Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettboende-och-inredning
Läst 2084 ggr
svin
0

Nattbelysning

Hej hopp!

Har funderingar på ifall jag ska skaffa en nattlampa. Tänker som så, att det skulle skapa lite ljus i terrariet under natten samt även kanske att saker utanför terrariet blir mindre synligt inne ifrån på kvällen, som när du har tänt inne och försöker se ut när det är mörkt.

Någon som har några tankar eller erfarenheter av nattbelysning? Bra/dåligt eller vilken typ av lampa man bör ha eller undvika.

Mvh. /Sven

MoaL
0

Jag använder själv ingen nattlampa (än så länge) till mina djur så jag kan inte ge några speciella rekommendationer, men det spelar nog ingen större roll vilken man väljer så länge man köper just en terrarienattlampa. :) Det bästa är nog i alla fall att hålla sig till de med blått ljus, inte de med rött, för det röda är väldigt starkt. Förvånad
Vilket som så ska man kanske inte använda det om man har terrariet i sovrummet om man vill ha väldigt mörkt när man ska sova. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Okej, nu har jag provat sådan där blå nattlampa (jepp, jag har det mesta hemma :P ), och jag gillar ljuset, fast jag tycker som sagt att det är för ljust att ha i närheten av sängen när man själv ska sova, om man nu har terrariet i närheten av sängen vill säga. :)
Det jag provade är en ExoTerra-lampa.

Mvh,
Moa

svin
0

Ja det är klart du har en ExoTerra night-glo-lampa liggande hemma. Du bor ju i en Zooaffär! Skrattande Tycker du att det verkar vara lagom mycket ljus? Annars borde man ju bara kunna koppla på en dimmer så klart!

MoaL
0

Haha, ja nästan. :P Så går det när man samlar på sig massor med olika djur och tillbehör. Skrattande
Det är som väldigt starkt månljus tycker jag, så djuren borde knappast bli störda av ljuset, men som du säger; dimmer är ju ingen omöjlighet om man själv inte är nöjd. :)

Mvh,
Moa

birdie86
0

Jag skulle aldrig använda nån sorts lampa till mitt terrarium. Eremiter är nattdjur så jag tror inte att de skulle gilla att få ljus hela tiden. De får ljus från naturell ljus eller ljus i rummet. Jag har aldrig fått något problem än så länge, när jag behöver titta på dem jag tänder en bordslampa.

Igår hade vi fest men Hermes hade ingenting emot att byta skal precis framför oss, jag och min vän fick se den…det händer inte så ofta! men vi hade inget starkt ljus på, det var mysigt och vi tittade i mörkt.

MoaL
0

Speciella nattlampor är skapade för att härma månljus, så det är inte meningen att störa djuren. :) Jag har dock själv ingen nattlampa åt dem, men jag tror inte att det är särskilt negativt.

Vad roligt att ni fick se ett skalbyte! Det är alltid lika spännande, jag blir aldrig less. Glad

Mvh,
Moa

svin
0

Hade du kvar lampan ett tag och testat hur dom reagerar på lite ljus under natten? Eller Har Du eremiterna vid sängen!??

Hade varit intressant att höra om det verkar påverka dom på något sätt och isåfall hur!

MoaL
0

Nej jag använder inte nattlampan till dem. Jag har visserligen inte Crabitatet precis vid sängen, men jag föredrar om det är möjligt att ha det kolsvart när jag ska sova. ^^

Mvh,
Moa

birdie86
0

till svin:

De är myckte smådjur och försöker alltid gömma sig så jag är fortfarande säker att de skulle inte gilla en lampa, inte alltid i alla fall. Månen finns ju inte alltid. De får lite ljus ibland som sagt och det är min personlig åsikt. Eremiterna är så annorlunda och olika. Jag antar att du har suttit upp hela natten för att se om de trivs…

svin
0

Jag är med dig birdie! Jag tror åxå att de trivs bättre utan lampa på natten. Jag var egentligen mest ute efter om det skulle kunna ha en sån effekt, som jag pratade om, där ett svagt ljus inne i terrariet gjorde att det som finns utanför terrariet blir mindre synligt inneifrån och att man då skulle störa dom mindre när man är i rummet på kvällen. För det behöver ju inte lampan vara tänd hela natten utan kan slockna med timer och då mera vara som ett skymnings ljus.