Transport?
I eftermiddag ska jag hämta mina nya eremiter. Jag behöver lite tips och ideer om transporten. Vad ska vara i petboxen? Hur fuktigt? Hur länge? Mat?
Hjälp tack!
Jag vet ärligt talat inte, men jag kan ju berätta hur jag gjorde, och det funkade bra den gången, riktigt lång resa dessutom.
Jag tog en plast box med några lufthål i locket, fyllde botten med ett lager fuktad kokos-humus, och hade några uppskurna kartonger vända upp och ner och med utskuren ingång på som gömställen. Sedan hade jag en termometer och en duschflaska med mig. Som värmekälla använde jag bilens kupé värme och stolsvärmen (spände fast lådan i passagerarstolen. Men ta shorts och linne på för det blir svettigt i bilen :)
Nu har du säkert redan hämtat de små, jag har varit borta nästan hela dagen för ovanlighetens skull (typiskt
).
Hur har det gått? :)
Själv brukar jag ha kokos+sand-blandning i en plastlåda, tillsammans med något slags skydd som de kan gömma sig under, exempelvis kokoshus. Jag brukar också slänga i lite fuktig mossa om jag har det hemma, för luftfuktighetens skull, och jag brukar ha det i en bytta som går att stänga igen ordentligt utan att all luftfuktighet flyr all världens väg.
Som Foder brukar jag slänga i något färskt, som äpple, banan och kokos. Det brukar hålla bra och det är lätt att ta rätt på senare. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor