Bilder, bilder
Ja, som vanligt kommer jag då med några bilder. ^^
Först ut, sju av mina eremiter. Den åttonde håller jag i, han kommer i nästa inlägg. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Saturnus som klättrar på Mammas skal (som inte längre har det skalet, men nu får han heta det eftersom vi är så vana vid att kalla honom "Mammas skal". Stackars djur vilket namn, haha. :P )
Mvh,
Moa
C. clypeatus:en i Crabitatet, tittandes på andra skal. :)
Mvh,
Moa

Åh vilka sötnosar. 
Mvh,
Moa
Du får förresten gärna starta upp en ny tråd och skicka in ännu fler bilder. :) Har du kanske någon bild där du håller i dem? För att kunna se storleken tänkte jag. :)
Mvh,
Moa

ja, de är jättesöta. Jag vill inte köpa en till därför jag vill inte bryta den här balansen de har och jag gillar inte att man tar dem från naturen faktiskt…de är så intelligenta! de märker det…
Men jag vill förbrätta hur de bor just nu. Har haft inte så mycket tid i de sista 2 åren så jag vill köpa nytt terrarium med mera växter och leksaker :)
Jag förstår precis vad du menar. Jag är också ganska restriktiv med att skaffa nya eremiter då det stressar dem alla så väldigt mycket, och jag har tidigare haft ett par dödsfall som jag endast kan tänka mig hängde ihop med att det blev för mycket stress av nya eremiter. :/
Det är synd att de inte går att föda upp så att man slapp ta dem från naturen, men det här är en sådan djurart att det nästan är omöjligt. Synd, synd.
Man kan ju alltid göra det bättre, om man har råd. ^^ Jag skulle gärna ha ÄNNU större till mina eremiter, med ännu mer inredning och så vidare. Det skulle vara jätteroligt. :)
Mvh,
Moa

Jag ska ta bilder efter storstädning om några dagar :)
vi kan kanske starta en ny tråd för "Adoptera" som de gör i USA, så de att kan inte ta hand om eremiter längre kan bli omplacerade. På det där sättet så skulle det köpet minska
Åh, jag ser fram emot bilderna. :P
Det finns en kategori som heter Köpes/Säljes/Omplaceras/Transport där man kan starta sådana trådar om eremitkräftor och allt som har med dem att göra. Vill man omplacera eller sälja en eremit så skriver man bara ett inlägg och placerar inlägget i den kategorin, och så skriver man bara "Omplaceras" och vilken art det är i rubriken. :)
Mvh,
Moa

Bra! har missat det XD jag är nog bra att missa. Har du några "Small" eremiter förresten? jag ska posta i rätt tråd om mina för små skal i tråden senare när jag har rengjort.
Jag är ganska ledsen att jag kan inte hitta hermes första skal, det är bra för att visa hur stor han har blivit men jag kan inte komma ihåg vart har det hamnat :(
Jag har inga eremiter i storlek small för närvarande, men jag har haft. Det var tyvärr de som dog av stress för flera månader sedan för att det flyttade in lite för många nya eremiter. :/ Sedan dess har det bara flyttat in en ny eremitkräfta, numer är jag väldigt försiktig.
Skalet går ju inte upp i rök, så det ligger säkert där någonstans. ;)
Bild på Lejon och Tiger, mina små C. clypeatus som inte lever numer.
Mvh,
Moa

Vad ledsen! min första eremiten dog därför jag glömde värmekabeln efter städning :( jag känner mig väldigt dålig om det fortfarande. Det är därför också jag är lite "orolig" och övervakande om mina eremiter
Ja det var tråkigt. :/
Menar du att du glömde att sätta på värmen? Vilken temperatur blev det då, och hur länge? Eremiter brukar ändå klara sig rätt bra en tid om det inte är alltför kallt, så länge de inte har det kallt länge. Fast du hade iofs vanligtvis ganska varmt i terrariet, ellerhur? Det kanske var den plötsliga temperaturskillnaden?
Mvh,
Moa

Han hade just ömsat och det var inte bästa hyresvärden så jag tror att det gick till 16 eller nånting och det var hela natten :(
Aha, ojdå, usch, 16 grader är jättelågt. :S Vad tråkigt, beklagar. Hur länge sedan var det?
Mvh,
Moa

Ett par år. Inte så långt efter det jag köpte Hermes och nu har jag ganska varmt hemma. En gång Hyperion flydde från terrariumet och överlevde. Under soffan XD
Oj vad orolig du måste ha blivit.
Jag skulle bli livrädd om någon av mina eremiter lyckades rymma. Fast mina eremiter måste iofs också falla minst 1½ meter ned till golvet, så de skulle nog slå sig rätt illa om de försökte. :S
Mvh,
Moa

Det var inte så långt till golvet men ja, jag var ganska orolig. Han lyfte upp glaset, sedan dess är det bra stängt! de är så smarta!

Det var inte så långt till golvet men ja, jag var ganska orolig. Han lyfte upp glaset, sedan dess är det bra stängt! de är så smarta!
Jag vet, de är riktiga små utbrytarkungar. Jag har också ordentligt stängt så att mina inte ska lyckas rymma, men ibland är de och försöker ta sig ut. De klättrar upp längst plastväxterna och tar sig upp så att de kan hänga på kanterna under glasskivorna och klättrar längs med. Det är tur att locken är tunga, för minsta chans de får så skulle de smita. :)
Mvh,
Moa
Det där med värmekabeln påminner mig om vad som inträffade hos mina eremiter för ett par dagar sedan.
Det var väldigt kallt ute (och rummet terrariumet står i brukar inte vara särskilt varmt det heller). Och fungerar allt som det ska med värmehållningen så är det aldrig några problem men just den här natten hade det blivit glapp i kontakten till värmeslingan vilket resulterade i att den inte värmde ett skvatt. Så när jag kom in dit på morgonen var temperaturen runt 18 grader. :/
Som tur var var det någon grad varmare i "grottan" jag har gjort åt dom (kollade med en IR termometer). Det var ju dock ren otur att detta inträffade men det känns ju ändå lite onödigt.
Bidrar med min första bild nu. Det är en bild på när minsta eremiten sitter och sliter loss "stora" köttstycken ur en kycklinghals. Han verkar älska det! :)
Glaset var dock väldigt blött efter sprayning (som man kan se på bilden började fuktigheten sjunka lite väl lågt) så det blev väl inte världens bästa bild direkt. Gillar dock att man kan se hur han är i färd med att slita loss lite kött från halsen. :)
(klicka på bilden så syns det lite bättre)
Vilken liten sötnos! :P Och mumsigt värre med kycklingen. ;)
Mvh,
Moa
Hehe, jo. Eremiten på bild är nog faktiskt min "favorit" just nu. Eller jag gillar väl egentligen alla lika mycket men iom att jag skaffade honom först. Och det faktum att han på djuraffären satt instängd i en liten, liten petbox med endast en jättetunt lager sand och några skal så är det liksom något speciellt med honom (är relativt säker på att det är en han). Han är för övrigt den aktivaste och mest oskygga av mina tre eremiter. Plockar man upp honom ur Crabitatet så är han snabbt ute ur skalet och vill direkt sätta igång att utforska omgivningen. :)
Ja då förstår jag att det är din favorit. :)
Det är deras oskygghet som är så rolig med C. rugosus, de är nästan alltid snabbt som attan ute ur skalet när man tar upp dem. 
Mvh,
Moa