Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettot-off-topic
Läst 2580 ggr
MoaL
0

Mossbollar

Klarar de sig verkligen i stillastående Vatten? Räcker det med vanligt kranvatten?

Det borde ju vara en snygg prydnad i ett stort crabitat, med en skål (som eremiterna inte tar sig in i såklart) och en sådan där boll i.
Växer de någonting? Blir de större menar jag? Vad behöver de som näring?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
0

Som jag skrev så klarar de sig både i stillastående Vatten och "rörandes" Vatten. Jag har vanligt kranvatten till min.
Min står i en liten skål med endast lite svart grus i botten och jag fyller på vattnet ungefär en gång i veckan då den suger åt sig ganska mycket Vatten :P Har haft den i 4 månader nu och de kräver ingen speciell näring alls då min klarat sig utmärkt som den har det nu.

Om du har en vattendel till eremitkräftorna så kan det ju vara kul att lägga den där i, gärna så att en liten del av bollen sticker upp ur vattnet så de kan klättra på den.

Bollarna kan växa, dock vääääääldigt segt. Man kan också dela på dem så brukar de oftast runda till sig efter ett tag och då bli 2 fina bollar istället för bara en :P

MoaL
0

Coolt. Tungan ute

Hur mycket kostar de?

Mvh,
Moa

MoaL
0

Förresten, hittade nu på tradera. ^^ Vad är prisskillnaden tradera/djuraffär?

Mvh,
Moa

svin
0

Finns det ingen risk att dom har nån växtnäring/bekämpningsmedel på sig från leverantören som kan vara dåligt för eremiterna om man har dom i Vatten skålen? Eller räcker det kanske att skölja ur dom?

/Partydödarn

[Kamillah]
0

#2 Jag köpte på tradera för runt 70kr, då var de dock väldigt populära just då och fanns inte så mycket auktioner ute.
På affären har jag sett de för 30-50kr, så priset varierar :P och sen beror det ju på hur stora de är, brukar mest vara mellan 4-7cm i diameter de jag sett. Min är 6cm

#4 Det har jag ingen aning om, borde inte vara någon större fara om man sköljer ur dem och låter de stå i Vatten någon vecka och byter ut det vattnet lite då och då under den tiden.

svin
0

Nej det räcker säkert. Och det fanns ju bilder på akvarier med fiskar där dom hade bollar…

MoaL
0

Jag har också sett sådana där bollar i fiskakvarium, och enligt traderaannonsen så renar de tydligen vattnet. Ska kolla upp lite mer och sedan skaffa, minsann. Jag tyckte att de var fina. ^^ Sedan vete sjutton om jag har till eremiterna, men till krabborna kan jag absolut tänka mig ha en. :)

Mvh,
Moa

svin
0

Märker du att dom funkar hos krabborna så ska det väl inte vara någon fara att ha dom hos eremiterna heller.

MoaL
0

Nej det tror inte jag heller, men man måste ha plats för dem också. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

Hehe, nu har jag köpt hem en mossboll. ^^ 39 kr på djuraffären här. Det var väl överkomligt? ;)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Och nu är den genomsköljd och nedstoppad till krabborna. ^^

Mvh,
Moa

[Kamillah]
0

#10 jodå, bra pris :) Hur stor är den? Bilder utönskas på den i deras lilla petbox ;D

MoaL
0

Jag valde en ganska liten plutt, kanske 6-7 cm i diameter. :P Fast när jag hade sköljt igenom och kramat ur den några gånger så ville den bara flyta, så jag fick kila fast den mellan väggen och en plastväxt. ^^
Tyvärr kan inte bilder utlovas för närvarande. :S Deras lampa har gått sönder så det är väldigt mörkt i deras petbox. Jag måste fixa nytt innan jag kan ta några fotografier, men om bollen är så seglivad som det står om dem så lär den finnas kvar även då. ^^

Mvh,
Moa

[Kamillah]
0

# haha okej :P Jag brukar också ha flytproblemet men då tar jag bollen och kramar ur den under vattren några ggr så brukar den vilja vara på botten igen efter en stund.

Du kan inte använda ficklampa eller så när du fotar bara?

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den verkar vara uppskattad. Skrattande

Mvh,
Moa

[Kamillah]
0

#15 haha häftigt :D Är det där under Vatten? Och antar att det är något som luras med färgerna, för krabban såg VÄLDIGT cool ut sådär men jag vet ju att de för det mesta är svart/röda

MoaL
0

Ja, det är under Vatten. ^^ De är svart/röd/bruna, men eftersom de alltid är så ihopkurade när man tar upp dem så ser man inte färgerna ordentligt, och de blir mörkare ovan Vatten, ljusare under. Såvitt jag vet ser den där krabban ut sådär - kanske liiite mörkare iofs. :P

Mvh,
Moa