker att det verkar som en riktigt bra lösning. =)

För att hålla sig till ämnet kan jag nu berätta att även den tredje eremiten har letat sig upp till ytan! :D

Jag såg honom imorse just före jag begav mig iväg till skolan. Ska bli intressant att se om han ömsat senare. :)

MoaL
0

Det kan du nog med största sannolikhet göra. Du är väl ned i Crabitatet ett par gånger om dagen för mat och sprejning, så då får de ju friskluft även då. Stryp ventilationen en aning och se hur det fungerar. :)

Jag tycker att den verkar vara en jättebra lösning. ^^ Om du beställer därifrån kan du ju passa på att beställa lite mat och skal också, men tänk på att frakt + tull också måste räknas med i kostnaden. :S

Åhh, grattis! Berätta hur det har gått med honom när du kommer hem. Glad

Mvh,
Moa

jimutt
0

Nu är jag hemma :)

Eremiten ligger kvar på ungefär samma ställe som han befann sig på imorse. Han ligger delvis nedgrävd just under ytan. Jag funderar på att plocka upp honom därifrån han ligger just därför att han nu ligger inklämd mellan en stor barkbit och terrariumväggen. Så är inte 100 på att han klarar att ta sig upp själv.

MoaL
0

Eremiter är väldigt starka för sin storlek och brukar oftast ta sig loss själva. :) Ligger han bara still så kanske han bara vilar. Du kan ju känna efter litegrann om han faktiskt sitter fast, annars är det nog ingenting att oroa sig för. :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

han hade det verkligen trångt där han låg. Så jag har hjälpt honom lös nu samt ändrat placeringen på barkbiten så att den ligger direkt mot glaset så att ingen ska lyckas hamna på samma ställe senare.

Har för övrigt haft upp och rengjort alla skalen idag då de hade blivit väldigt sandiga och smutsiga. Sen har jag lagt ned dom i lite annorlunda ordning så att de ska få sig lite mer stimulans när de ska börja rota igenom alla igen. :P Har även gjort plats åt en kockosnöthydda.

MoaL
0

De brukar kunna skräpa ned skalen fort som attan, jag får ofta springa runt och sköjla ur sand och vända dem nedåt igen. Det värsta är när de gräver ned dem. *suck* :)
Hur många kokoshyddor har du? :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

har bara en därinne nu. Har dock byggt av  barkbitar så att de har fler mörka ställen de kan gömma sig i.¨

Men lyckas jag bara fixa mig ett större terrarium så ska jag fixa mycket mer grejor åt dom. Ryms dock inte så hemskt mycket därinne nu.

MoaL
0

Nej, det är synd när man inte rymmer allt man vill. Jag går redan och planerar och fantiserar om ännu större crabitat till mina eremiter, det är så roligt. ^^

Mvh,
Moa