Annons:
Etiketterartiklar01-allmänt-om-eremitkräftor
Läst 9826 ggr
MoaL
2/1/11, 7:25 AM

Anatomi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enkel fakta om eremitkräftans anatomi, samt ord för att beskriva vissa utseendemässiga kännetecken.

Antenner - Eremitkräftor har två par antenner som de använder för att ta reda på vad som finns i dess omgivning:

  • 1:a paret antenner / "Antennules" - De inre ledade antennerna som de använder för att känna, lukta och smaka på sin omgivning. (Inringat med gult nedan)
  • 2:a paret antenner / "Antenna" - De yttre långa smala antennerna som de känner av omgivningen med. (Inringat med rött nedan)

Kopia av Kopia av P6040805.JPG

Ögon - Placerade på ett par rörliga skaft. (Inringat med rött nedan)

Maxillipeder - Mundelar, tre par som används för att äta och putsa sig. (Gul pil nedan)Kopia av P1200061.JPG

Exoskelett - "Huden" som måste ömsas när eremitkräftan växer.

Chelipeder - Stora och lilla klon. Den lilla klon används för att äta, dricka och nypas. Den stora klon används för att knuffas/slåss, hålla fast ex. Foder, och stänga för skalöppningen när de har dragit sig in i skalet.Ridge - De små upphöjningar, av vissa beskrivna som "stitchmarks"/stygn, som finns på vissa arters stora klo. (Inringat med rött nedan)

Naglar/"klor" - Finns placerade på tippen av varje gångben samt på lilla och stora klon. Mycket vassa. (Inringat med gult nedan)
Kopia av P1120053.JPG

Pereiopoder - Ben. Eremitkräftor är tiofotade djur. (Se bild nedan)

  • Klorna räknas till första paret ben.
  • Andra och tredje paret ben är de två par ben man ser på vardera sida om klorna.
  • De två minsta paren används inte att gå med, utan paret närmast gångbenen används till att röra sig in i och ut ur samt att hålla sig fast i skalet. Detta platta par ben ser ut att ha ett par klor, men inte ett par klor som de kan gripa något med. (Se andra bilden nedan)
  • Det femte och spensligaste paret ben som sitter längst in har också ett par klor, som används för att rengöra gälarna, kroppen och skalet invändigt.

PC250049.JPG

P2010065.JPG

Gonoporer - De små öppningar på honan vari hanen under parningen placerar sin spermatofor. De sitter placerade på basen av tredje benparet. Hanar är helt släta. (Se nedan)

Kopia (3) av P4210794.JPG

Kopia (2) av P4210794.JPG

Granuler - De små "prickarna"/kornen på eremitkräftans ben och klor. (Se nedan)

PC240004.JPG

Cephalothorax - Huvudet och ryggen. (Se nedan)

Carapace - Ryggskölden. (Se nedan)

P9010034.JPG

Setae - Alla de små hårstrån som täcker exoskelettet.

Gälar - Det organ eremitkräftor andas med. De har modifierade gälar som sitter placerade på sidorna ovanför tredje och fjärde paret ben, och de måste hållas fuktiga för att fungera. (Inringad med rött nedan)

PC250054.JPG

Abdomen - Den mjuka bakkroppen som eremitkräftan skyddar med ett skal. Abdomen/bakkroppen innehåller matsmältnings- och reproduktionsorganen.

Pleopoder - De rotliknande utväxterna på sidan av abdomen på eremitkräftor av honkön. De finns placerade på vänstra sidan av honorna och används för att hålla fast äggen vid dräktighet.

Uropoder - Finns lokaliserad på tippen av abdomen och används för att hålla sig fast i skalet.

Telson - Tippen på abdomen som slutar vid anus.

Källa:

» The Hermit Crab Patch - Hermit Crab Anatomy

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

  • Redigerat 9/1/21, 6:36 PM av Niklas
Annons:
svin
2/1/11, 10:53 PM
#1

Bra artikel! Komer det en uppföljare med hur de ser ut invändigt? Hade i allafall jag tyckt vart intressant!

MoaL
2/1/11, 11:04 PM
#2

Euck! SkrikandesTungan ute
Jag har hittills inte lyckats hitta någon död eremit som inte stinker apa så ögonen nästan tåras, annars hade jag kanske provat dissekera en, men jag vet inte om det skulle anses passande att lägga ut bilder på en dissekerad eremit. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

svin
2/1/11, 11:14 PM
#3

Är inte heller speciellt morbid av mig Skrattande Det fanns kanske människor förr i tiden som istället för att dyrka Paris Hilton eller någon annan modern förebild, hade Linné som Hjälte och kanske redan gjort det stinkande förarbetet och sedan tecknat av det med fina svartvita genomskärningsbilder med förklarande text.

MoaL
2/1/11, 11:41 PM
#4

Åh du menar så, tack och lov att jag slipper i sådana fall. :P Jag har inte sett något sådant hittills, men det borde finnas eftersom det åtminstone i USA dissekeras eremiter då och då av forskare. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

svin
2/2/11, 12:02 PM
#5

Mundelarna är en häftig detalj tycker jag! Har inte lyckats fånga det på kort, men nått av det coolaste är när man får se själva munnen öppna sig, när inte "putsar och ätar armarna" är i vägen. Som jag minns var det ungefär som att se Predator utan sin mask Skrattande

MoaL
2/2/11, 4:53 PM
#6

Jag tycker också att mundelarna är häftiga, och hur smidigt de använder dem! :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[Kamillah]
2/13/11, 11:58 AM
#7

Ser att det fattas bild på gonoporer och sedan en utan gonoporer som gör det enklare för nybörjare att könsbestämma, det skulle jag tyckt var lite roligt att ha med. Har du några såna bilder eller ska jag se om jag kan hitta mina och bidra med dem?

MoaL
2/13/11, 5:20 PM
#8

Jag tog inte med några sådana bilder eftersom de bilderna finns i artikeln om könsbestämning, men jag kan fixa det. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
2/13/11, 6:28 PM
#9

#8 Ja kanske skulle vara kul om det fanns med här också :)

MoaL
2/13/11, 6:38 PM
#10

Fixat. ^^ Blev det bra?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
2/13/11, 7:31 PM
#11

#10 yes ^^

Upp till toppen
Annons: